معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز:
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه امروز، گفت: اساتید دانشگاه باید تحقق رسالت‌های زبان و ادبیات فارسی را سرلوحه عمل و در صدر اولویت‌های خود قرار دهند تا پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد.
کد خبر: ۵۶۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲ 14 February 2018

عبدالله پارسا در دومین همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی که امروز (چهارشنبه، 25 بهمن) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی همواره سرشار از الگوهای اخلاقی و انسانی بوده است. نظام آموزشی ما از دیرباز همواره صفات انسانی و اخلاقی را در اولویت اهداف خود قرار داده و در همه مقاطع تحصیلی تلاش شده است این اهداف به کمک برنامه‌های درسی محقق شود.

وی با تاکید بر نقش بیشتر زبان و ادبیات فارسی در تحقق این هدف نسبت به سایر رشته‌ها، عنوان کرد: زبان و ادبیات فارسی همواره مهم‌ترین نقش را در برنامه‌ریزی درسی ایران داشته و معرفی شخصیت‌ها و الگوها و مشاهیر و انتقال پیام‌های اخلاقی و انسانی و اجتماعی همواره در قالب ادبیات فارسی شکل گرفته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: این مسوولیت باید مورد توجه عالمان این حوزه و کسانی که در آن تحقیق و تدریس می‌کنند و به ویژه اساتید دانشگاه باشد و تحقق رسالت‌های زبان و ادبیات فارسی را سرلوحه عمل و در صدر اولویت‌های خود قرار دهند تا پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد.

پارسا ادامه داد: آنچه که امروز به عنوان یک خطر بسیار جدی در جامعه وجود دارد، خلا الگوهای انسانی و رفتاری است که موجب شده دامنه ناهنجار‌ی‌های اجتماعی در سطح جامعه گسترش پیدا کند. ادبیات معاصر خالی از نامداران برجسته نیست و از هر کدام از آثار این افراد می‌تواند به عنوان یک درس، نقش تعلیمی خود را ایفا کند.

وی تصریح کرد: در بازنگری برنامه‌های درسی زبان و ادبیات فارسی، باید متن و محتوای کتب درسی و پیام‌هایی که باید به واسطه این دروس به مخاطبان منتقل شود، مورد توجه قرار گیرد و در انتخاب و سازماندهی محتوای کتب درسی توجه کافی شود. از نکات اصلی این رشته، درس فارسی عمومی است که تمام دانشجویان مقطع کارشناسی در تمام رشته‌ها باید آن را بگذرانند و نیازمند دلسوزی و توجه بیشتری است.

همچنین قدرت قاسمی‌پور، دبیر علمی این همایش اظهار کرد: این دومین همایش آسیب شناسی درس‌نامه‌های زبان و ادبیات فارسی است و اولین همایش سال گذشته در نیشابور برگزار شد.

وی افزود: در همایش سال گذشته هفت نفر از اساتید و صاحب‌نظران گرد هم آمدند و حاصل آن همایش مجموع مقالاتی بود که در مجله زبان و ادبیات فارسی معاصر به چاپ رسید ولی ما امسال چیزی فراتر از آن می‌خواهیم و آن این است که این مقالات تنها در مجله چاپ نشوند بلکه توسط وزارت‌خانه مورد توجه قرار گیرند و در برنامه‌های درسی اعمال شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار