رئیس مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان از افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و آسم به دلیل پدیده گرد و خاک و وجود آلاینده‌های صنعتی در خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 22 January 2018

 

افزایش تعداد بیماران مزمن انسدادی ریه و آسم در خوزستان به دلیل گرد و خاک

دکتر شکرالله سلمان‌زاده  با اشاره به بیماری‌هایی که بر اثر وقوع گرد و خاک تشدید می‌شوند، اظهار کرد: گرد و خاک می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب تشدید حملات آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری قلبی در افرادی که زمینه بیماری قلبی و عروقی دارند، شود.

وی افزود: گرد و خاک در درازمدت نیز موجب می‌شود تعداد بیماران آسم و انسداد ریه بیشتر شوند. همچنین تاثیرات گرد و خاک تنها به مشکلات جسمی ختم نمی‌شود بلکه نشانه‌های روحی و روانی نیز در انسان به وجود می‌آورند و موجب تشدید اضطراب، افسردگی و عصبانیت می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که بیماری‌های عفونی بر اثر گرد و خاک تشدید می‌شوند یا خیر. در حال انجام نمونه‌برداری از ذرات خاک هستیم تا بدانیم که میکروب‌های موجود در ذرات خاک عفونی هستند یا خیر که تاکنون نتایج آن استخراج نشده است اما در بررسی که روی بیماری سل انجام شد، متوجه شدیم که میکروب‌های موجود در ذرات خاک تاثیری در بروز افزایش بیماری سل ریه ندارد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه خوزستان در شیوع بیماری‌های "آسم" و "انسداد ریه" آمار بالایی دارد، گفت: در سطح جهان مشخص شده که آلاینده‌های صنعتی و گرد و خاک موجب تشدید و افزایش این بیماری‌ها می‌شوند که در حال حاضر در حال انجام مطالعه‌ای در این زمینه در خوزستان هستیم ولی تاکنون نتایج آن استخراج نشده است.

وی افزود: طبق مطالعه‌ای که در سال 93 انجام شده مشخص شد که میانگین شیوع آسم در بزرگسالان در استان خوزستان 16 درصد است این در حالی است که میانگین میزان شیوع آسم در بزرگسالان در کشور 9 درصد است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: گردوغبار ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار