مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان:
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت:بر اساس آمارهای بررسی‌شده حتی در 67 سال گذشته چنین حالت‌هایی از خشک‌سالی را در استان خوزستان تجربه نکرده بودیم.
کد خبر: ۵۵۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 22 January 2018

مهران مؤمن غریب بابیان اینکه رودخانه زهره متأثر از دو جریان آب است، اظهار کرد: این رودخانه از جریان آب خیرآباد یا همان آب شیرین که بالادست آن سد کوثر ساخته‌شده و بخش دیگر آن از خود رودخانه زهره که هردوی آن‌ها از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند.

وی افزود: رودخانه زهره به‌طور طبیعی EC بالایی دارد و ازآنجایی‌که از محل سازندگی عبور می‌کند سبب می‌شود EC بالاتر از حد مجاز 2 هزارتا 3 هزار و 500 هم بگذرد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بابیان اینکه در گذشته نه برداشت آبی صورت می‌گرفت و نه سمت حوزه خیرآباد سدی ساخته‌شده بود، گفت: یک‌سوم آب از حوزه خیر آب وارد رودخانه زهره اصلی می‌شد که پس از مخلوط شدن این آب‌ها باهم یک EC متعالی را به وجود می‌آوردند و حق آبه کشاورزی هم تأمین می‌شد.

وی بابیان اینکه دو عامل سبب به هم خوردن استاندارهای موجود در آب زهره به هم بخورد گفت: ابتدا احداث سد کوثر و در نظر نگرفتن حق آبه ای برای کشاورزان دوم اینکه در بالادست رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویر احمد کشاورزی انجام می‌شود که این عامل سبب کاهش آورد رودخانه شده است.

مؤمن غریب افزود: در تخصیص آب سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد برای کشاورزی، صنعت و خدمات و آب شرب این استان و 5 استان دیگر آب موردنیاز پیش‌بینی و تخصیص شده اما در استان خوزستان از سد کوثر تنها آب شرب به میزان 50 میلیون مترمکعب صرفاً برای هندیجان اختصاص داده‌شده است.

وی افزود: که امسال به دلیل اینکه شرایط آورد پشت سد کوثر مناسب نبوده است حجم آب اختصاصی از 50 میلیون مترمکعب نیز کاهش‌یافته است.

غریب مؤمن، بابیان اینکه در بالادست سد کوثر درگذشته 30 هزار هکتار زمین کشاورزی حق آبه بر وجود داشت بیان کرد: اکنون به دلیل کاهش میزان آب یا بخش کوچکی از این زمین‌ها زیر کشت می‌رود یا به‌صورت کشت دیم از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود 30 تا 35 هزار کشت‌شده است اما با این شرایط آب و هوایی بهره‌برداری از این زمین‌ها سخت است.

غریب مؤمن گفت: اگر سد چم شیر در بالادست رودخانه زهره در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود بخش قابل‌توجهی از مسائل و مشکلات آب حوزه هندیجان برطرف می‌شود.

وی در رابطه با آب شرب حوزه زهره عنوان کرد: با تکمیل خط محرم که آب شرب را از سد کوثر به بهبهان و از بهبهان به هندیجان انتقال می‌دهد که خط مسیر بهبهان اجراشده است و بهبهان به هندیجان در حال پیگیری و انجام است.

غریب مؤمن در رابطه با آبیاری زمین‌های کشاورزی شهرستان باوی از بالادست سد گتوند گفت: امسال با توجه به اینکه نسبت به سال‌های گذشته چیزی حدود 64 تا 67 درصد و نسبت به سال گذشته 42 درصد کاهش آورد داشتیم به‌طور طبیعی آبی که در حال حاضر در رودخانه کارون داریم و قابل‌برنامه‌ریزی باشد چیزی حدود 300 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: که این میزان آب روزبه‌روز در حال کاهش است و ورودی آب به رودخانه به‌مراتب کمتر از خروجی آب از رودخانه است که چنانچه بارندگی مناسبی در بالادست رخ ندهد شرایط سختی در کشت زمستانه و تأمین آب شرب شهرستان‌های پایین‌دست رودخانه کاریم داریم.

غریب مؤمن در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا آبیاری زمین‌های کشاورزی شهرستان باوی از بالادست سد گتوند در کیفیت و میزان بهره‌وری محصول تأثیر می‌گذارد بیان کرد: استاندارهای رهاسازی آب به نحوی در حال برنامه‌ریزی است که لایه‌هایی که دارای مشکل هستند وارد جریان آب نشوند.

وی گفت: ایستگاه پمپاژ شهرستان باوی با این دبی‌های پایین آب امکان آبگیری ندارد که به همین منظور در حال انجام اقداماتی بر روی ایستگاه پمپاژ هستیم که در کوتاه‌ترین مدت ممکن مشکل را رفع کنیم.

مؤمن غریب عنوان کرد: بر اساس آمارهای بررسی‌شده حتی در 67 سال گذشته چنین حالت‌هایی از خشک‌سالی را در استان خوزستان تجربه نکرده بودیم.

وی در رابطه با وضعیت کشاورزی حوزه کرخه گفت: وضعیت آب و کشاورزی در حوزه کرخه نسبتاً نرمال است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر اینکه 90 مترمکعب آب در رودخانه کرخه جریان دارد، بیان کرد: حق آبه زمین‌های کشاورزی حوزه کرخه تأمین و در حال مدیریت کردن آب هستیم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار