در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد شرق اهواز مطرح شد:
مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان گفت: در استان خوزستان بالغ بر 350هزار هکتار شن زار وجود دارد که در بحث ورزش های بیابانی می توان از آنها استفاده کرد اما به دلیل بی توجهی به اکوتوریسم تاکنون از آنها غفلت شده است.
کد خبر: ۵۵۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹ 14 January 2018
احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد شرق اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رهاسازی آب ظرف یک هفته آینده توسط موسسه جهاد نصر عملیات ایجاد پوشش گیاهی در سطح 30 هزار هکتار از کانون های جنوب شرق اهواز آغاز می شود. 
 
به گزارش تابناک؛ وی با اشاره به آخرین وضعیت نهال کاری در کانون ریزگردهای شرق اهواز، ادامه داد: تا شهریورماه میزان سبزینگی نهال های کاشته در کانون های گرد و خاک حدود 80 درصد بود اما به علت عدم بارش باران پاییزی، مجبور به ادامه آبیاری شدیم و وقوع گرد و خاک و نمکزارهای تالاب ها رشد این نهال ها متوقف شد.
 
آغاز عملیات ایجاد پوشش گیاهی در سطح 30 هزار هکتار از کانون های جنوب شرق اهواز
 
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: طبق مصوبه هیات دولت وزارت نیرو مکلف است تا برای عرصه های تالاب و کانون های گرد و خاک آب تامین کند خوشبختانه این هماهنگی ها در استان خوزستان درحال انجام است و در منطقه هور غیزانیه، هور شریفیه و هور منصوریه آب تامین خواهد شد.
 
 
 
مطیعی درخصوص خشک شدن برخی نهال های کاشته شده یادآور شد: افت 25 درصدی نهال های دست کاشت در سال اول امری طبیعی است. در خوزستان چهار هزار و 800 هکتار درخت کاری شد که تا شهریورماه افت 20 درصدی داشتند اما در ابتدای پاییز به علت طوفان گرد و خاک و برخاستن نمک زارها، قسمت سبز درختان آسیب دیدند.
 
وی با اشاره به انتشار تصاویر خشک شدن نهال های کاشته شده در چند روز گذشته و رد این خبر یادآور شد: در روزهای اخیر تصاویری مبنی بر خشک شدن نهال های کاشته شده منتشر شده درحالی که در هیچ کدام از این چاله ها هیچ درختی کاشته نشده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان به نقش ریزگردها در کاهش رشد نهال ها اشاره کرد و بیان داشت: کنترل ریزگردها در عرصه های طبیعی در کنار کاهش اثرات آلودگی سبب حفظ اراضی کشاورزی شده و منافع اقتصادی بسیاری نیز دارد.
 
وی افزود: در استان خوزستان بالغ بر 350هزار هکتار شن زار وجود دارد که در بحث ورزش های بیابانی می توان از آنها استفاده کرد اما به دلیل بی توجهی به اکوتوریسم تاکنون از آنها غفلت شده است.
 
مطیعی به توسعه اکوتوریسم و طبیعت گردی برای حفظ عرصه های طبیعی اشاره و گفت: ما باید به سمت شیوه های نوین جهت بازگرداندن حیات به عرصه های طبیعی حرکت کنیم. 
 
مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان تاکید کرد: بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان را بیابان تشکیل می دهد. طبق مطالعات سازمان زمین شناسی هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.
 
وی در پایان یادآو شد: بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان با 113هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که همین کانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است. 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار