معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه حدود 90 درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، گفت: امسال نسبت به 65 سال گذشته، کمترین آمار بارندگی را داشته‌ایم .
کد خبر: ۵۵۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵ 23 January 2018

 

امسال، سال سخت آبی برای خوزستان/احتمال کاهش 50 درصدی تولید انرژی

هوشنگ حسونی‌زاده در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در استان خوزستان که امروز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشور خشکی است که همواره با 250 میلیون مترمکعب متوسط بارندگی در سال در ادوار مختلف شاهد بروز خشکسالی‌هایی بوده است .

وی افزود: در مطالعات تاریخ صد ساله کشور متوجه خشکسالی‌هایی در ایران می‌شویم که در دنیا نادر هستند. اولین ثبت خشکسالی در کشور به سال 1249 تا 1250 می‌رسد که این خشکسالی اثراتی را بر تولید داشت و موجب بروز قحطی و مرگ و میر شد. در سال 45 و 46، 86 و 87 و سال 90 و 91 نیز شاهد بروز خشکسالی در کشور بودیم .

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: اما خشکسالی امسال نسبت به خشکسالی‌های سال‌های قبل به چند دلیل متفاوت است. یکی اینکه خشکسالی‌های دوره قبل در دوره‌های کوتاه حداکثر یک یا دو ساله رخ داده و سپس شرایط عادی می‌شد اما خشکسالی که حالا شاهد آن هستیم، از سال 87 تاکنون استمرار دارد. در دوره صد ساله گذشته، میزان بارش و آورد آب در استان از حد نرمال کمتر بوده است .

حسونی‌زاده افزود: این کمبودها اثرات تدریجی خود را گذاشته‌اند و خشکسالی درازمدتی را پدید آورده‌اند. این خشکسالی یک خشکسالی عمومی است که حدود 90 درصد کشور تحت تأثیر آن قرار دارد. همچنین منابع آبی که به خوزستان می‌آیند، از استان‌هایی مانند همدان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد و ... تأمین می‌شوند که شرایط آن‌ها نیز در حال حاضر از ما بسیار بدتر است. با توجه به رخ دادن پدیده خشکسالی باید نسبت به مدیریت شرایط بسیار دقت کنیم .

وی خاطرنشان کرد: کاهش تولید، کمبود منابع برای مصارف، درگیری‌های روانی این مسأله، مسائل اجتماعی و از همه مهم‌تر بحث ریزگردها از پیامدهای خشکسالی هستند. خشکسالی‌، اقتصاد منطقه و درآمد مردم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید همه با هم خوب این پدیده را شناسایی کرده و سپس شرایط را مدیریت کنیم. تنها یک سازمان، وزارتخانه یا اداره نمی‌تواند آن را مدیریت کند .

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: آب زیربنای همه چیز است. از رسانه‌ها می‌خواهیم رابط و بیان‌کننده خوبی در انتقال یا تبیین موضوع باشند. خوزستان مسائل و مشکلات زیادی دارد. اگر با یکدیگر برای حل مشکلات همکاری نکنیم، اثرات آن را بسیار بیشتر بر زندگی مردم خواهیم دید. ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی، واقعیات وارونه ارائه شوند که این اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. مردم به اندازه کافی نگران هستند. باید با این مسأله واقع‌بینانه برخورد کنیم .

حسونی‌زاده تصریح کرد: شاید مشکل کمبود منابع آبی در استان‌هایی مثل خراسان و استان‌های کویری نسبت به خوزستان حادتر باشد، اما مشکل خوزستان شدیدتر است. چرا که این مسأله موجب تشدید ریزگردها شده است .

وی گفت: امسال از ابتدای سال آبی که از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود، تاکنون 60 میلی‌متر بارش داشته‌ایم. در حالیکه این عدد باید در حالت نرمال 160 میلی‌متر می‌بود. در واقع 65 درصد کمتر از سال نرمال، بارندگی داشتیم. سال گذشته نیز کمبود بارش داشتیم اما در آن سال وضعیت استان‌هایی که برای ما تولید آب می‌کردند، از نظر بارش مناسب بود. به همین دلیل نیز ما امسال کمبود منابع آبی نداشتیم. چرا که ورودی آب‌ها به مخازن سدها به اندازه کافی بود .

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: ما استانی هستیم که از ذخایر آبی استفاده می‌کنیم . امسال در حوضه کرخه که 6 استان آب آن را تأمین می‌کنند، 69 درصد کسری بارش داشتیم. یعنی تنها 31 درصد از بارش‌های طبیعی اتفاق افتادند. در کارون بزرگ، جراحی و زهره نیز 74 درصد کسری بارش داشتیم و این پدیده موجب شد حجم ذخایر آبی ما در مخازن سدها کاهش پیدا کند .

حسونی‌زاده ادامه داد: در سال خوب از نظر بارش، بارش‌ها از اواخر آبان تا اواسط فروردین رخ می‌دهند. یعنی ما در سال‌های خوب حداکثر 4 ماه بارش داریم و هشت ماه باقیمانده از سال را از مخازن استفاده می‌کنیم. امسال با کاهش ورودی مواجه بوده‌ایم و ورودی آب نسبت به باران 65 درصد منفی بوده است. در سال‌های قبل با کمبود ورودی مواجه بودیم اما آن را چندان در جامعه اعلام نمی‌کردیم. چرا که می‌دانستیم می‌توانیم این کمبود ورودی را جبران کنیم. نسبت به 65 سال آماری که در اختیار داریم، سال 96 – 97 بدترین سال آماری ما محسوب می‌شود .

وی تصریح کرد: سال 72 – 73 بیشترین آمار باران را داشتیم. اما امسال نسبت به 65 سال گذشته، کمترین آمار را داشته‌ایم. در شرایط فعلی در شهرها تا 90 درصد کاهش بارندگی نسبت به پیش‌بینی‌ها رخ داده است. این یک حالت بحرانی دارد، نه کاهش پیش‌بینی و یا خطا در پیش‌بینی. با توجه به این شرایط از اول مهرماه مدیریت آب مخازن را آغاز کردیم. در مصرف آب، اولویت اول ما آب شرب، سپس مصارف زیست محیطی، بعد صنایع و در مرحله آخر کشاورزی است .

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: به تمام سازمان‌ها اعلام کرده‌ایم که امسال سال سختی خواهد بود. با این وجود باز هم امسال حدود 100 هزار هکتار کشت کشاورزی ما در استان نسبت به سال قبل بیشتر شده است و به نظر می‌رسد این مسأله به اندازه کافی جدی گرفته نشده است؛ علی‌رغم اینکه اخطاریه داده شده و مشکلات نیز گوشزد شده بودند .

حسونی‌زاده افزود: در حال حاضر، حجم مفید مخازن برای بهره‌برداری یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است. یعنی ما تنها 11 درصد حجم مخازن را در اختیار داریم که باید آن را مدیریت کرده و بر اساس اولویت‌ها مصرف کنیم که آب شرب نیز بر اساس برنامه‌ریزی و تقسیم آن، اولویت اول ما محسوب می‌شود. از 100 درصد منابع آبی ما حدود 92 درصد برای کشاورزی، پنج درصد در صنعت و سه درصد برای مصارف شرب استفاده می‌شود .

وی گفت: در سال گذشته همین موقع، میزان حجم مفید برای بهره‌برداری از مخازن چهار میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بود. پیش‌بینی‌های ما نوید وضعیت بهتر در آینده را می‌دهند. پیش‌بینی ما این است که ممکن است این شیب منفی کاهش پیدا کند، اما به حالت نرمال نخواهد رسید. در حال حاضر، حجم خالی مخازن بالغ بر 12 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است .

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: حدود 6400 گیگاوات ساعت از نیاز برقی استان، هر ساله از طریق نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شود. اما امسال به دلیل کاهش منابع و ذخایر این عدد به چیزی حدود 51 درصد خواهد رسید. با ادامه این روند احتمال کاهش 50 درصدی تولید انرژی را خواهیم داشت که این مسأله نیز به وزارت نیرو و شرکت برق منطقه ای اطلاع‌رسانی شده است .

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: آب ، بارندگی ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار