معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی برای حمل معیانات گازی با نفتکش سانچی وجود نداشت، گفت: اگر ممنوعیتی از لحاظ نوع کشتی و میزان محموله برای بارگیری نفتکش سانچی وجود داشت، شرکت های بین المللی پوشش بیمه آن را نمی پذیرفتند.
کد خبر: ۵۵۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 15 January 2018

محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه نفتکش سانچی مناسب حمل این محموله نبود، تاکید کرد: اگر این در حمل این محموله با کشتی نفتکش سانچی ممنوعیتی وجود داشت هیچ شرکت بین الملی پوشش بیمه بار و بدنه کشتی را نمی پذیرفت.

وی ادامه داد: نفتکش سانچی جوان ترین کشتی شرکت نفتکش کشورمان و تولید سال 2008 یکی از بهترین شرکت‌های سازنده کشتی کره جنوبی بود. از نظر استانداردهای بین المللی، نفتکش سانچی یک کشتی به روز محسوب می شد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تمام دنیا برای حمل معیانات گازی از این کشتی استفاده می شود و به طور قطع نفتکش سانچی قابلیت حمل این محموله را داشته و ظرفیت این کشتی حمل 136 هزار تن بوده که اتفاقا کمتر از این حد مجاز حدود 115 هزار تن بارگیری کرده بود.

راستاد با درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه چینی ها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، اظهار داشت: با کشور چین دو کنوانسیون دریایی مشخص در این باره داریم که یکی جستجو و نجات دریایی که در ارتباط با نجات افراد در دریا است و این کنوانسیون لازم الاجرا است و همه کشورها مقید به انجام این کنوانسیون هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی مساله نجات خود کشتی مطرح می شود، کنوانسیون دیگری وجود دارد که اجرای آن با انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه انجام می شود.

راستاد تاکید کرد: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل 10 فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و2 شناور کره ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت.

وی ادامه داد: در زمانی هم که نمایندگان ایران در شانگهای حضور داشتند، شاهد آن بودیم که یک تیم گسترده ای در مرکز، به صورت متمرکز عملیات را رصد و مدیریت می کردند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها ساعاتی از شبانه روز عملیات اطفای حریق را متوقف می کردند، اظهار داشت: چینی ها از روز اول در صحنه مستقر بودند اما در طول شبانه روز بنا به شرایط کشتی، همچنین با توجه به میزان شعله و جهت باد انجام عملیات اطفا را تنظیم می کردند. اما چنانکه دیدیم در روز آخر که تکاورهای ایرانی هم به محل سانحه رسیده بودند اما امکان انجام هیچ عملیاتی فراهم نشد باوجود اینکه شعله ها کمتر بود.

راستاد همچنین درباره این ادعا که گفته می شود، چینی ها تعلل کردند تا معیانات گازی بسوزد وارد دریا نشود چراکه تبعات محیط زیستی بسیار گسترده ای دارد، گفت: این قضاوت ها را قبول ندارم.

 

منبع: ایلنا

برچسب ها: نفتکش سانچی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار