معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای نخستین بار پرندگان تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی و عراقی با مشارکت کارشناسان دو کشور سرشماری خواهند شد.
کد خبر: ۵۵۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰ 28 January 2018

 

سرشماری پرندگان تالاب

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، سید عادل مولا اظهار کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی تالاب هورالعظیم امسال با مشارکت کارشناسان ایرانی و عراقی در دو بخش ایرانی و عراقی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: به دنبال تفاهم انجام شده در زمینه همکاری و مشارکت در حفاظت از تالاب هورالعظیم مقرر شد در اولین برنامه مشترک کار سرشماری پرندگان در دو قسمت ایرانی و عراقی تالاب با مشارکت کارشناسان پرنده‌نگری دو کشور انجام شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در همین راستا از اوایل بهمن ماه هیات سه نفره از کارشناسان با تجربه پرنده‌نگری از کشور عراق وارد ایران شدند تا در کنار کارشناسان ایرانی، کار سرشماری پرندگان تالاب هورالعظیم را در قالب یک کار مشترک مورد مطالعه قرار دهند.

مولا افزود: در ادامه نیز قرار است طی هفته آینده گروهی از کارشناسان مجرب استان خوزستان در حوزه پرنده‌نگری به کشور عراق عزیمت کنند تا کار سرشماری در قسمت عراقی و تالاب هورالعظیم و تالاب‌های میانی این کشور انجام شود.

وی هدف از این کار مشترک را پی بردن به وضعیت تنوع زیستی پرندگان در تالاب هورالعظیم در دو کشور ایران و عراق عنوان کرد و گفت: قرار است به دنبال این کار تحقیقاتی، اطلس مشترکی از پرندگان تالاب هورالعظیم تهیه شود که نشان‌دهنده وضعیت تنوع زیستی این منطقه خواهد بود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: حمایت از گونه‌های جانوری مانند لاک‌پشت فراتی و حفاظت و حراست از پرندگان مهاجر در خطر انقراض که هر ساله به این تالاب مهاجرت می‌کنند و مقابله با گونه‌های غیربومی و مهاجم همچون ماهی تیلاپیا از دیگر اهداف این کار مشترک است.

وی گفت: در دی ماه امسال هیاتی از کشور عراق به منظور بررسی راهکارهای همکاری حفاظت و حراست از تالاب هورالعظیم با مشارکت سازمان ملل به استان خوزستان سفر کردند و مقرر شد در برنامه‌های مشترکی چون سرشماری پرندگان، بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی و ساختن مستند حیات وحش و برگزاری مناسبت‌های زیست محیطی از جمله کارهای مشترکی است که قرار است دو کشور انجام دهند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار