مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه تشریح کرد
موضوع مبارزه با فقر غذایی از سال ۹۳ در ردیف سیاست‌های رفاهی دولت یازدهم قرار گرفت و وزارت رفاه که مجری این طرح بود، امر شناسایی فقرا را آغاز و موفق شد این بسته‌ها را تا چهار مرحله در سال اول اجرا توزیع کند. این سیاست استمرار یافت به گونه‌ای که می‌توان گفت از ابتدای اجرای برنامه، هر سال یک تا دو مرتبه و در مجموع تا کنون ۸ مرحله سبد امنیت غذایی توزیع شده است؛ هرچند طبق وعده وزیر رفاه قرار بود دفعات توزیع سبدهای غذایی افزایش یابد.
کد خبر: ۵۵۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 22 January 2018

«در دهه ۶۰ کوپن یا کالابرگ توزیع می‌شد که بعدها متوقف شد. در سال ۹۲ وزارت بازرگانی اقدام به ارائه سبد کالا کرد که با مشکلات فراوانی همراه بود به طور مثال سیستم توزیع دولتی کارآمد نبود، تعادل عرضه و تقاضا در مناطق مختلف وجود نداشت، بسیاری افراد از دریافت سبد جا می‌ماندند و بعضا خیلی دیگر ناچار بودند ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند و در آخر حتی کالای مورد نظر را دریافت نکنند.

در این طرح افراد در انتخاب کالا آزاد نبودند و کالاهای از پیش تعیین شده را دریافت می‌کردند. از سوی دیگر اختلاف حساب و پرت منابع بسیار وجود داشت. به عنوان مثال با وجود تامین طرح به ارزش ۱۶۰۰۰ میلیارد ریال توسط دولت جهت توزیع در فروشگاه‌های طرف قرارداد، مجموع ارزش کالای توزیع شده به مردم طبق حساب دفتری فروشگاه‌ها ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال بود و ۱۰۰۰ میلیارد ریال اختلاف حساب دفتری وجود داشت. بر همین اساس در طرح جدید فرآیند ارائه سبد به صورت الکترونیک صورت گرفت.

به همین منظور دستورالعمل اجرایی جدیدی در سال ۹۳ از سوی وزارت رفاه به دولت ارائه و از همان سال آغاز شد، در دوره‌های قبل شناسایی دقیقی از افراد وجود نداشت و به همه کالابرگ داده می‌شد اما در حال حاضر برای هدفمند کردن این طرح، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند مشمول دریافت این سبد هستند البته هر فردی که به عنوان قشر نیازمند شناسایی شده باشد و تحت این دو نهاد هم نباشد چنانچه به تأیید وزارت رفاه برسد مشمول دریافت سبد خواهند شد.

توزیع سبدکالای جدید در آینده نزدیک/زمان دقیق ارائه سبد فعلا مشخص نیست

مریم السادات میرمالک ثانی، مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه، ضمن ارائه توضیحات مزبور به اعلام جزئیات توزیع سبد جدید کالا پرداخت و گفت: همانطور که پیشتر وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اعلام کرده است در آینده نزدیک سبد جدید توزیع می‌شود و مشمولان با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد، می‌توانند کالاهای خود را خریداری کنند.

وی افزود:‌ در سال ۹۶ سبد کالا در ماه رمضان توزیع شد و در ماه‌های آینده که البته زمان دقیق آن مشخص نیست سبدجدید داده می‌شود. در توزیع سبد قبلی ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم شناسایی شده این مبالغ به کارتشان واریز شد.

حداقل و حداکثر ارزش ریالی سبد کالا / فروشگاه‌های طرف قرارداد

میرمالک ثانی در مورد نحوه دریافت این سبد گفت:‌ در پی مشکلات دوره قبل وزارت رفاه برای طرح جدید فرآیند الکترونیکی ایجاد کرد به این صورت که معادل نقدی ارزش سبد به کارت یارانه سرپرست خانوار واریز می شود. سقف و کف این مبالغ از ۳۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. بر این اساس برای خانوار تک‌نفره ۲۰ هزار تومان، دونفره ۶۰ هزار تومان، سه نفر به بالا به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان تا سقف ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه افزود: کارت یارانه سرپرست خانوارها شارژ می‌شود و این افراد می‌توانند به فروشگاه‌ها طرف قرارداد ما که در تهران ۹ فروشگاه انتخاب شده در قالب رفاه، شهروند، اتکا و ... مراجعه و کالاهای خود را خریداری کنند، این افراد در خرید کالا آزادی عمل دارند اما باید به فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه کنند.

میرمالک ثانی درباره اینکه گفته می‌شود تزریق نقدی باعث تورم خواهد شد گفت: درحالی سبد به شکل کالا در دوره قبل داده می‌شد که فساد این اقلام غذایی را داشتیم، تاریخ مصرف آنها می‌گذشت، مرغ‌ها فاسد می‌شد و پرت منابع زیاد بود اما اکنون با واریز نقدی خیلی از مشکلات رفع شده و تورمی هم ایجاد نکرده است. از طرفی دستگاه‌های کارت‌خوان هم تحت کنترل هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات اسامی افراد تحت پوشش دو نهاد حمایتی به همراه کد ملی آنها در بانک رفاه ایرانیان کنترل می‌شود، این اسامی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود و شماره حساب به همراه شماره یارانه و بعد خانوار را زمانی که دریافت می‌کنیم دوباره داده‌ها را کنترل می‌کنیم. در این فرآیند بسیار از همپوشانی‌ها رفع می‌شود.

میرمالک ثانی گفت: در گذشته افراد با ارسال کد ملی به سامانه پیامکی مطلع می‌شدند که آیا سبد به آنها تعلق گرفته است یا خیر و به چه میزان؟ اما اکنون سامانه مدیریتی طراحی کرده‌ایم که توسط مددکاران اداره کل بهزیستی و کمیته استان‌ها به همراه اداره کار استان‌ها وضعیت مدیریت می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به این ادارات در جریان اطلاعات این سبد قرار گیرند.

وی افزود: این حداقل سبد مطلوب است که افراد می توانند براساس آن خوراک مورد نیاز خود را تامین کنند، ما تاکنون ۱۸ هزار میلیارد ریال برای این طرح در هشت مرحله اختصاص داده ایم. بحث تامین اعتبار مهمترین دغدغه ماست و ما در مابقی مراحل با مشکلی مواجه نیستیم.

کاهش شاخص گرسنگی در ایران از 18.5 به 8.6

مدیر کل دفتر حمایتی و توانمندسازی وزارت رفاه با بیان اینکه شاخص جهانی گرسنگی دارای چهار مولفه سوء تغذیه، لاغری، مرگ و میر و کوتاهی قد کودکان زیر ۵ سال است گفت: ایران در این زمینه رتبه ۴ در بین کشورهای موفق در کنترل گرسنگی است که رتبه ممتازی به حساب می آید. ایران با کاهش ۶۰ درصدی طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ شاخص جهانی گرسنگی را از ۱۸.۵ به ۸.۶ درصد رسانده که بسیار چشمگیر بوده است.

میرمالک ثانی ادامه داد:‌ طرح‌های زیادی در این رابطه روی میز وزارت رفاه قرار دارد که در حال بررسی آنها هستیم تا بتوانیم شیوه اثربخش‌تر را ارائه کنیم که از جمله آنها می‌توان به کم کردن فاصله زمانی ارائه سبد و گستردگی افراد تحت پوشش از جمله افراد پشت نوبتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد مانند کودکان مبتلا به سوء تغذیه زیر شش سال، مادران باردار و شیرده و ... افرادی که در آمدی کمتر از درآمد پایه و اولیه دارند و در مناطق محروم زندگی می کنند اشاره کرد که همه این موارد در صورت تامین اعتبار محقق خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار