مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به مهار چاه رگ سفید:
مدیرعامل و رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید در شرکت ملی حفاری ایران گفت : توکل به خداوند، تخصص، تعهد و تجربه همسو با انسجام و همدلی میان مهارگران منجر به کنترل یکی از نادرترین فوران های چاه های نفت و گاز در کشور و منطقه شد .
کد خبر: ۵۴۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 27 December 2017

سپهر سپهری ضمن تبریک این موفقیت بزرگ که در شب میلاد خجسته حضرت امام حسن عسکری (ع) محقق شد ، افزود: این موفقیت برگ زرین دیگری در کارنامه این صنعت راهبردی به ثبت رساند و نشان داد که متخصصان ایرانی توانمندی راهبری از صفر تا صد میادین نفت و گاز را دارند و در این زمینه در جهان یک برند محسوب می شوند .

وی اظهار کرد : زنجیره تولید از میادین و مخازن نفت و گاز شامل اکتشاف، حفاری، استخراج و بهره برداری نیازمند تحصص و دانش فنی خاص است که بخش حفاری به عنوان اولین گام پس از زمین شناسی و پتروفیزیک در زمینه شناخت و کشف مخزن محسوب می شود و بدون آن دسترسی به تولید و تداوم آن غیر ممکن است .

سپهری گفت: حفاری که خود نیازمند برنامه ریزی مهندسی و تخصصی ویژه است یکی از پرخطرترین عملیات میدانی در صنعت نفت جهان به شمار می آید که از آن جمله می توان به حادثه فوران چاه ها با آتش سوزی مهیب توام با خسارت سنگین به تجهیزات و گاهی تلفات انسانی اشاره کرد .

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران افزود: فوران ها بسته به فشار، دما، سیال، حجم گاز و موقعیت جغرافیائی محل چاه متفاوت و از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و برای کنترل فوران هر چاه نیاز به برنامه ریزی و بسیج امکانات و تجهیزات منحصر به همان فوران است، هر چند در تعاریف، شیوه مهار مشابهت دارد و به هم نزدیک است .

وی اظهار کرد: فوران و آتش سوزی چاه 147 رگ سفید – 2 با توجه به فشار بالای گاز میدان نفتی رگ سفید از جمله حوادثی بود که در نوع خود منحصر به فرد و مهار آن نیازمند محاسبات فنی و مهندسی دقیق بود که متخصصان صنعت نفت در این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به خوبی توانستند با هم افزایی و بکارگیری ظرفیت های موجود از نظر دانش فنی، عملیاتی، پشتیبانی و لجستیکی به نحو مطلوب این عملیات را انجام دهند .

ایمن سازی چاه در حال انجام است
تجارب عملیات رگ سفید مستندسازی می شود

سپهری گفت: به دنبال وقوع این حادثه در هفتم آبان ماه، مدیران ارشد و متخصصان دو شرکت با نظارت مستقیم وزیر نفت و حضور مستمر معاون شرکت ملی نفت ایران در امور تولید نسبت به تشکیل ستادهای بحران و راهبری مهار فوران چاه اقدام و در این ارتباط برنامه ریزی و جدول کاری را تعریف و بکارگیری کردند و در زمانی کوتاه با وجود کوهستانی بودن منطقه و فاصله تا حوزه ستادی این شرکت ها در اهواز هر آنچه نیاز بود به منطقه گسیل و تیم های عملیاتی و پشتیبانی از هر دو شرکت در موقعیت مستقر و بی درنگ در تدارک تحقق زیر ساخت ها برآمدند .

رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید – 2 در شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه مهار این فوران با دو روش در دستور کار قرار گرفت، افزود: بستن چاه (کشتن) از سطح و مسدود کردن آن از عمق روش هایی بود که به موازات یکدیگر آغاز و پس از ایجاد راه های دسترسی، احداث استخرهای آب، ایجاد شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه، اجرایی شدند .

وی اظهار کرد: ساخت انواع استینگر، آماده سازی آتی واگن ها، و سایر تجهیزات مختص عملیات کشتن چاه از سطح (TOP KILL) و همچنین ایجاد محل استقرار دو دستگاه حفاری 93 و 94 فتح برای حفر چاه های امدادی و بستن چاه از عمق (BOTTOM KILL) در فرصتی بسیار کوتاه تر نسبت به عرف و شرایط معمول آماده سازی و اجرایی شد که در نوع خود قابل توجه و حایز اهمیت است .

سپهری گفت: بکارگیری میدانی استینگرها با وجود شرایط بسیار دشوار به خاطر حجم فوران و دمای بالا در شرایط ایمن کلید خورد که با وجود چندین مرحله تلاش مهارگران و تیم های عملیاتی حاضر در صحنه، مهار از سطح به نتیجه نرسید و با حفر چاه امدادی عملیات مهار فوران چاه از عمق، محقق و چاه به کنترل در آمد .

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه هم اکنون عملیات ایمن سازی چاه در جریان است ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به تلاشگران صنعت نفت و حفاری از حمایت های مقام عالی وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید که در این زمینه اهتمام ویژه ای داشتند، قدردانی کرد و ضمن تقدیر از یکایک کارکنان صنعت نفت در بخش های مختلف اعم از عملیاتی، فنی تخصصی، پشتیبانی و حوزه ستادی دو شرکت بخصوص کارکنان شرکت ملی حفاری ایران که به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار بوده اند و بزرگداشت یاد و خاطره فرزاد ارزانی و محمد سلیمی دو نفر از کارکنان شرکت که در این حادثه جان باختند، توضیح داد: تجارب این عملیات مستند سازی و برای استفاده در اختیار متخصصان صنعت نفت و جامعه دانشگاهی کشور قرار می گیرد .

حادثه فوران و آتش سوزی چاه 147 رگ سفید – 2 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به هنگام حفاری بوسیله دکل 95 شرکت ملی حفاری ایران در هفتم آبان ماه گذشته اتفاق افتاد که در جریان آن دو نفر از کارکنان ملی حفاری جان خود را از دست دادند و دستگاه حفاری و بخش عمده تجهیزات آن به طور کامل در آتش سوخت .

این چاه پس از 58 روز در نتیجه تلاش بی وقفه و مستمر مهارگران صنعت نفت در شامگاه سه شنبه پنجم دی ماه مهار و آتش سرکش خاموش و به کنترل در امد .

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار