رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه:
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه از مستندنگاری آثار تاریخی این شهرستان به صورت دیجیتال خبر داد.
کد خبر: ۵۵۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ 17 January 2018

 

آثار تاریخی ایذه به صورت دیجیتال مستند نگاری می شوند

ایوب سلطانی اظهار کرد: پیمایش به وسیله فتوگرامتری برد کوتاه به عنوان یک روش ثبت و ضبط داده در باستان شناسی با محبوبیت فراوانی مواجه شده است. در نقشه برداری فتوگرامتری با استفاده از تعدادی عکس از یک شی یا عارضه، می توان به مدل دقیقی از هندسه آن دست یافت.

وی افزود: مدل‌های فتوگرامتری ممکن است در حفاری‌ها، برای ثبت دنباله پیچیده‌ای از دیوارها یا حتی یک قبر یا یک پیمایش با مستندات محیطی و نیز در ویژگی‌های یک قطعه هنری نقش بسته بر یک صخره مورد استفاده قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: از مزایای بهره‌گیری از این سامانه در مستندنگاری یافته‌های باستان‌شناسی کاهش هزینه‌ها، عکسبرداری با قدرت تفکیک بالا، امکان استفاده در مناطق صعب العبور و یا خطرناک، استفاده و تولید تصاویر تخت و سه بعدی است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه با بیان این‌که نگارکندهای عیلام قدیم٬ عیلام نو و الیمایی در پیرامون دشت ایذه، جایگاه ویژه‌ای در مطالعات نگارکندهای صخره‌ای و دوره تاریخی ایران دارد، تصریح کرد: پایگاه آیاپیر در راستای مستندنگاری دیجیتال این نگارکندها و سایت موزه‌های این مجموعه‌ها، اقدام به اجرای پروژه مستندنگاری با روش فتوگرامتری کرد.

سلطانی افزود: در این پروژه، نگارکندها و محوطه‌های مهم از جمله کول فرح، اشکفت سلمان، خنگ اژدر، یارعلی‌وند، کمالوند، شهسوار، عمارت اتابکی و کوشک نورآباد شهرستان ایذه با روش فتوگرامتری برد کوتاه و پهپاد فتوگرامتری با جزییات بالا، مستندنگاری شدند و با استفاده از دوربین توتال استیشن و جی پی اس دو فرکانسه مختصات لوکال و utm این محوطه ها ثبت شد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار