مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان:
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: ماسک‌هایی که در زمان آلودگی هوا بین مردم به‌صورت رایگان توزیع می‌شود به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند چرا که آلاینده‌ها و ریزگردها به‌راحتی از این ماسک‌ها عبور و به مجرای تنفسی وارد می‌شوند.
کد خبر: ۵۶۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 10 February 2018

فرهاد صفدری پیش از ظهر امروز درباره آلودگی هوا و آسیب به سلامت شهروندان اظهار کرد: پدیده اینورژن زمانی رخ می‌دهد که دمای لایه‌های پایینی زمین نسبت به دمای لایه‌های بالایی هوا سردتر باشند و امکان جابه‌جایی هوا به سطوح بالایی هوا فراهم نشود.

وی کم‌تحرکی هوای موجود در سطح زمین را از ویژگی‌های پدیده وارونگی هوا برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در این شرایط هوا به‌صورت طبیعی تهویه نمی‌شود، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و دود خودروها در نزدیکی لایه‌های سطح زمین انباشته می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به اینکه پدیده وارونگی هوا در زمان اختلاف دما بین سطوح مختلف هوا رخ می‌دهد، آلودگی در ساعات ظهر کاهش می‌یابد مگر اینکه میزان آلودگی خیلی زیاد باشد.

وی بیان کرد: آلودگی حاصل از فعالیت کارخانه‌ها، آلودگی ناشی از سوزاندن فلرهای نفتی و دود حاصل از خودروها در شرایط اینورژن اثرگذار هستند و تجمع آنها سبب افزایش آلودگی هوا می‎‌شود.

صفدری عنوان می‌کند: در حالت طبیعی شاید ریزگردها تنها عامل آلودگی هوای اهواز باشند اما در شرایط وارونگی هوا انباشت آلاینده‌ها به همراه فلرهای نفتی عامل اصلی آلودگی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط اینورژن باید به توصیه‌های پزشکی توجه کرد، اظهار کرد: توصیه نخست ما در زمان بروز آلودگی هوا کاهش تردد افراد است اما در صورتی که شهروندان مجبور به تردد در هوای آزاد هستند باید از ماسک‌های تنفسی SSP2و SSP3 استفاده کنند چرا که این ماسک‌ها توانایی فیلتر آلاینده‌های گازی را دارند.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان افزود: ماسک‌هایی که در سطح شهر بین مردم به‌صورت رایگان توزیع می‌شود به‌هیچ‌وجه مناسب نیستند و هیچ‌گونه فایده‌ای ندارند چرا که آلاینده‌ها و ریزگردها به‌راحتی از این ماسک‌ها عبور و به مجرای تنفسی وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: در صورت عدم دسترسی به ماسک‌های SSP2,3 بهتر است به‌جای ماسک‌های معمولی از دستمال مرطوب در جلوی مجاری تنفسی بینی و دهان خود استفاده شود و شهروندان به این شکل تا حدودی از ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی جلوگیری کنند.

صفدری عنوان کرد: در شرایط وارونگی هوا باید فعالیت‌های جسمی مانند ورزش کردن در هوای آزاد کاهش یابد. همچنین از خوردن غذاهای چرب و پرخوری به دلیل تحت تأثیر قرار دادن سیستم قلبی عروقی باید خودداری کرد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار