در جلسه شورای شهر اهواز مطرح شد؛
کمبود یک هزار دستگاه اتوبوس شهری در اهواز از جمله مواردی بود که در جلسه اخیر شورای شهر اهواز در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد.
کد خبر: ۵۴۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴ 26 December 2017

 

 

اهواز به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد/ مساعد به اهالی منبع آب

جلسه علنی شورای شهر اهواز با در دستور کار قرار دادن چند موضوع شامگاه گذشته در محل این شورا برگزار شد. هزینه صدور و تمدید پروانه ناوگان باری و مسافربری درون شهری اولین لایحه بود که به ترتیب اعضا نظرات خود را اعلام و در نهایت تصویب شد.

محمد رستم منش رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در جلسه شورای شهر اهواز اظهار کرد: ۱۷ تیر ماه سال جاری دستورالعملی از سوی سازمان شهرداری های کشور برای صدور پروانه خودروهای دیزلی اعم از بار یا مسافر صادر شد؛ هدف این بود که از اول مهر کار تخصیص سوخت را برای افراد دارای پروانه داشته باشند و سهمیه بندی سوخت فقط شامل آنها شود.

وی با اشاره به اینکه در جدول طراحی شده تناژ خودورهای دیزلی مشخص شده است، افزود: این موضوع در هیئت مدیره سازمان مطرح و به تصویب رسید که در این جلسه هم در صحن علنی شورای شهر اهواز مطرح می شود.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه این طرح برای پیمایش خودروهای دیزلی ارائه و منبع درآمدی برای شهرداری است، گفت: پروانه های صادر شده برای این خودروها مهلت یک ساله دارند.

وجود ۵ هزار خودروی دیزلی

رستم منش با اعلام این خبر که پیش بینی وجود پنج هزار دستگاه خودروی دیزلی را داریم، یادآور شد: بنا بوده از ابتدای مهر ماه کار عملیاتی شود ولی سازمان شهرداری های کشور آن را تا پایان سال تمدید و قطعا از فروردین سال آینده فقط به صاحبان خودروهای دیزلی که این پروانه را داشته باشند، سهمیه سوخت اختصاص داده می شود.

وی با اشاره به تأثیر این طرح بر جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: یکی از شروط صدور پروانه داشتن برگه معاینه فنی است که وقتی خودرویی به دلیل فرسوده بودن باعث آلایندگی شود، پروانه را کسب نمی کند.

جعفر فلسفی رئیس شورای شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: دولت با ارائه و ابلاغ این طرح ساماندهی، اوضاع ناوگان و یا اهداف دیگر را درنظر داشته اند و با این رقم ها چیزی به جیب دولت نمی رود که بگوئیم دولت ذینفع است.

وی ادامه داد: اعداد و ارقام به صورت کشوری اعلام می شود و بنا به اعلام سازمان تاکسیرانی، عدد قابل توجهی برای جامعه هدف نیست و مزایایی نیز برای آنها به دنبال خواهد داشت.

اسکندر لطفعلی زاده یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: دولت به هر چیزی رسیده از انتقال وجه، خروج از کشور و خرید ماشین گرفته تا هر خاکی که بریزیم توی سرمان، باز پول می گیرد.

وی اضافه کرد: اصلا نمی شود در هر مسیری از مردم پولی گرفت و مگر آورده آن در نهایت برای ما چقدر می شود؛ به هر حال این خودروهای دیزلی هم که خودشان مشکلاتی دارند و این کار صحیح نیست.

مشکل ما همین دولت است

این عضو شورای شهر اهواز در واکنش به اینکه دستورالعمل دولت است، گفت: اتفاقا مشکل اصلی ما همین دولت است؛ بنابراین باید راه دیگری برای ساماندهی این خودروها پیدا کنند ولی پول نگیرند.

فتح الله حاجتی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: قبل از هر کاری باید آسیب شناسی آن را انجام بدهیم و مثلا ممکن است یک کمپرسی برای جابجایی بار هزینه را برای مردم به دلیل هزینه داشتن صدور این پروانه افزایش دهد که مردم هم مطلع نیستند.

مهران باباپور یکی دیگر از اعضا نیز بیان کرد: جریمه های هنگفت راهنمایی و رانندگی برای رانندگان ظاهرا بی قاعده است که موج اعتراضات مردم را برانگیخته است. باید مشخص شود که این قبض های صادر شده به وسیله دوربین های ثبت تخلف چطور محاسبه می شود.

مازیار جهانبخشی دیگر عضو شورای شهر هم عنوان کرد: چه برنامه ای برای حل معضل آلایندگی این خودروها طراحی شده چون بحث عوارض ابتدایی ترین کار است. یکی از اصلی ترین مشکل آلودگی شهر آلایندگی همین خودروهای دیزلی هستند و باید نسبت به این موضوع نیز توجه لازم را داشت.

 واگذاری اتوبوس های ملکی شهری به اشخاص حقیقی یا حقوقی دومین دستور کار بود که اعضای شورای به ترتیب نسبت به این لایحه اظهار نظر داشته و در نهایت به تصویب رسید.

کمبود اتوبوس در اهواز

عبدالرحیم کعب عمیر یکی از اعضای شورای شهر در ارتباط با این لایحه گفت: با جمعیت فعلی اهواز به بیش از یک هزار دستگاه نیاز داریم ولی متأسفانه در وضعیت فعلی بین۱۷۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که وضعیت اسفناکی است و با هیچ استانداردی قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: یا اتوبوس ها باید ملکی باشد و خودمان راننده و هزینه سوخت را تأمین کنیم و یا اینکه آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ تجربه نشان داده که اتوبوس های ملکی وقتی برای سازمان باشد عمر آنها کاهش و در عین حال هزینه های جاری مثل راننده را برای سازمان به دنبال خواهد داشت و جابجایی مسافران به نحو احسن انجام نمی شود؛ بنابراین این طرح برای افزایش راندمان اتوبوسرانی و آسایش مردم است.

سید کوروش حسینی زاده مدیرعامل اتوبوسرانی اهواز گفت: سازمان اتوبوسرانی خدمات رسانی و جابجایی شهروندان را در دستور کار دارد و الگویی از سال ۸۵ بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتوبوس ها را به اشخاص دارای شرایط واگذار کردیم.

وی با اعلام این خبر که تاکنون ۱۰۶ دستگاه اتوبوس این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده افزود: در حال حاضر ۲۲۵ اتوبوس پای کار داریم که ۱۶۰ تا۱۷۰ دستگاه آن فعال هستند.

مدیرعامل اتوبوسرانی اهواز با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی اهواز، عمر هر اتوبوس ۶ سال است، تصریح کرد: به مسئولان ملی از جمله معاونت عمرانی وزارت کشور اعلام و درخواست داشتیم که عمر هر دستگاه اتوبوس را حداقل در اهواز به جای ۱۰ سال به هفت سال کاهش دهند.

حسینی زاده در پایان با اشاره به اینکه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که ۶۷ دستگاه آن زیر هفت سال ساخت هستند، بیان کرد: برای هر اتوبوس اسکانیا ملکی در سال ۱۵۷ میلیون تومان هزینه می کنیم در حالی که با بهترین حالت در خطوط خوب ماهانه چهار میلیون تومان درآمد دارند.

مساعدت به اهالی منبع آب

 در این جلسه مساعدت به خسارت دیدگان ریزش کوه در منطقه منبع آب به عنوان سومین لایحه بدون بررسی به رأی گذاشته و با اعلام موافقت هر ۱۱ عضو حاضر در جلسه به تصویب رسید. همچنین عقد قرارداد ساخت موزه دفاع مقدس چهارمین لایحه اعلام شده در این جلسه بود که با رأی اکثریت اعضاء به تصویب رسید.

حجت الاسلام جاسم موسی پور یکی از اعضای شورا در ارتباط با این لایحه اظهار کرد: بر اساس انعقاد تفاهمنامه ای بین استانداری، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سپاه و شهرداری، کار ساخت این موزه در دست اقدام قرار گرفت.

حسین حیدری دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در خصوص این لایحه بیان کرد: مگر تفاهمنامه ساخت کمربند سبز در استانداری بسته نشد؟ کدام یک از طرفین این تفاهمنامه کار خودش را انجام داد؟

وی در ادامه با طرح این سئوال که چرا شهرداری برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس به نسبت کل کار، قرارداد منعقد کند، گفت: شهرداری باید فقط برای یک سوم سهم خودش در ساخت این موزه قرارداد منعقد یا تفاهمنامه امضاء کند.

این عضو شورای شهر پیشنهاد داد: هرکسی باید به اندازه سهم تعیین شده خودش مبلغ مشخص را به حساب اداره کل حفظ آثار واریز کند.

حیدری در پایان انتقاد کرد: آیا وظیفه اصلی شهرداری ساخت موزه دفاع مقدس است که خودش باید متولی اصلی باشد؟

جعفر فلسفی رئیس شورای شهر نیز در ارتباط با ساخت باغ موزه دفاع مقدس عنوان کرد: در شهرهای دیگر شورای شهر برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس پای کار آمده و در اهواز هم اگر شهرداری جلو نیاید سایران هم قدمی برنمی دارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شهرداری باید در زمینه ساخت باغ موزه دایه عزیزتر از مادر باشد، انتقاد کرد: اگر بعد از گذشت۳۰ سال از جنگ نتوانستیم یک باغ موزه ایجاد کنیم دیگر چه حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

رئیس شورای شهر اهواز یادآور شد: این یک افتخاری برای اهواز است مثل ساخت شهرک سلامت که در صورت راه اندازی باعث افتخار برای این دوره از شورای شهر خواهد بود.

فلسفی با اشاره به لزوم بهره مندی از ظرفیت نفت در زمینه همکاری برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس گفت: موافق این هستیم که شهرداری اهواز در زمینه ساخت این باغ موزه پیش قدم باشد.

مازیار جهانبخشی نیز پیشنهاد برگشت لایحه تا زمان تعیین دقیق سهم هر سازمان یا شهرداری را ارائه داد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار