آغاز به کار هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی در منطقه آزاد اروند
مدیر هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی اروند گفت: هنر و شعر همواره پیام آور صلح، امید و دوستی بوده و امیدواریم برگزاری این جشنواره‌ها گامی موثر برای قرار دادن شعر در اختیار صلح باشد.
کد خبر: ۵۵۰۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 11 January 2018

 

شعر به مثابه ابزاری برای برقراری صلح

همایون قنواتی در آیین گشایش هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی اروند که با حضور شاعران هفت کشور عربی، مدیران منطقه، اهالی فرهنگ و ادب و شاعران ایرانی در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرد اظهار کرد: این شرکت کنندگان از هفت کشور لبنان، عراق، سوریه، تونس، مراکش، عمان الجزایر و شرکت کنندگان ایرانی در بخش شعر عربی و فارسی در این جشنواره حضور دارند.

وی صلح را نیاز دنیای امروزی دانست و افزود: شعر به عنوان ابزاری برای برقراری صلح در همه جوامع دنیا به شمار می‌رود و نقش هنر و شعر همواره پیام‌آور امید و دوستی برای جهانیان بوده است.

قنواتی گفت: امیدواریم برگزاری این جشنواره عاملی برای قرار دادن شعر در اختیار صلح باشد.

وی به اشتراک فرهنگی میان ایران و جهان عرب اشاره کرد و ادامه داد: به واسطه اشتراک‌های فراوان فرهنگی و هویت فرهنگی ایرانی و عربی هیچ گاه اختلافی میان این ملت‌ها نبوده و امیدواریم این جشنواره تاثیر متقابل در تبادل فرهنگ میان ایران و کشورهای عربی باشد.

همچنین در این آیین جمال نصاری، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی اروند، اظهار کرد: در این جشنواره از چهار کتاب شعر عربی از آثار شاعران خوزستانی رونمایی می‌شود.

وی افزود: هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی از ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۰ دی 96 به مدت سه روز در سالن سینما مهر آبادان برگزار می‌شود. طی این مدت چهار جلسه نقد و شعرخوانی و همچنین سه جلسه شعر و موسیقی نیز برگزار خواهد شد.

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی اروند تعداد کشورهای شرکت کننده در این جشنواره را در سال گذشته پنج کشور خواند و اظهار کرد: در این جشنواره شاعران هفت کشور اسلامی از لبنان، مراکش، عمان، تونس، بحرین، سوریه و عراق حضور دارند.

در این نشست خضیر درویش ، شاعر سپیدگوی عراقی، نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در زمینه تاثیرات برگزاری این قبیل جشنواره‌ها در ارتقای ارتباطات میان دو کشور ایران و عراق بیان کرد: برگزاری این گونه رویدادهای فرهنگی بر تقویت ارتباط فرهنگی میان دو کشور و سایر کشورها تاثیرات بسیار زیاد و فراوانی دارد.

همچنین فوزیه العکرمی، شاعری از کشور تونس، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جایگاه شعر عرب‌های ایرانی گفت: پیش از آن که به این منطقه سفر کنم از کیفیت شعر عربی ایرانی اطلاعاتی نداشتم تا این که از طریق فیسبوک با آقای دکتر جمال نصاری از شاعران آبادان آشنا شدم.

وی عنوان کرد: من اعتقاد دارم شعر سپید ایرانی جایگاه بسیار بالایی دارد و این شعرها با شعر شاعران مطرح بین‌المللی قابل رقابت است.

ریما فاضل محفوظ، شاعری از کشور سوریه، نیز در این نشست با پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه تاثیر ناآرامی‌ها و اتفاقات اخیر کشور سوریه بر شعر و شاعری عنوان کرد: آسیب، خسارت و ویرانی به معنای نابود شدن کامل نیست بلکه باعث می‌شود شاعران جدید متولد شوند.

این شاعر سوری افزود: به عبارتی می‌توان گفت درد با خود نوآوری به همراه می‌آورد و مردم سوریه از جنگ دردهای فروان دیدند. شعر می‌تواند در پایان این همه ویرانی و خرابی‌ها تاثیرگذاری بسیار زیاد و موثری در همه زمینه‌ها برای مردم داشته باشد.

مبارک الجابری، شاعر اهل عمان، نیز گفت: شعر پیام صلح را نوید داده است و امروز ما این جا در جمع شاعران کشورهای مختلف بر سر یک میز از یک رویداد فرهنگی بزرگ شهری در قالب شعر سپید سخن می‌گوییم. خوشحالم که در این رویداد هنری بزرگ در کشور ایران هستم.

وی افزود: این اتفاق مبارکی است که جشنواره هنری با هدف و پیام صلح در منطقه‌ای آزاد هنرمندان را از کشورهای مختلف با یک رویداد فرهنگی بزرگ درگیر می‌کند.

الجابری صدای شعر شاعران را پیام جدیدی به جهانیان دانست و ادامه داد: این اقدام صلح را سرلوحه فضیلت انسانی قرار می‌دهد.

این شاعر عمانی به مرزهای جغرافیایی اشاره کرد و گفت: مرزهای جغرافیایی اگرچه مردم را از هم دور کرده است اما ادبیات و شعر آنها را به هم پیوند می‌دهد. از این رو، جشنواره شعر را می‌توانیم جشنواره پیوند دوستی و صلح بدانیم.

هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی از ۲۰ تا ۲۲ دی 96 در سینمای مهر آبادان برگزار می‌شود که در این رویداد فرهنگی ١٣ شرکت کننده از کشورهای اسلامی و ٢٠ شاعر نیز از ایران حضور دارند. برگزاری کارگاه‌ها شعر و ادبیات در وقت صبح و آیین شعر‌خوانی، ارایه مقالات و موسیقی در وقت عصر از برنامه‌های اجرایی این جشنواره است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار