‎بهترین سناریو برای کنترل چاه رگ سفید مهار از عمق است
یک پیشکسوت حفاری چاه های نفت و گاز در گفت و گوی اختصاصی با نفت خبر استفاده از چاه کمکی و مهار از پایین را ایمن ترین و کم هزینه ترین سناریو برای کنترل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید برشمرد.
کد خبر: ۵۴۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 18 December 2017
یک پیشکسوت صنعت حفاری: بهترین سناریو برای کنترل چاه رگ سفید مهار از عمق است

 به گزارش تابناک، مهندس محمد کیارسی توضیح داد: برنامه تیم مهار چاه برای حفر دو چاه انحرافی و کنترل از پایین از نظر اصول ولکپینگ و مهندسی فوران، درست ترین را برای مهار اینگونه چاه هاست که با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است.

 وی با اشاره به وضعیت کلی میدان رگ سفید اظهار داشت:​ شرايط ويژه اين میدان، ارتفاع آتش، حرارت فوق العاده بالا و خروج حجم زيادي از گاز به همراه نفت به دليل فشار زياد مخزن، عمليات مهار اين چاه از سطح را با پيچيدگي خاصي همراه کرده است.

کیارسی تاکيد کرد: با وجود این پيچيدگي چاه ۱۴۷ رگ سفيد، طراحي و حفاري دو حلقه چاه امدادي به منظور عمليات مهار از عمق(Bottm Kill) نشان از ، تخصص و تجربه مديران و کارشناسان عمليات مهار اين چاه دارد که کمترين آسيب را به مخزن وارد نموده و با تحقق آن،​ هزينه هاي عمليات را جبران خواهد کرد. 

این چهره نام آشنای صنعت نفت و حفاری، درباره حمله به آتش از سطح( Top Kill) نيز توضيح داد: نزديک شدن به دهانه چاه ۱۴۷ رگ سفيد به دليل حرارت ۱۲۰۰ درجه و فشار بالا و صداي مهيب آن که ريسک بالايي دارد اقدام بسيار شجاعانه اي است که نمونه آن در صنعت نفت کشور کمتر ديده شده است.

 اين کارشناس بازنشسته شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب که در عمليات مهار فوران چاه هاي مختلف از جمله ۱۰۰ آغاجاري و ۵۸ گچساران حضور داشته است تصريح کرد: اقدامات پشتيباني براي مهار چاه ۱۴۷ رگ سفيد مانند احداث موقعيت حفاري دو حلقه چاه امدادي در مدت ۱۱ تا ۱۴ روز، احداث استخرهاي ۱۳۰ و ۷۰ هزار بشکه اي ذخيره آب و​ احداث خطوط لوله تامين آب در مدت يک هفته و گسيل تعداد زيادي از ماشين آلات راهسازي و آتش نشاني به منطقه در نوع خود رکورد محسوب مي شود.

کيارسي که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۸ در مناطق نفت خيز جنوب در رده هاي مختلف صنعت حفاري فعاليت داشته است درباره برخی ادعاها مبنی بر مهار چاه ۳۳ رگ سفید از سطح در سال ۱۳۵۴ گفت: سوابق و تاریخچه فوران و کنترل این چاه از پایین در کتاب آبی آسکو، موجود است و جای هیچگونه بحثی در این زمینه وجود ندارد.

مهندس کیارسی با اشاره به اینکه مقوله مهار چاه بویژه چاه های گازی مباحث احساسی را بر نمی تابد گفت: راهکار شرکت های بزرگ نفتی جهان نظیر شل برای مهار چاه های پرفشار، مهار از عمق(BottomKill) است که روشی استاندارد، ایمن و منطبق بر اصول مهندسی است.

محمد کیارسی کارشناس پیشکسوت مناطق نفتخیز افزون بر ۴۵ سال سابقه کار در بخش حفاری، تکمیل و کنترل فوران چاه های نفت و گاز را دارد. او که فارغ التحصیل آموزشگاه حفاری نفت است در سال ۱۳۴۶ به استخدام شرکت حفاری سدکو- سدیران درآمده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج خارجیان، جذب مناطق نفتخیز جنوب شد و تا سال ۸۸ در این شرکت مشغول به کار بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار