رئیس انجمن ام.اس خوزستان:
رئیس انجمن ام اس خوزستان گفت: قیمت برخی از اقلام دارویی در ایران به دلیل عدم پوشش کافی بیمه، در بضاعت بیماران نیست. در واقع هزینه برخی از اقلام دارویی ما بالا است و ما مجددا متذکر می‌شویم که این اقلام دارویی که قیمت آنها بیمار را اذیت می‌کند، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
کد خبر: ۵۶۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸ 01 February 2018

دکتر نسترن مجدی‌نسب در سمینار علمی – فرهنگی حمایت از بیماران ام.اس استان خوزستان که امروز (پنجشنبه 12 بهمن‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه بیماری ام.اس در حوزه‌های علمی، درمانی و همچنین کمک به بیماران ام.اس رخ داد.

وی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط خود بیماران، این نوید را به ما داده‌اند که از سال 97 بیماری ام.اس جزو بیماری‌های خاص در کشور تلقی شود. این امر قطعا تبعات بسیار خوبی برای بحث داروی بیماری ام.اس دارد.

رئیس انجمن ام.اس خوزستان با اشاره به ماجرای اعلام خبر کشف درمان قطعی بیماری ام.اس توسط یک دانشمند ایرانی در سال گذشته، بیان کرد: این خبر در ابتدا بسیار نویدبخش و خوشحال کننده اما در واقع تا حدودی خارج از واقعیت بود و به این نتیجه دست یافتیم که درمان قطعی بیماری ام.اس توسط این فرد پیدا نشده است. اما در حال تلاش برای یافتن درمان این بیماری هستند و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد.

مجدی‌نسب با بیان اینکه سالیانه بیش از 20 کار پژوهشی در زمینه بیماری ام.اس و درمان این بیماری توسط انجمن ام.اس خوزستان انجام می‌شود، گفت: واقعا می‌خواهیم که راهی برای درمان این بیماری در انجمن پیدا کنیم و در این زمینه در حد بضاعت خود عمل می‌کنیم. همانطور که دانشمندان جهان نیز در حد بضاعت خود در این زمینه فعالیت دارند. بیماری ام.اس از نظر علت‌شناختی، شناخته نشده است و زمانی که علت یک بیماری به طور قطعی شناسایی نشود، یافتن راه درمان آن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: زمانی که علت یک بیماری ناشناخته باشد، انسان برای درمان آن روی هر عاملی دست می‌گذارد. گاهی به طب سنتی، گاه به حرف‌های اقوام خود و گاهی نیز به تجویزهای پزشکی پناه می‌برد. اما آنچه که مسلم است، دانش درمان قطعی بیماری ام.اس رو به پیشرفت می‌رود.

رئیس انجمن ام.اس خوزستان با اشاره به تولید چندین داروی مکمل درمان بیماری ام.اس توسط شرکت‌های ایرانی در سال گذشته بیان کرد: داروی ریتوکسیماب (RITUXIMAB) که مشابه خارجی آن برای درمان فرم‌های پیش‌رونده ام.اس استفاده می‌شود، سال گذشته توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد که اتفاقی بسیار خوب است. با وجود هزینه کم تولید این دارو در مقایسه با داروی مشابه خارجی، اثربخشی داروی ریتوکسیماب مانند نمونه خارجی است.

مجدی‌نسب ادامه داد: این اتفاق مایه دلگرمی است. البته این دارو قبلا تحت پوشش بیمه نبود و حدود یک ماه است که تحت پوشش بیمه در آمده است. همچنین برخی داروها برای درمان اختلالات راه رفتن نیز، اکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. این موارد اتفاقات خوبی است که در حوزه ام.اس رخ داده گرچه از نظر ما کافی نیست، اما مسیر رو به پیشرفت است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که توسط یک دانشمند آلمانی در زمینه عمل پیوند سلول‌های مغزی برای درمان بیماری ام.اس صورت گرفت، سال گذشته در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، خبر پیدا شدن درمان قطعی بیماری ام.اس اعلام شد. این دانشمند طی یازده سال این مطالعات را انجام داده است و در طی این مدت، هیچ گزارشی از مطالعات خود منتشر نکرده بود.

رئیس انجمن ام.اس خوزستان ادامه داد: پس از انتشار این خبر، با هجوم گسترده بیماران و افراد دیگر مواجه شدیم، و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که طی یازده سال مطالعات این دانشمند، 260 بیمار ام.اس در طول این یازده سال، تحت عمل پیوند سلول‌های مغز استخوان قرار گرفتند. و پس از یازده سال نتایج این مطالعات منتشر شد که بر اساس آن، بیماری در این افراد خاموش شده بود و هیچ پیشرفتی نداشت.

مجدی‌نسب افزود: در این شیوه در پیوند سلول‌های مغز استخوان، با داروهای شیمی درمانی قوی، سلول‌های ایمنی را از بین می‌برند. بنابراین با از بین رفتن سلول‌های ایمنی دیگر در بدن بیماران مبتلا به ام.اس هیچگونه حمله‌ای توسط سلول‌های ایمنی انجام نمی‌شود و فعالیتی از بیماری ام.اس در بدن بیمار مشاهده نمی‌شود. اما بیماری همچنان در بدن افراد وجود دارد که این نکته اساسی و بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در واقع در عمل پیوند سلول‌های مغز استخوان، سیستم ایمنی بدن فرد را خاموش می‌کنند، اما خود این موضوع مخاطره‌آمیز است. در صورت خاموش شدن سیستم ایمنی بدن، در صورت ورود سایر عوامل بیگانه به جسم، سیستم ایمنی فرد دیگر با این عوامل مقابله نمی‌کند و بنابراین فرد مستعد انواع عفونت‌ها می‌شود. بنابراین انجام عمل پیوند مغز استخوان چندان ساده نیست و انتخاب افراد باید بسیار هوشمندانه صورت بگیرد. یعنی فردی که می‌خواهد تحت این عمل قرار بگیرد، هیچ راهکار درمانی دیگری برای وی وجود نداشته باشد.

رئیس انجمن ام.اس خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر هشت داروی خوراکی برای بیماری ام.اس تولید می‌شود، گفت: امروزه جهان به سمت و سوی فرم‌های دارویی می‌رود که استفاده از آنها برای بیماران راحت‌تر باشد. ایران جزو معدود کشورهای برتر دنیا در بحث دارو است و حتی در کشور انگلیس، وفور دارو به اندازه ایران نیست. البته قیمت برخی از اقلام دارویی در ایران به دلیل عدم پوشش کافی بیمه، در بضاعت بیماران نیست. در واقع هزینه برخی از اقلام دارویی ما بالا است و ما مجددا متذکر می‌شویم که این اقلام دارویی که قیمت آنها بیمار را اذیت می‌کند، باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: ام اس ، بیماریها ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار