دبیر علمی نهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با اشاره برگزاری این کنگره از چهارم تا هفتم بهمن‌ماه در اهواز، گفت: در این کنگره چالش‌ها، مشکلات و شیوه‌های نوین در تشخیص و بررسی بیماری‌های زنان در حوزه تصویربرداری بیماری‌های زنان بررسی می‌شوند.
کد خبر: ۵۵۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹ 22 January 2018

دکتر احمد سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان با اشاره به برگزاری نهمین کنگره ملی تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی، اظهارکرد: روش‌های تصوریربرداری بیماری‌های زنان و مامایی شامل رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و کلیه روش‌هایی است که به تشخیص بیماری‌های زنان و مامایی کمک می‌کند.

وی افزود: علاوه بر رشته رادیولوژی بخش‌های دیگری مانند ژنتیک، آزمایشگاه و پاتولوژی نیز بخش‌های کمک کننده در حوزه تشخیص این بیماری‌ها هستند.

دبیر علمی نهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی در خصوص هدف برگزاری این کنگره نیز گفت: زنان نیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و نقش محوری در خانواده و تربیت فرزندان دارند. سلامت آن‌ها منجربه پویایی و سلامت کشور می‌شود و به همین دلیل بیماری‌های زنان، تشخیص به موقع و درمان این بیماری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلطانی ادامه داد: در حوزه بیماری‌های زنان از نظر علمی تغییرات در سطح دنیا بسیار سریع اتفاق می‌افتد. شاید اگر این کنگره حتی سه ماه یک بار نیز برگزار شود باز هم مطالب و موضوعات به روزی وجود دارند که بتوان آن‌ها را مطرح کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: ما در مرحله‌ای قرار داریم که طرح غربالگری بیماری‌ها و آنوبالی‌های جنین در کشور درحال اجرا هستند. این طرح در این چندساله شروع بسیار مناسبی داشته و مردم را هوشیار کرده است اما در اجرا چالش‌هایی دارد. هم در زمینه تشخیص‌های رادیولوژی و هم در بخش آزمایشگاهی باید این چالش‌ها بررسی شوند تا مردم از این برنامه کشوری بیشترین مزیت را ببرند و تا جایی که امکان دارد اشکالات کار نیز باید رفع شوند.

دبیر علمی نهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی تصریح کرد: پیشرفت‌های به دست آمده در درمان نازایی و ناباروری، پیشگیری و درمان سرطان‌ها در بیماری‌های زنان از جمله موضوعاتی هستند که در این کنگره بررسی می‌شوند.

سلطانی تصریح کرد: بخشی از کنگره در این دوره به بحث ژنتیک جنین و بیماری‌های مادرزادی جنین، نقش روش‌های آزمایشگاهی یا غربالگری این بیماری‌ها اختصاص پیدا کرده است. همچنین بحث آنوبالی‌های جنین درسطح کاملا فوق تخصصی بررسی می‌شود. در بخش‌های آنوبالی‌های اندام و مغز، نقش ام آر آی در تشخیص قطعی آنوبالی‌های جنین، پشگیری و تشخیص‌های اولیه در سرطان پستان نیز سخنرانی و کارگاه خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که این کنگره شش بخش دارد، گفت: بیماری‌هایی که موجب بروز خونریزی‌های غیرطبیعی در خانم‌ها می‌شوند، به طور مفصل از نگاه متخصصین زنان و رادیولوژی بررسی می‌شوند. همچنین بررسی علل مختلف نازایی و تشخیص و درمان سریع آن‌، تولد یک نوزاد کاملا سالم از دیگر بخش‌های کنگره هستند که با روش‌های مختلفی که در سونوگرافی انجام می‌شود می‌توانیم به مادر، پزشک معالج یا متخصص زنان اطمینان دهیم که جنین از سلامت کامل برخوردار است یا نه که به طور مفصل درباره این موضوعات بحث می‌شود.

دبیر علمی نهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی ادامه داد: بررسی قلب جنین امسال به بخش‌های کنگره افزوده شده است. در زمینه بررسی اکو جنین و روش‌های تشخیصی آن نیز کارگاه و سخنرانی خواهیم داشت و با توجه به محدودیت‌هایی که در این زمینه در استان وجود داشته است این بررسی‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

سلطانی افزود: بیماری‌های پستان و سرطان پستان، رادیولوژی مداخله‌ای از جمله بخش‌های دیگر کنگره هستند. امروزه رشته رادیولوژی از بحث تشخیص خارج شده و وارد بحث درمان شده است. در بسیاری موارد می‌توان با یک رادیولوژی مداخله‌ای از یک جراحی پیشگیری کرد. به طور مثال در مواردی که توده‌هایی در رحم بیمار وجود دارد اما مریض محدودیت‌هایی برای جراحی دارد این روش می‌تواند در درمان بیمار کمک کند.

وی تصریح کرد: در این کنگره در مجموع حدود 40 سخنرانی در 40 موضوع انجام می‌شود. سه پنل نیز در کنگره وجود دارند که از اساتید رشته‌های مختلف در آن‌ها شرکت کرده و درباره یک موضوع و چالش‌ها و مشکلات آن بحث می‌کنند. همچنین در کارگاه‌ها نیز تلاش می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان کاملا به طور عملی با موضوعات کار کرده و آشنا شوند. در این کنگره یک نمایشگاه جانبی تجهیزات پزشکی نیز برگزار می‌شود که شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند آخرین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا را به نمایش می‌گذارند و دوستان می‌توانند در کنار این کنگره از این نمایشگاه نیز استفاده کنند.

همچنین دکتر مرتضی طهماسبی، دبیر اجرایی نهمین کنگره ملی تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی نیز در گفت‌وگو ایسنا، گفت: حدود 10 سال پیش از طرف وزارت بهداشت مصوب شد که این کنگره هرساله در اهواز برگزار شود. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با سابقه بیش از نیم قرن در حوزه بیماری‌های زنان به عنوان یکی از قطب‌های کشور در این زمینه تلقی می‌شود.

وی افزود: تصویربرداری یکی از روش‌هایی است که با بیماری‌های زنان عجین شده است و در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از روش‌های تصویربرداری استفاده می‌کنند. این کنگره هم از طرف وزارت‌خانه و هم از طرف انجمن رادیولوژی کشور داره پشتیبانی می‌شود.

دبیر اجرایی نهمین کنگره ملی تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی گفت: هرساله مدعوین زیادی از کلیه استان‌های کشور در زمینه سخنرانی و شرکت در کنگره داریم و این کنگره یک کنگره شناخته شده در سطح زنان ورادیولوژی در کشور است، البته سایر تخصص‌ها نیز می‌توانند در این کنگره شرکت کرده و از مقالات آن استفاده کنند. بازخوردی که تاکنون از برگزاری کنگره داشته‌ایم، موجب شده است که انجمن رادیولوژی و وزارت‌خانه برای برگزاری کنگره مصر باشند.

نهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی چهار تا هفت بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار