رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه پدیده تیراندازی به محیط‌بانان در خوزستان، تنها مختص به یک منطقه خاص نیست، گفت: تیراندازی به محیط‌بانان در خوزستان بیشتر با سلاح شکاری صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۵۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 17 January 2018

سرهنگ حسن آقاشیرمحمدی با اشاره به وضعیت تیراندازی به محیط‌بانان در کل کشور اظهار کرد: تیراندازی به محیط‌بانان چه با سلاح شکاری و چه با سلاح جنگی، پدیده‌ای است که در خوزستان تنها به منطقه یا مناطق خاصی ارتباط ندارد و کل استان از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه و از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه استان را در بر دارد.

وی ادامه داد: البته از لحاظ آماری، تیراندازی به محیط‌بانان خوزستانی از میزان متوسط کشوری کمتر است اما پدیده‌ای است که وجود دارد. سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکنون 120 شهید محیط‌بان را در راه دفاع از حیات وحش تقدیم کرده است که تعدادی از این شهدا خوزستانی بود‌ه‌اند.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: تیراندازی به محیط‌بانان در خوزستان یا با سلاح جنگی یا با سلاح شکاری صورت می‌گیرد. از اسلحه جنگی برای شکار حیوانات چهارپا و درشت پیکر استفاده می‌شود بنابراین استفاده از این سلاح بیشتر در شمال خوزستان دیده می‌شود.

آقاشیرمحمدی افزود: از اسلحه شکاری در دشت و بیشه و برای شکار پرندگان استفاده می‌شود که بُرد مؤثر این سلاح حدود 300 متر است. تیراندازی به محیط‌بانان در خوزستان بیشتر با اسلحه شکاری صورت می‌گیرد. اما این طور نیست که از سلاح جنگی به هیچ وجه استفاده نشود.

وی ادامه داد: شکارچیان متخلف و صیادان غیرمجاز زمانی که قصد فرار از چنگال محیط‌بانان را دارند، اقدام به تیراندازی کور به سمت محیط‌بانان می‌کنند که همین تیراندازی کور، بیشتر باعث زخمی شدن محیط‌بانان می‌شود.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از سویی شکارچیان خطرناکی وجود دارند که هم اسلحه آنها غیرمجاز است و هم به طور غیرقانونی اقدام به شکار می‌کنند که مستقیما برای ترساندن محیط‌بانان از اسلحه جنگی استفاده می‌کنند.

آقاشیرمحمدی ادامه داد: برای مثال در "هورالعظیم" شکارچیان خطرناکی داریم که اغلب هم معتاد هستند و حتی کراک می‌کشند و با اسلحه جنگی مستقیما به سمت محیط‌بانان ما تیراندازی می‌کنند. در همین ماه گذشته، سه بار در هورالعظیم به سوی ما تیراندازی شد که اگر مهارت نداشتیم، قطعا تلفات می‌دادیم.

وی افزود: چند ماه پیش نیز شکارچیان مختلف در امیدیه، خودروی محیط زیست را به رگبار بستند که موجب شد یکی از محیط‌بانان‌مان به نام آقای احمدی به شدت مجروح شود.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: غیر از تیراندازی، محیط‌بانان ما با اسلحه‌های دیگر نیز گاهی مورد تهاجم یا حمله برخی از شکارچیانی که به کمین نشستند، قرار می‌گیرند.

آقاشیرمحمدی ادامه داد: اخیرا با روی کار آمدن سرهنگ جمشید محبت‌خانی در رأس فرماندهی یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور تغییرات و تحولات مثبتی در یگان حفاظت محیط زیست رخ داده است. از جمله این تغییرات، برنامه برای تأمین تجهیزات انفرادی برای محیط‌بانان از جمله جلیقه ضدگلوله، شوکر، دستبند و لباس عملیاتی است که در این خصوص، آمار محیط‌بانان خوزستان به تفکیک مناطق مختلف به منظور تأمین این تجهیزات به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

وی افزود: پیش‌بینی شده که تا پایان سال، محیط‌بانان به جلیقه ضدگلوله مجهز شوند. البته اینکه چند محیط‌بان به این جلیقه‌ها مجهز می‌شوند را بحث تأمین اعتبارات مشخص خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار