از هر طرفی که به شهر اهواز نگاه کنید دودهای سیاه را بر فراز آن مشاهده می‌کنید. اینجا حتی ابرها هم‌رنگ سیاه به خود گرفته‌اند.
کد خبر: ۵۵۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 11 January 2018

 

اهواز شهری در آرزوی یک روز بدون «فِلِر»

با سفر به اهواز چه از طریق هوایی و یا زمینی آن چیزی که بیشتر از هر مورد دیگری به چشم می‌خورد شعله‌های آتش دکل‌های حاصل از نفت و گاز این شهر است.

کافی است باران بیاید و یا وارونگی دما اتفاق بیفتد تا سیل عظیم بیماران تنفسی اهواز به مراکز درمانی را مشاهده کنید.

اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را درگذشته با نخل‌های ایستاده که نماد مقاومت و ایستادگی مردم بودند می‌شناختند ولی امروز نه‌تنها نخلی در این سرزمین خشک نمی‌روید بلکه دیگر این فلرهای نفت است که نماد استان نفت‌خیز شده است.

این ماده سیاه که از آن به‌عنوان طلای سیاه یاد می‌شود همه‌چیز مردم استان را تحت شعاع خود قرار داده و بجای اینکه به رونق اقتصادی و اجتماعی مردم خوزستان کمک کرده باشد، مردم استان را به خاک سیاه نشانده است.

خشک شدن تالاب‌های استان به خاطر استخراج نفت، برشدت ریزگردها در استان افزوده و سوختن گازترش همراه آن، دود سیاه را برای ریه‌های مردم به ارمغان آورده است.

از هر طرفی که به شهر اهواز نگاه کنید دوده‌های سیاه را بر فراز آن مشاهده می‌کنید. اینجا حتی ابرها هم‌رنگ سیاه به خود گرفته‌اند.

دولت هم که باید غمخوار مردم اهواز و به‌تبع آن خوزستان باشد با استخراج هرچه بیشتر نفت از این خطه به فکر پر کردن جیب خود و فرورفتن در منجلاب وابستگی به این ماده سیاه است.

دولت موظف است علاوه بر کوتاه کردن دست فلرهای نفتی از سر اهواز و شهرهای نفت‌خیز استان، سالانه 700 میلیارد تومان سهم آلایندگی از نفت را فقط به شهر اهواز بپردازد ولی نه‌تنها فلرها ایستاده می‌سوزند و مردم به‌ناچار می‌سازند بلکه زیر بار پرداخت سهم آلایندگی هم نمی‌رود.

از ما می‌خواهند در مورد حق آلایندگی نفتی چیزی نگوییم

در همین راستا شهردار اهواز معتقد است که در بحث آلایندگی تولید، انتقال و فروش نفت همانند جرائم رانندگی سهم شهرداری پرداخته نمی‌شود.

منصور کتانباف می‌گوید: در جلسه‌ای از ما خواسته شد که در مورد حق آلایندگی شهر اهواز از وزارت نفت که 700 میلیارد تومان است چیزی نگوییم.

عوارضی بابت استخراج نفت به شهرداری پرداخت نمی‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز هم دراین‌باره اظهار می‌کند: معمولاً می‌گوییم خوزستان روی گنج خوابیده است اما اینکه سهم شهرداری از قِبل این موضوع چیست باید اصلاح شود زیرا برداشت ذهنی در این زمینه صحیح نیست. شهرداری هیچ سهمی ندارد و این از اشکالاتی است که ما به دنبال رفع آن هستیم.

محمدجعفر فلسفی می‌گوید: هیچ نوع عوارضی بابت استخراج نفت به شهرداری پرداخت نمی‌شود. همچنین بابت تولید نیز باید عوارض پرداخت شود و اگر موفق شویم این عوارض را اخذ کنیم اوضاع شهر متحول خواهد شد.

نباید گذاشت موضوع فلرهای نفتی به بحرانی مثل ریزگردها تبدیل شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز یکی از اولویت‌های ستاد مدیریت بحران را حل مسائلی مانند آلایندگی فلرهای نفتی می‌داند و می‌گوید: نباید بگذاریم این مشکلات به بحرانی مثل ریزگردها تبدیل شود.

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به خشکی هورهای اطراف اهواز در پی خشک‌سالی و فعالیت‌های نفتی می‌افزاید: در بازدید از منطقه نفتی «کریت کمپ» اهواز مشاهده کردیم که سه هور غیزانیه، شریفیه و منصوریه خشک‌شده و به هم چسبیده‌اند و منطقه شبیه به کویر شده است.

وی با تأکید به تقویت فضای سبز به‌منظور جلوگیری از گسترش آلاینده‌های هوا تأکید می‌کند: حداقل باید در کنار چاه‌های نفت طرح‌های فضای سبز اجرا شود.

نقش عمده فعالیت‌های نفتی در آلودگی هوای اهواز را قبول ندارم

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اما در این خصوص نظر متفاوتی دارد. وی معتقد است که منشأ آلودگی‌های محیط زیستی خوزستان مطلقاً از فلرهای نفتی نیست.

بیژن عالی پور می‌افزاید: به‌هیچ‌عنوان صحبت‌های مسئولان مرکز بهداشت خوزستان مبنی بر نقش عمده فعالیت‌های نفتی در آلودگی هوای اهواز را قبول ندارم.

او می‌گوید: منشأ اصلی دربه‌دری محیط‌زیست، مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هستند. به دلیل اینکه درست از محیط‌زیست نگهداری نکردند ما به این فلاکت رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز اظهار می‌کند: منشأ این آلودگی‌ها مطلقاً نفت نیست. ما منکر ایجاد آلودگی نفت نیستیم ولی تا این حد که می‌گویند آلودگی ایجاد نمی‌کند.

پیگیری قضایی فلرهای نفتی شرق اهواز فعال است

مسئولان بهداشتی و درمانی استان پیگیری قضایی را یکی از راه‌حل‌های موضوع فلرهای نفتی می‌دانند تا آنجا که سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان دراین‌باره می‌گوید: در حقیقت باوجوداینکه حوزه نفت در بخش‌های مختلف حوزه سلامت را پشتیبانی کرده ولی در بحث فلرهای نفتی به نتیجه قاطعی نرسیده‌ایم و پیگیری قضایی را در خصوص فلرهای نفتی شرق اهواز فعال داریم.

فرهاد صفدری تأکید می‌کند: در صورت لزوم اگر در خصوص بحث قضایی و طرح شکایت از مجموعه نفت تصمیم‌گیری شود، مرکز بهداشت خوزستان نقش خود را در این راستا ایفا می‌کند.

آلودگی هوا قطعاً یکی از حقوق عامه است

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز می‌گوید: باید تمام مسائل آلاینده‌های فلرهای نفتی را باهم ببینیم و بررسی‌ها درزمینهٔ فلرهای نفتی باشد و بحث گیاهان یا آلودگی‌های دیگر به میان نیاید.

محمد گراوند می‌افزاید: یکی از وظایف خاص دادستانی، احقاق حقوق عامه است. فضای دادستانی طوری نیست که حتماً شکایتی مطرح شود تا دادستانی اقدام کند و آلودگی هوا قطعاً یکی از حقوق عامه است و از چند ماه گذشته در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

وی معتقد است اگر مدیران نفتی و تمام ارگان‌های دولتی که با مسائل سوخت‌های فسیلی مواجه هستند هرکدام به سهم خود چند قدم در کنترل آلاینده‌های هوا برمی‌داشت، این قضیه به این حد نمی‌رسید.بی‌شک وضعیت ناسالم هوای استان دلایل مختلفی دارد لیکن آنچه مسلم است سهم بالای آلایندگی‌های صنعتی و نفتی در این اوضاع نابسامان است که نباید نادیده گرفته شود.

اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً مخالف یکدیگر مسئولان بومی و ملی در خصوص سهم آلایندگی‌های نفتی و غیرنفتی در هوای خوزستان دردی از مردم دوا نمی‌کند لذا مسئولان باید با هم‌افزایی و چاره‌اندیشی نسبت به رفع این چالش که مستقیم بر هوای تنفسی مردم استان اثرگذار است اهتمام لازم به عمل‌آورند.

 

منبع: فارس

برچسب ها: فلرهای نفتی ، اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار