رئیس خانه پرستار خوزستان گفت: سیاستگذاران فرهنگی و صدا و سیما بیش از پیش نسبت به تبیین جایگاه و نقش پرستار در جامعه و تغییر نگرش افراد و آگاهی بخشی جامعه بپردازند.
کد خبر: ۵۵۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲ 19 January 2018

خالد بیت سعید امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز ضمن فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت بزرگ بانوی کربلا، رمز ماندگاری نهضت عاشورا، اسوه صبر و شکیبایی، پرستار عشق و زیبایی، حضرت زینب کبری سلام الله علیها اظهار داشت: بدون تردید، جانمایه‌ی حرکت انقلاب اسلامی و افشاگری‌های حضرت امام خمینی (ره) در طول سالها مبارزه با رژیم طاغوت، برگرفته از حرکت حضرت زینب (س) در کربلا و شام و مبارزه پایدار ایشان علیه ظلمِ زمان است.

وی افزود: و این احساس و انگیزه که میراث عاشورا بود در جوانان انقلابی سبب شد تا با یک رهبری جامع و کامل، انقلابی به استحکام جمهوری اسلامی ایران را رقم بزنند.

رئیس خانه پرستار خوزستان گفت: پرستاران ایران اسلامی به خود می‌بالند و مفتخرند که زاد روز چنین شخصیت والا و درّ نابی که نماینگر صبر و استقامت در برابر سختی ها است به عنوان روز گرامیداشت مقام پرستار معین فرموده‌اند.

وی تصریح‌کرد: خداوند متعال و منان را شاکریم که در بین تمام حرفه‌ها و مشاغل، توفیق خدمتگزاری در لباس پرستار را به ما عنایت فرموده است تا در سخت ترین شرایط بیماری و درست در زمانی که بیشترین نیازهای مراقبتی و عاطفی به سراغ یک فرد می‌آید می‌توانیم با ارائه خدمات درمانی تخصصی و مراقبت‌های جسمانی و معنوی، همراه یک انسان دردمند باشیم تا به قول فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله)، بیمار به جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.

بیت سعید گفت: مسئله سلامت جزو اولین مسائل مهم زندگى جوامع است. بطور متوسط هفتاد درصد امور بهداشتی در جهان توسط پرستاران صورت میگیرد. بنابر این کیفیت مراقبتهای بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارایه خدمات پرستاران بستگی خواهد داشت. خوشبختانه با افزایش آگاهی و سطح دانش افراد جامعه، به مرور، نقش پرستاران بعنوان اولین و مهمترین رکن نظام سلامت قابل درک‌تر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه سالها قبل، جایگاه و نقش پرستاری در جامعه و حتی در ذهن فرهیختگان و مسئولین درمانی بسیار کمرنگ و در حاشیه بود عنوان کرد: حضور هشت ساله پرستاران دوشادوش رزمندگان در جنگ تحمیلی، حضور موثر و مطلوب و توانمندیهای پرستاران در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت، بهبود شرایط ارتقاء تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و مقطع دکترا و حضور فعالانه در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین مجامع علمی بین‌المللی، این نتیجه را در برداشت تا اثبات شود بدون حضور پرستاران، پیشگیری از بیماری، معالجه، درمان و ارتقای سلامت و ایجاد امنیت در کشور امکان پذیر نمی باشد.

آنچه در فیلم ها و سریال ها از کار پرستاری مشاهده می‌کنیم تفاوت فاحشی با واقعیت دارد

وی ادامه داد: هرچند که رسانه ها به صورت اختصاصی به عملکرد و تاثیر پرستاران در بیمارستانها نمی‌پردازند و آنچه در فیلم ها و سریال ها از کار پرستاری مشاهده می‌کنیم تفاوت فاحشی با واقعیت های جامعه پرستاری دارد اما کمتر خانواده‌ای را سراغ داریم که به سبب بیماری خود یا یکی از اعضا و بستری شدن در بیمارستان ها، اهمیت حضور پرستاران را درک نکرده باشد که انتظار می رود سیاستگذاران فرهنگی و صدا و سیما بیش از پیش نسبت به تبیین جایگاه و نقش پرستار در جامعه و تغییر نگرش افراد و آگاهی بخشی جامعه بپردازند.

رئیس خانه پرستار اهواز گفت: آنچه امروز در حرفه مقدس و پیشرفته پرستاری می‌بینیم، وجود مدیریت قوی و هوشمندانه، روابط اجتماعی بالا و بهره‌گیری از تجربیات عملی و مطالب علمی، سرعت عمل و دقت نظر در کنار یکدیگر بوده که هدایتگر برنامه درمانی یک بیمار است و زمانی شاهد یک معالجه کامل هستیم که تمامی این موارد در کنار یکدیگر در قالب نام پرستاری وجود داشته باشد.

وی افزود: پرستاران با صفات غیر قابل سنجش مهربانی وعطوفت به پرستاری از بیماران و دردمندان پرداخته و پرستاری از یک حرفه به هنر نوع دوستی و عشق ورزی مبدل شده است. حضور چندین ساعته پرستاران در کنار بیماران و مشاهده تغییرات و روند درمان و بهبود یا متاسفانه در مواردی هم پیشرفت بیماری مسئله ای است که شاید سایر زیرمجموعه های پزشکی و کادر درمان از آن بی بهره اند و حضور مستمر پرستار است که امکان برنامه‌ریزی یک معالجه را فراهم می‌کند.

عدم آگاهی از توانمندی های پرستاران

بیت سعید بیان کرد: با توجه به پیشرفت سطح علمی و پزشکی مراکز درمانی داخل کشور و راه اندازی و بازگشایی بخشهای فوق تخصصی، فعالیت این واحدها نیز مستلزم حضور پرستاران با دانش کافی در زمینه های مختلف است که به‌حمدالله این توانمندی ها بسیار سریع در پرستاران کشور پدیدار می‌گردد و امروزه در تمام بخش های تخصصی و فوق تخصصی شاهد حضور فعالانه همکاران خود در سراسر کشور هستیم.

وی عدم آگاهی از توانمندی های پرستاری باعث حضور کمرنگ پرستاران در مراکز ارئه دهنده خدمات در جامعه عنوان کرد و گفت: پرستاران پتانسیل نقش آفرینی در سلامت جامعه و زمینه های مختلف بهداشتی درمانی دارند.

رئیس خانه پرستار خوزستان تصریح‌کرد: به موزات افزایش خدمات بهداشتی در جامعه با توجه به افزایش شهر نشینی، تغییر سبک زندگی، تغییر جمعیت و تغییر اولین دلایل مرگ و میر در جامعه به بیماریهای قلبی، حوادث و سرطان ها، وجود اقشار آسیب پذیر نظیر کودکان، سالمندان، مادران باردار، بیماری های خاص، بیماری های مزمن و صعب العلاج، افزایش خانوادههای تک والدی، جانبازان، معلولین و عقب ماندگان ذهنی و معتادان و سیر امر مراقبت از بیمارستان به مراقبت سیار و منزل و محیط‌های جامعه در صورت برنامه ریزی درست می‌توانند همانند سایر کشورهای پیشرفته به حوزه درمان محدود نشوند.

وی افزود: و در سه سطح پیشگیری(بهداشت، درمان و بازتوانی)، خدماتی نظیر پیشگیری و ارتقای سلامت افراد جامعه، آموزش و پژوهش، خدمات حمایتی، خدمات مشاوره‌ای ، پرستاری در منزل و بازتوانی و مدیریت مراکز مرتبط با حرفه را ارائه کنند.

مشکلات هرگز نتوانسته‌اند در انجام خدمت صادقانه و خالصانه جامعه پرستاری خللی وارد کند

بیت سعید گفت: وجود این همه نیاز در حال حاضر به نیروی پرستاری برای ایجاد یک فضای ایمن و ایده آل در مراکز درمانی، اقتضا می‌کند که توجهات بیشتری به این حرفه شود و مورد تفقد و مهرورزی از جانب مسئولان درمان و سلامت کشور قرار گیرند.

وی تصریح‌کرد: اما چیزی که واضح است این است که علیرغم تمامی مشکلات و استرس های ناشی از محیط کار هرگز نتوانسته در انجام خدمت صادقانه و خالصانه جامعه پرستاری خللی وارد نماید و بدون شک در فطرت همه پرستاران، دلسوزی و ارائه خدمت با حداکثر توان وجود دارد و شاهد آن هستیم که درمان بیماران با حضور پر توان پرستاران در بخش های فوق‌تخصصی همچون اورژانس ها، بخش‌های مراقبت ویژه، بخش‌های پیوند اعضا، سوختگی و تروما و سایر بخش های دیگر به نحو احسن صورت می‌گیرد.

رئیس خانه پرستار خوزستان با بیان اینکه در بحرانها و روزهایی که اکثر ادارات بدلایل شرایط نامناسب جوی تعطیل می باشند شاهد حضور مضاعف پرستاران در مراکز درمانی هستیم گفت: هموطنان عزیز لایق دریافت بهترین خدمات مراقبتی و پرستاری هستند و بی شک رسیدگی به مشکلات این حوزه، دسترسی جامعه به مراقبت های استاندارد و ایمن و با کیفیت را قطعی می کند.

وی ادامه داد: امید است با آموزش پرستاری جامعه نگر در دانشکده ها، حمایت از دفاتر مشاوره پرستاری و تعاونی‌های صنفی، ایجاد فرصت های شغلی، اصلاح شرایط کاری جهت افزایش انگیزه خدمتی، تعدیل و تسهیل شرایط جذب نیروی پرستاری بویژه در مراکز درمانی استان که تعداد آن ها متاسفانه معادل نصف میانگین کشوری و یک پنجم استاندارد جهانی است بتوانیم در ارائه خدمت و بالا بردن سطح تندرستی به هموطنان به ویژه هم استانی های عزیز موفق تر و موثرتر عمل کنیم.

 

منبع: تسنیم

برچسب ها: خانه پرستار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار