مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌ها محل کشتار هستند، محل داد و ستد و بورس نیستند که متاسفانه اکنون چنین شده است، گفت: خوزستان میدان دام ندارد به همین منظور پیگیری‌هایی صورت گرفته که درحال رسیدن به نتیجه هستیم.
کد خبر: ۵۶۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 14 February 2018

 

کشتارگاه‌های خوزستان به محل داد و ستد و بورس تبدیل شده‌ است

مصطفی کنارکوهی امروز در نشست خبری با بیان اینکه خوزستان در طول تاریخ به عنوان پذیرنده عشایر بوده است، اظهار داشت: خوزستان جزو 5 استان اصلی تولید کننده طیور گوشتی است.

وی با اشاره به اینکه ترانزیت کالا به کشور عراق در خوزستان صورت می‌گیرد که نظارت‌های بهداشتی این اداره را در بر می‌گیرد، افزود: حدود 280 پروانه صادر شده که فعالیت‌های تکنسین‌های دامپزشکی را شامل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان این اداره کل را از دستگاه‌های پیشرو در زمینه تحقق دولت الکترونیک دانست و بیان کرد: 2 کارخانه بزرگ تبدیل مواد اولیه به خوراک دام در خوزستان واقع شده که بخشی از تولیدات آن استفاده داخلی و بخش دیگرش صادر می‌شود.

وجود واحدهای غیرمجاز طیور گوشتی در خوزستان

وی گفت: حدود 4 هزار و 300 پروانه اشتغال به امور درمانی و خودروهای حمل فراورده‌های دامی صادر شده که این موضوع سبب ایجاد حداقل 5 هزار شغل شده است.

کنارکوهی درباره وجود واحدهای غیرمجاز در خوزستان تصریح کرد: در زمینه طیور تخم‌گذار واحد غیرمجاز نداریم ولی در زمینه طیور گوشتی واحدهای غیرمجاز داریم که برخوردها با آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آنفولانزای فوق حاد پرندگان و با بیان اینکه خوزستان دارای هزار واحد پرورش مرغ گوشتی از جمله پرورش بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ است، ادامه داد: در سال 91 تلفات طیور گوشتی 14 درصد بود که این میزان 6 درصد از استاندارد کشوری و بین‌المللی بیشتر بوده است ولی با اقداماتی که انجام شد اکنون این میزان به 4 درصد رسیده است.

کشتارگاه‌های سنتی ما را عذاب می‌دهند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به درگیر شدن طیور 22 استان کشور به بیماری آنفولانزای فوق حاد اشاره و خاطرنشان کرد: در استان ما نیز به علت واردات مرغ آلوده از برخی استان‌ها در باغملک و ایذه با این بیماری درگیر شدیم از این رو 4 کانون را شناسایی کردیم و در کوتاه‌ترین زمان به انهدام اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه همچنین در حال حاظر 3 قرنطینه در دهدز، اندیمشک و خیرآباد فعال است، افزود: با توجه به اقدامات و پایش‌های انجام شده تاکنون بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان گزارش نشده است.

کنار کوهی به کشتارگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: 23 کشتارگاه سنتی در خوزستان داریم که ما را عذاب می‌دهند و دغدغه اصلی ما این کشتارگاه های سنتی است. ارزش افزوده دام در کشتارگاه های سنتی از بین می‌رود.

احتمال احداث میدان دام در خوزستان

وی به کشتارگاه‌های در دست احداث اشاره کرد و گفت: کشتارگاه صنعتی خرمشهر از سال 72 توسط بخش دولتی می‌بایست احداث می‌شد که تاکنون به سرانجام نرسیده از این رو به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی نیز قول تکمیل این کشتارگاه تا خرداد ماه سال آینده را داده است. این کشتارگاه توانایی اشتغالزایی برای 350 نفر را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان ضمن اشاره به تشکیل 130 پرونده قضایی برای افرادی که هویت ندارند، بیان کرد: از سال گذشته تا 10 ماهه امسال 53 مورد عملیات داشته‌ایم.

وی گفت: 3.5 میلیون دام سبک و 450 هزار رأس دام سنگین، یک میلیون و 300 هزار رأس دام عشایر، 42 میلیون قطعه جوجه ریزی در سال، 9 کشتارگاه صنعتی طیور و 14 واحد مرغ تخم گذار، 15 مرکز بسته بندی فرآورده‌های دریایی و گوشتی و 17 کارخانه خوراک دام در خوزستان وجود دارد.

کنارکوهی با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌ها محل کشتار هستند، محل داد و ستد و بورس نیستند که متاسفانه اکنون چنین شده است، ادامه داد: خوزستان میدان دام ندارد به همین منظور پیگیری‌هایی صورت گرفته که درحال رسیدن به نتیجه هستیم.

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار