انار و هندوانه از جمله ميوه‌هايي است كه خانواده‌ها در شب يلدا تهيه مي‌كنند ولي قيمت‌هاي هر محله نسبت به محله ديگر تفاوت دارد و حتي با نزديك شدن به شب يلدا افزايش قيمت‌ها سير صعودي پيدا كرده هر فروشنده بر اساس انصاف خود به قيمت‌گذاري مي‌پردازد.
کد خبر: ۵۴۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 21 December 2017
به گزارش تابناک قم، همگرایی با طبیعت در بلندترین شب سال برای ایرانیان سابقه‌ای کهن دارد به طوری که سعی می‌کنند این شب را با جمعی از آشنایان و نزدیکان سپری کنند و علاوه بر رونق و گرمابخشی به این شب با تفأل به دیوان حافظ‌، با گستراندن سفره‌های رنگین با میوه‌ها و تنقلات شبی خاطره‌انگیزه را رقم می‌زنند.

ایرانی‌ها بر اساس رسم دیرین یلدا را با تازگی و طراوت هندوانه و درخشندگی یاقوت‌های انار پیوند می‌زنند بنابراین پیش از فرارسیدن این شب این میوه‌های رنگین را در سبد خرید خود قرار می‌دهند به طوری که در ایام نزدیک به بزرگترین شب سال در مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر اکثر افراد به سراغ انار و هندوانه می‌روند.

وارد مغازه‌ای در خیابان 45 صدوق می‌شوم و قیمت انار را از فروشنده می‌پرسم که در پاسخ قیمت 10 هزار تومان را می‌دهد و در پاسخ به خانم دیگری که می‌پرسد انار قم است؟ می گوید: «انار قم رو سرما زده و این استان فارسه» و برای هندوانه کیلویی 2 هزار تومان قیمت می‌دهد.

مغازه میوه‌فروشی کمی بالاتر که دو نوع انار از یزد دارد قیمت یکی را 9 هزار تومان و دیگری را 7 هزار تومان می‌دهد. او هندوانه را هم هر کیلو 2 هزار و 300 تومان می‌فروشد و قول به قرمزیش می دهد.

جلوتر به میوه فروشی دیگر در همین خیابان می‌رسم. فروشنده در حال تماشای تلویزیون قیمت میوه‌های شب چله از جمله انارهای داخل یخچال را 12 هزار تومان و خارج یخچال را 10 هزار تومان بیان می‌کند و نوع انارها را یکسان و تنها تفاوت را در ظاهر آنها می‌داند و قیمت هر کیلو هندوانه را نیز 2 هزار و 500 تومان اعلام می‌کند.

مغازه‌داری در خیابان شهدا انار را 7 هزار تومان و هندوانه را هزار و 500 قیمت می‌دهد. در محله نیروگاه قیمت هندوانه هزار تومان و انار به طور متغیر انارهای کوچک و کم کیفیت 2 هزار تومان و با افزایش کیفیت به 6 تا 7 هزار تومان می‌رسد.

حتی در برخی از محلات هر انار 2 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. خیابان باجک نیز قیمت انار 5 تا 8 هزار تومان و هندوانه نیز 2 هزار تومان بوده است.

آنچه مشخص است اینکه قیمت‌ها با تغییر محلات افزایش یا کاهش پیدا کرده و به نوعی نوسان دارد و هر اندازه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم این افزایش قیمت‌ مشهودتر است.

 خسارت 90 درصدی به باغات انار قم

استان قم هر ساله از تولیدکنندگان انار بود ولی امسال به دلیل سرمای سال گذشته به بسیاری از باغات خسارت وارد شد و تولیدات انار استان بسیار کاهش پیدا کرد.

به گفته مسلم ابراهیمی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم باغات انار قم دارای مساحت 2 هزار و 800 هکتاری بود که به 90 درصد آنها خسارت وارد شد به همین دلیل استان قم امسال 500 تن تولید داشت در حالی که تولیدات انار سال گذشته 48 هزار و 500 تن بود که علت این کاهش چشمگیر آسیب باغات و سرمازدگی سال گذشته است.

وی خسارات وارد شده بر باغات را از جمله عوامل مؤثر بر سوء استفاده افراد ذکر می‌کند و می‌گوید: انار موجود در بازار برای استان‌های دیگر است و همچنین بر اساس کشش بازار قیمت محصول تعیین می‌شود.

قاچاق میوه از دیگر تخلفاتی است که در چنین ایامی ممکن است وجود داشته باشد. ابراهیمی با بیان اینکه اکنون در میادین قم میوه قاچاق وجود ندارد گفت: واردات میوه‌های موز، انبه، نارگیل و آناناس مجاز است زیرا شرایط اقلیمی کشور اجازه تولید این محصولات را نمی‌دهد. اداره بازرسی به شدت با قاچاق میوه برخورد می‌کند البته تشخیص میوه قاچاق با همکاری سازمان جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم قاچاق انار را امکان‌پذیر نمی‌داند و می گوید: بسیاری از کشورهای همجوار انار ندارند.

درج نکردن قیمت میوه‌ها از تخلفات صنفی است

مردم با توجه به رسم و رسوم موجود سفره یلدای خود را با انار و هندوانه رنگین‌تر می‌کنند بنابراین افزایش تقاضا در چنین روزهایی مشهود است ولی گرانی این دو میوه برای مردم سنگین تمام می‌شود.

بر اساس گزارشی از اتاق اصناف استان قم دو روز مانده به شب یلدا قیمت‌های عمده فروشی میوه‌های شب چله در میدان قم شامل انار 3 هزار تومان تا 6 هزار تومان، پرتقال شمال از کیلویی هزار تومان تا 2 هزار تومان، پرتقال جیرفت کیلویی 5 هزار تومان تا 6 هزار تومان، سیب از هزار و 500 تا 3 هزار تومان، هندوانه هزار و 800 تا 2 هزار تومان و موز 4 هزار و 500 تومان بوده است.

سید ابراهیم صحفی، عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم با بیان اینکه روزانه حدود 150 واحد بازرسی می‌شود می‌گوید: اکنون بازرسان روی اقلام ویژه شب یلدا تمرکز دارند و برای تعداد زیادی از واحدها گزارش ارائه کردند و آنها را به تعزیرات معرفی کردند و در بحث آجیل و شیرینی نیز در حال بررسی هستند تا گران فروشی نشود.

وی با بیان اینکه درصد سود مجاز فروشندگان میوه حداکثر 20 درصد است تصریح می‌کند: بازرسی و نظارت اصناف هر شب گشت مشترک به همراه قاضی کشیک تعزیرات دارد و به طور جدی پیگیر هستند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم درج نکردن قیمت را از تخلفات صنفی عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورتی که اقلام واحدی درج قیمت نداشته باشد با آنها برخورد می‌شود افراد در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با تلفن 37751212 تماس حاصل کنند تا گزارش شود.

وی در زمینه علت افزایش قیمت میوه‌های شب یلدا تصریح می‌کند: زمانی که یک باره درخواست هر کالایی زیاد شود افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت.

آنچه در این بین خریداران آزار می‌دهد بی‌انصافی برخی از میوه‌فروشان است که سود خود را بر نیاز مردم ترجیح می‌دهند و قیمت‌های کاذب ایجاد می‌کنند و مردم نیز بر اساس رسم و رسوم مجبور به خرید هستند و تاوان افزایش یک دقیقه‌ای شب یلدا را با پرداخت چنین هزینه‌های می‌پردازند.

شهر زیرچتر قیمت‌های متغیر هندوانه و انار قرار گرفته و مردم باید جبران‌کننده هزینه‌های مغازه‌داران باشند بنابراین با توجه به گرانی‌های این شب می‌توان این سوال را پرسید شما شهروند گرامی شب یلدا را کیلویی چند خریدی؟
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار