بیمه محصولات کشاورزی در تقویت اقتصاد ملی، افزایش انگیزه دهقانان، کاهش خطرپذیری شغل کشاورزی، تضمین بخشی به این حرفه و دلگرم کردن کشاورزان در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و از بین رفتن محصولشان تاثیر دارد.
کد خبر: ۵۵۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 17 January 2018

به گزارش تابناک : البته در این میان جبران به موقع خسارت در کنار مزایای قطعی بیمه محصولات کشاورزی موجب تقویت انگیزه لازم در جهت ترویج فرهنگ این نوع بیمه می شود.
قرار داشتن ایران بر روی کمربند خشک اقلیم، منابع آبی ضعیف و نزولات جوی کم، وقوع پرشمار حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله، سرمازدگی، حمله آفات مختلف و نوسان قیمت محصولات کشاورزی از جمله عواملی است که ضرورت بیمه کشاورزی را بیش از پیش نمایان می کند وآگاهی بخشی به زراعتگران را می طلبد.
احساس نیاز به بیمه کشاورزی زمانی روشنتر و ملموستر می شود که دهقانی پس از ماهها رسیدگی و انتظار برای برداشت محصول در آخرین روزهای رسیدن به زمان برداشت و یا در میانه فصل دچار حوادث و عوامل تخریب کننده محصول می شود و آنجاست که کشاورزی که محصول خود را زیر پوشش بیمه قرارداده گرچه ناکام مانده اما با دریافت خسارت بیمه انگیزه ای قوی برای ادامه فعالیت و تلاش دوباره دارد.
خراسان رضوی از مجموع 14 میلیون هکتار زمینهای کشاورزی ایران با برخورداری از 7.4 درصد کل زمینهای کشاورزی کشور رتبه دوم را از این نظر دارد. میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در ایران 96 میلیون تن شامل 80 درصد محصولات زراعی و 20 درصد محصولات باغی است. خراسان رضوی با سهم 6،3 درصدی از کل تولید محصولات کشاورزی در ایران رتبه سوم را از این نظر دارد. همچنین از مساحت کل زمینهای باغی کشور که 2.7 میلیون هکتار است 11.1 درصد معادل 298 هزار و 800 هکتار باغ در خراسان رضوی قرار دارد.
خراسان رضوی در تولید محصولات باغی رتبه ششم کشور را دشته و از منظر سودآوری اقتصادی تولیدات این استان میلیونها دلار ارزش دارد. در عین حال بخش کشاورزی این استان به شکل فزاینده ای با خطراتی از قبیل سرمازدگی، خشکسالی و حوادث غیرمترقبه رو بروست بنابراین بیمه از ضرورتهایی است که متاسفانه هنوز جای خود را آنطور که باید در بین کشاورزان باز نکرده است.

* خسارت 42 هزار میلیارد ریالی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال زراعی 95- 96 معادل 42 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد شده است. 19 هزار میلیارد ریال از این میزان خسارت مربوط به حوادث غیرمترقبه شامل سیل، سرمازدگی، تگرگ و زلزله و غیره می شود.
محمدرضا اورانی به تداوم 18 ساله پدیده خشکسالی نیز اشاره و بیان کرد: معادل 23 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی در سال زراعی 95-96 به کشاورزان خراسانی وارد شده است. این میزان خسارت بدون احتساب خسارات ناشی از آفات و بیماریها محاسبه شده است.
وی افزود: بخش بسیار اندکی از این میزان خسارت زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی بوده و به بهره برداران خسارت دیده کشاورزی پرداخت می شود.

* 18 درصد زراعت خراسان رضوی زیر پوشش بیمه
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: زیر پوشش بیمه قرار داشتن محصولات کشاورزی در استان روند مناسبی ندارد. سال زراعی 95-96 از مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی شامل 591 هزار و 970 هکتار تنها 18 درصد معادل 104 هزار و 901 هکتار زیر پوشش بیمه قرار دارد.
وی گفت: در زمینه محصولات باغی(باغهای بارور) نیز از 276 هزار و 332 هکتار سطح زیر کشت 17 هزار و 345 هکتار معادل 6.27 درصد زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد.
اورانی افزود: 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند اما شمار اندکی از این تعداد به بیمه محصولات کشاورزی اعتماد داشته اقدام به بیمه محصولات و زمینهای خود می کنند. البته تاخیر در پرداخت خسارتها از مشکلاتی است که همیشه وجود داشته و تاکنون نیز یکی از عوامل موثر در پائین بودن گرایش کشاورزان به بیمه بوده است.

* سایه سنگین آثار تغییر اقلیم
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آثار تغییر اقلیم روز به روز سایه سنگین خود را بر بخش کشاورزی این استان تحمیل می کند. سرمای شدید آذر امسال بدون در نظر گرفتن سیل ویرانگر مرداد گذشته خسارات شدیدی به کشاورزی خراسان تحمیل کرد.
محمودرضا فرزانه افزود: از طرفی دوره بازگشت اینگونه بلایا همواره رو به کاهش است و هر ساله سهم بالایی از تولید در بخش کشاورزی مبتلا به این مهم می باشد و ضرورت پوشش بیمه ای بیش از پیش احساس می شود.
وی ادامه داد: امسال 90 هزار هکتار از زراعت و 13 هزار هکتار از باغها خراسان رضوی زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد. این میزان نسبت به کل سطح زیر کشت زراعت و باغهای استان بسیار پائین است.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان رضوی گفت: در زیر بخش دام نیز 116 هزار واحد دامی از ابتدای سال زراعی 97-96 تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد سه برابری نشان می دهد.
وی افزود: در زیر بخش باغها نیز با 6600 هکتار پوشش بیمه ای رشد سه برابری نسبت به سال قبل از آن محقق شده است. 16 میلیون قطعه طیور نیز از ابتدای سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه قرارگرفته اند.
فرزانه ادامه داد: از سال زراعی 96-95 همه غرامتهای مربوط به محصول کلزای آبی، بخش عمده چغندر قند پاییزه و طیور در حوزه آنفلوآنزای فوق حاد پرداخت شده و بقیه خسارتها در مسیر پرداخت است. از ابتدای امسال تا پایان آذر 292 میلیارد ریال در وجه 35 هزارو 39 نفر واریز شده که 32 میلیارد آن مربوط به سال زراعی 96-95 است .
وی گفت: سال زراعی گذشته 41 هزار نفر از بهره برداران کشاورزی در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

* 80 هزار هکتار کشتزار پاییزه زیر پوشش بیمه
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان رضوی افزود: امسال 80 هزار هکتار از کشتزارهای پاییزه استان زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است. این میزان پوشش بیمه ای در مقایسه با مدت مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تاکنون از سال زراعی 96-95 افزون بر 31 میلیارد ریال غرامت در وجه سه هزار و 210 نفر از بیمه گذاران خسارت دیده بخش کشاورزی خراسان رضوی پرداخت و به همین میزان تهاتر طلب کشاورز نیز با حق بیمه سال زراعی جدید انجام شده است.
فرزانه گفت: در سال زراعی گذشته 41 هزار نفر از بهره برداران بخش کشاورزی، باغ، دام و طیور زیر پوشش بیمه قرار گرفته بودند که این رقم در سه ماه نخست سال زراعی جاری معادل 20 هزار نفر بوده است.

* ضرورت ترویج بیمه
وی بر اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ بیمه در بین کشاورزان و کمک رسانه ها در این زمینه تاکید و بیان کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بین بهره برداران به منظور توسعه پوشش بیمه ای اهمیت فراوان دارد زیرا بیمه محصول و تولیدات موجب امنیت خاطر برای افزایش و تقویت فعالیتها در بخش کشاورزی می شود.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع 154 قلم محصول کشاورزی و دامی در سطح کشور زیرپوشش بیمه است که 73 قلم آن در خراسان رضوی تولید می شود .
وی گفت: ساختار صندوق بیمه کشاورزی، دولتی و وابسته به اعتبارات دولت است. به همین دلیل بیش از حق بیمه دریافت شده غرامت پرداخت می شود. کمکهای سالانه دولت در این زمینه باید پایدار شود زیرا ناپایداری در این بخش موجب تاخیر در پرداخت غرامتهای کشاورزان و بهره برداران می شود.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار