رئیس پارک ملی دز:
رئیس پارک ملی دز با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بان در این پارک گفت: در فصل شکار پرندگان مهاجر قرار داریم و با این تعداد کم نیروها پوشش منطقه‌ای با گستردگی پارک ملی دز غیرممکن است.
کد خبر: ۵۴۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵ 08 January 2018

رضا قپانچی‌پور با اشاره به کمبود نیروی محیط‌بان در پارک ملی دز اظهار کرد: طبق استاندارد جهانی باید در هر چهار هکتار از پارک‌های ملی یک محیط‌بان وجود داشته باشد ولی پارک ملی دز با وسعت 18 هزار هکتار تنها 12 محیط‌بان دارد.

وی افزود: اگر 40 محیط‌بان به صورت دو شیفت و در دو پاسگاه در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم وسعت پارک ملی دز را پوشش دهیم.

قپانچی‌پور بیان کرد: علاوه بر کمبود نیرو، کمبود تجهیزات و سوخت نیز جزو مشکلات اصلی این منطقه است. در پارک ملی دز با وسعت 18 هزار هکتار تنها یک خودرو عملیاتی وجود دارد که باید همه کارها با این خودرو انجام شود.

وی عنوان کرد: در این پارک در هر فصل از سال با مشکلات خاصی مواجه هستیم، به طور مثال در فصل تابستان مشکل آتش‌سوزی جنگل‌ها و صید غیرمجاز بیشتر رخ می‌دهد. در مجموع قطع درختان، آتش‌سوزی، شکار پرندگان و صید غیرمجاز برخی از مشکلات ما در پارک ملی دز است.

رئیس پارک ملی دز عنوان کرد: در حال حاضر در فصل شکار پرندگان مهاجر قرار داریم که با این تعداد کم نیروها پوشش منطقه‌ای با گستردگی پارک ملی دز غیرممکن است.

قپانچی‌پور افزود: تنها در ماه گذشته در پارک ملی دز هفت گروه شکارچی غیرمجاز شامل حدود 13 شکارچی دستگیر و 17 اسلحه غیرمجاز از آنها کشف و به مقام قضایی معرفی شدند.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست هیچ بودجه‌ای برای آموزش نکات زیست محیطی به اهالی منطقه به ما اختصاص نداده است با این وجود محیط‌بانان پارک ملی دز طرح‌هایی مانند طرح یک ساعت با محیط‌بان را برای حفظ محیط زیست در مدارس اجرا کرده‌اند که تأثیرخوبی داشته است.

رئیس پارک ملی دز خاطرنشان کرد: هفته گذشته گروه گردشگری 100 نفره به منطقه پارک ملی دز آمده بودند که با در اختیار گذاشتن نهال به این افراد توانستیم نهال‌های زیای در منطقه ای که پوشش درختان کم بود بکاریم.

قپانچی‌پور با بیان اینکه قضات می‌توانند در صدور حکم متخلفین صید و شکار از راهکارهای آموزشی نیز استفاده کنند، تصریح کرد: قضات می‌توانند تهیه مواد غذایی پرندگان یا حیوانات را برای مجازات متخلفین در نظر بگیرند. همچنین کاشت نهال توسط مجرمین علاوه بر مجازات آنها ، آموزش را نیز در پی دارد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار