طرح ملی جنگلانه با هدف فرهنگسازی و مشارکت برای حفظ و احیای منابع طبیعی روز جمعه با حضور جمعی از فعالان محیط زیست و مسئولان با کاشت یک هزار نهال در پارک گمبوعه اهواز اجرا شد.
کد خبر: ۵۴۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳ 29 December 2017

 

کاشت یک هزار نهال در پارک گمبوعه اهواز

طرح جنگلانه از سال 1393 توسط یک سازمان مردم نهاد در زمینه محیط زیست در استان فارس به مرحله اجرا درآمد که در نخستین سال در 12 استان کشور و در سال 1394 در 18 استان از جمله خوزستان اجرا شد.


طرح جنگلانه یک مشارکت خودجوش مردمی بوده که هر ساله در جهت احیای فضای سبز و جلوگیری از آلاینده های زیست محیطی به ویژه گرد و غبار اجرا می شود.


در سه سال گذشته بیش از 2 هزار و 400 نفر در قالب سازمان های مردم نهاد در خوزستان با کاشت نهال به یاری محیط زیست شتافته اند.


بحث گرد و غبار از معضلات کلانشهر اهواز و شهرهای استان بوده که اجرای این طرح در راستای مبارزه با معضل گرد و غبار است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی های ایجاد شده و از بین رفتن فضاهای طبیعی لزوم فعالیت سازمان های مردم نهاد را بیشتر از گذشته کرده و اهمیت حفظ و نگهداری این منابع را بیشتر کرده است.


احمد مطیعی افزود: درک اهمیت منابع طبیعی برای ادامه حیات ،خود به تنهایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که انجمن های مردم نهاد با حضور پررنگ خود در زمینه توسعه فضاهای سبز و کاشت نهال این فرهنگ را نهادینه کرده اند.


وی گفت: روش های مختلفی را می توان در خصوص ترویج این فرهنگ در دستور کار قرار داد که مهمترین آن جلوگیری از تخریب منابع طبیعی است.


وی افزود: دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هیچگاه از مردم جدا نبوده و امید است که بتواند با حمایت خود فعالیت انجمن های مردم نهاد را پررنگ تر کند.


مطیعی ادامه داد: تخریب منابع طبیعی باید کارشناسی شود چرا که عوامل انسانی و اجرای برخی از پروژه های عمرانی همواره در این تخریب ها نقش دارد که باید به آن توجه بیشتری شود.


وی بیان کرد: برخی از پروژه های عمرانی بدون کارشناسی بوده و آسیب جدی به منابع طبیعی وارد می کند که باید از اجرای این طرح ها و پروژه ها جلوگیری کرد.


مطیعی گفت: یکی از مهمترین عوامل ایجاد گرد و غبار ، از بین رفتن منابع طبیعی است و همین امر مسئولیت ما را نسبت به حفاظت از این منابع بیشتر می کند.


فتح اله حاجتی عضو شورای شهر اهواز نیز با قدردانی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه احیای محیط زیست و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح جنگلانه امسال برای نخستین بار و در مجموع برای سومین سال است که در خوزستان اجرا می شود.


وی افزود: در این طرح ،نهال هایی نظیر کهور، شیشه شور، کنار و ختمی چین توسط فعالان و دوستداران محیط زیست در این محل کاشته شد که بی شک ترویج این فرهنگ می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلایندگی های زیست محیطی داشته باشد.


وی ادامه داد: شورای شهر اهواز نیز از ابتدای فعالیت خود نگاه ویژه ای نسبت به توسعه فضای سبز و اقدامات لازم در کاهش گرد و غبار در این شهرستان داشته و حمایت از انجمن های مردم نهاد را نیز در دستور کار خود قرار داده است.


حاجتی گفت: گسترش یافتن این طرح ها می تواند در رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی موثر باشد و امیدواریم شاهد حضور پررنگ سازمان های مردم نهاد در بخش های مختلف جامعه باشیم.


وی یادآورشد: آموزش های لازم در سطح مدارس، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی نیز می تواند نقش بسزایی در آگاه سازی شهروندان درخصوص اهمیت منابع طبیعی و تلاش در جهت حفظ و نگهداری آن داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار