رییس گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی گفت: هدف ما از برگزاری همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی این است که برنامه‌ریزان آموزشی متوجه کاستی‌هایی که در منابع درسی وجود دارد، بشوند.
کد خبر: ۵۶۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 15 February 2018

 

همایش‌ آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های زبان و ادبیات فارسی در تنظیم درس‌نامه‌ها راهگشا است

مریم عاملی‌رضایی اظهارکرد: شورای بررسی متون علوم انسانی، شورایی است که 22 سال است در زمینه نقد منابع و کتاب‌های درسی فعالیت می‌کند. از حدود یک سال پیش برنامه‌ریزی لازم برای این سخنرانی‌ها انجام شد. در شورای بررسی متون علوم انسانی چندین جلسه درخصوص برگزاری همایش بحث شد که در نهایت با بررسی‌های نهایی، اهواز برای این همایش انتخاب شد.

وی افزود: چندین سال است که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که به جای نقد منابع پس از چاپ شدن، پیشنهادهایی برای تغییر منابعی که به نظر می‌رسد کاستی ها و نواقصی دارد، ارائه دهیم. با این کار، آسیب‌شناسی و نقدی به صورت مساله محور بر منابع رشته زبان و ادبیات فارسی می‌دهیم و در عین حال به پیشنهاداتی برای رفع این کاستی‌ها می‌رسیم.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی تصریح کرد: اولین همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 95 در نیشابور با محور نقد ادبی، ادبیات معاصر و نقد درس‌نامه‌ها برگزار شد. در دومین همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی نیز محورهای مختلفی مانند نقد درس‌نامه‌های مبانی عرفان و تصوف، نقد درس‌نامه‌های حافظ، نقد ادبیات معاصر، نقد درس‌نامه‌های مکتب‌های ادبی و... وجود دارد. در این همایش 9 سخنرانی داشتیم که به صورت مقالات علمی و پژوهشی چاپ خواهند شد.

عاملی‌رضایی گفت: هدف ما از برگزاری این همایش این است که برنامه‌ریزان آموزشی متوجه کاستی‌هایی که در منابع درسی وجود دارد، بشوند. درصدد هستیم که این سلسله همایش‌ها را ادامه دهیم و نتایج را نیز به عنوان گزارش کار به وزارت خانه ارسال کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: فکر می‌کنم این همایش، همایش موفقی بود. سخنران‌ها افراد برگزیده و همه در رشته خود صاحب نظر بودند و در رشته خود از شناخت و تسلط کافی برخوردار بودند و مطالبی که امروز مطرح کردند در سطح بسیار بالایی بود. فکر می‌کنم این همایش در تنظیم درس‌نامه‌ها بسیار راهگشا است. پیشنهادات و انتقادات این اساتید بسیار قابل بحث و ارزیابی است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: همایش ، زبان فارسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار