متخصص آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد:
متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام غربالگری سرطان کولورکتال در دو مرکز بهداشت شرق و غرب اهواز به عنوان پایلوت کشوری خبر داد.
کد خبر: ۵۵۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲ 23 January 2018

 

انجام غربالگری سرطان کولورکتال در دو مرکز بهداشت شرق و غرب اهواز

دکتر سمیرا رزاقی در نشست خبری پویش ملی مبارزه با سرطان که امروز (3 بهمن‌ماه) در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوا اثر مستقیم در شیوع و بروز برخی از سرطان‌ها و اثر غیرمستقیم در شیوع و بروز برخی دیگر از سرطان‌ها دارد.

وی افزود: سرطان‌های سر و گردن و سرطان‌های ریه، سرطان‌هایی هستند که به طور مستقیم در مراجع علمی جهان ثابت شده که آلودگی هوا موجب افزایش بروز آن‌ها می‌شود. همچنین سرطان‌های سیستم گوارش و سیستم مجاری ادراری سرطان‌هایی هستند که به طور غیرمستقیم با آلودگی هوا ارتباط دارند. سایر عوامل محیطی و غیرمحیطی نیز بر بروز سرطان‌های دیگر تاثیر دارند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه سطح سواد سلامت مردم خوزستان با سایر استان‌ها متفاوت است، تصریح کرد:سطح سواد سلامت مردم خوزستان در رده یکی مانده به آخر قرار دارد در حالی که ما در عصری قرار داریم که عصر سرطان است، شرایط محیطی خوبی نیز نداریم لذا باید سطح سواد و آگاهی مردم را بالا ببریم.

رزاقی با بیان اینکه در هر سرطان چهار سطح وجود دارد، خاطرنشان کرد: در برخی سرطان‌ها مثل سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان زنان در جهان است اگر بیمار در سطح یک و دو به دست ما برسد می‌توانیم بیماری را کاملا درمان کنیم ولی اگر این بیمار با سطح سه و چهار به ما مراجعه کند نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا قابل درمان نیست و تنها می‌شود آن را کنترل کرد.

وی افزود: از سال 94 در راستای افزایش سواد سلامت مردم با همکاری معاونت درمان و معاونت بهداشتی شروع به برگزاری کارگاه‌هایی برای زنان شاغل در ادارات کردیم و خودمراقبتی در مقابل سرطان‌هایی که قابل تشخیص زودهنگام و پیشگیری هستند را آموزش دادیم که در این زمینه تاکنون 35 کارگاه برگزار شده است ولی متاسفانه این کارگاه ها تنها در اهواز برگزار شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: از سال 94 در بیمارستان گلستان اهواز به صورت رایگان معاینه سرطان پستان و آموزش معاینه توسط خود فرد شروع شد.

رزاقی با بیان اینکه اکثر سرطان‌های شایع قابل درمان هستند، تصریح کرد: سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان کولورکتال قابل درمان هستند ولی برخی از سرطان‌ها مثل سرطان تومور مغزی و سرطان ریه را در هیچ جای دنیا نتوانسته اند به طور کامل درمان کنند.

این متخصص رادیولوژی و آنکولوژی عنوان کرد: سرطان دهانه رحم، پستان و کولورکتال در طرح بهداشتی وزارت‌خانه در قالب طرح ایراپن، مورد غربالگری و پیشگیری قرار می گیرند که اگر زودتر تشخیص داده شوند، تفاوت‌های زیادی در زندگی بیماران ایجاد می شود.

رزاقی بیان کرد: دو مرکز بهداشت شرق و غرب اهواز در قالب طرح ایراپن به عنوان پایلوت در کشور غربالگری سرطان کولورکتال را آغاز کرده اند. غربالگری سرطان پستان نیز در همه خانه‌های بهداشت انجام می‌شود. تنها غربالگری سرطان دهانه رحم را شروع نکرده ایم که امیدواریم در آینده نزدیک آغاز شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سرطان ، بیماری ، بهداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار