آیت‌الله حیدری:
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مصالح خوزستان قابل تفکیک از مصالح ملی نیست، گفت: بودجه کشور بر اساس نفت است که 85 درصد این نفت در خوزستان تولید می‌شود بنابراین نمی‌شود مصالح ملی را از مصالح خوزستان جدا کرد.
کد خبر: ۵۳۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷ 17 December 2017
آیت‌الله محسن حیدری در نشست خبری با موضوع تبعات انتقال آب كارون و مواضع اخير سازمان محيط زيست که امروز (26 آذرماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همه مشکلات ایجاد شده در حوزه محیط زیست خوزستان به دلیل عدم صداقت، تبعیض، عدم رعایت عدالت و عدم التزام به مقام ولایت است.

وی افزود: یکی از مسئولان اعلام کرده در استان مربوطش می‌خواهد جشن پایان بیکاری را برگزار کند در حالی که برخی استان‌ها مثل خوزستان با نرخ بالای 25 درصد غرق در بیکاری است. نرخ بیکاری در کشور 12.4 درصد است ولی این نرخ در برخی شهرستان‌های خوزستان به بالای 40 درصد می‌رسد. قطعا مردم خوزستان با مشاهده این مسائل متوجه تبعیض می‌شوند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: استانی که نرخ بیکاری خودش را صفر اعلام کرده، دو برابر اعتبار خوزستان از اعتبارات صندوق کارآفرینی امید به خود اختصاص داده است.

آیت‌الله حیدری اظهار کرد: سیل فروردین سال گذشته در خوزستان موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به بخشی از مناطق از جمله شعیبیه شد ولی با گذشت یک سال و 9 ماه از این حادثه مطالبات و خسارت‌های وارد شده به مردم هنوز پرداخت نشده است. در حالی که 10 روز پس از خوزستان در یکی از استان‌های شمالی سیلی آمد که پس از گذشت 10 روز هیات دولت مصوب کرد که باید تمام خسارات به این استان پرداخت شود و قطعا این نگاه به خوزستان تبعیض‌آمیز است.

وی با بیان اینکه مصالح خوزستان قابل تفکیک از مصالح ملی نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل موقعیت استراتژیکی که خوزستان دارد این استان از همه جهات فرهنگی، اقتصادی، نظامی و ... در کشور حرف اول را می‌زند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بودجه کشور بر اساس نفت است که 85 درصد این نفت در خوزستان تولید می‌شود بنابراین نمی‌شود مصالح ملی را از مصالح خوزستان جدا کرد.

حیدری عنوان کرد: خوزستان استعدادهای ویژه‌ای در زمینه کشاورزی دارد که در هیچ جای کشور وجود ندارد. آفتاب، خاک، هوا و آب همه از منابع و برکاتی هستند که در خوزستان قرار دارند. بنابراین کشاورزان خوزستان می‌توانند در سال دو یا سه مرحله کشت کنند و محصول به دست بیاورند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که قصد احیای دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان را دارند که در این صورت کل کشور می‌تواند از خیر و برکات خوزستان استفاده کند. طبق اعلام کارشناسان با اجرای طرح 550 هزار هکتاری 50 درصد از تولیدات غذایی کشور تأمین خواهد شد بنابراین با احیای دو میلیون هکتار می‌توانیم غذای 160 میلیون نفر را تأمین کنیم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه همه کشورها چشم طمع به خوزستان دارند، ادامه داد: اگر این اقدامات انجام شود حتی اگر همه کشورها ایران را تحریم کنند خوزستان به تنهایی می‌تواند غذای کل مردم ایران را تأمین کند. آیا با این استعداد می‌شود مصالح خوزستان را از کشور جدا کرد؟

حیدری عنوان کرد: در جنگ جهانی اول انگلیس قصد داشت خوزستان را اشغال کند ولی عشایر خوزستان با فتوای شیعه جلوی این کشور ایستادگی کردند. صدام نیز جنگ را به دلیل اینکه چشم طمع به خوزستان داشت، از این استان آغاز کرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه خوزستان با تقدیم 23 هزار شهید در جنگ تحمیلی پیشتاز سایر استان‌ها بود، گفت: جفاکاری به خوزستان موجب نارضایتی مردم شده است و این اقدام مسئولین بزرگترین خدمتی است که می‌شود به کشورهای دیگر کرد.

وی ادامه داد: مردم خوزستان ناراضی هستند و این اوضاع شرایطی مناسبی نیست زیرا با چنین وضعی چه کسانی می‌توانند در مقابل مهاجمان به این نظام ایستادگی کنند؟

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: سیاست‌های غلطی که برخی از مسئولان مرکزنشین دارند زمینه را برای سوءاستفاده اجانب ایجاد می‌کند و این به صلاح کشور نیست.
حیدری با بیان اینکه همه دولت‌ها از زمان صفویه تاکنون در مسأله انتقال آب مقصر هستند، گفت: برای انتقال آب خوزستان برنامه‌های خطرناکی دارند.

وی افزود: به عنوان دیده‌بان ملت ایران اخطار و هشدار می‌دهیم که این سیاست‌گذاری‌ها و برخوردهای خطرناک بازی کردن با منافع ملی کشور است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: در حالی که رئیس جمهور و معاون اول وی اعلام کردند که انتقال آب تنها برای شرب خواهد بود ولی در عمل برداشت تنها برای آب شرب نبوده است.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه حدود 500 میلیون مترمکعب آب برای تامین آب شرب چهار استان قم، اصفهان، کرمان و یزد کافی است، تصریح کرد: در حال حاضر به میزان یک میلیارد و 284 میلیون مترمکعب آب از خوزستان منتقل می‌شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در حال حاضر از مبدا دز به قم 180 میلیون مترمکعب، از تونل چشمه لنگان به سمت زاینده‌رود 120 میلیون مترمکعب، از تونل خدنگستان به زاینده‌رود 84 میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ یک 323 میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ دو به زاینده‌رود 326 میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ سه به زاینده‌رود 250 میلیون مترمکعب که در مجموع یک میلیارد و 284 میلیون مترمکعب آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان آب برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین طرح برداشت 845 میلیون مترمکعب آب در حال اجرا است که تونل بهشت‌آباد، سیدکمال، سیدصالح به اراک برخی از این تونل‌ها هستند که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند.

آیت‌الله حیدری گفت: علاوه بر این، طرح انتقال آب "ونک - سولگان" به میزان حدود 200 میلیون مترمکعب برای انتقال آب به باغ‌های پسته رفسنجان به تازگی مجوز برداشت آب را از آقای کلانتری گرفته است.

وی افزود: در صورت اجرای همه این طرح‌ها میزان انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان به دیگر استان‌ها به دو میلیارد و 809 میلیون مترمکعب خواهد رسید. آیا واقعا این میزان برداشت آب برای شرب است؟

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه این تعداد طرح‌های به بهره‌برداری و در حال اجرا در خصوص انتقال آب از نظر اقتصادی به صرفه نیست، عنوان کرد: چرا صنعت را به جای مازندران یا خلیج فارس باید در فلات مرکزی احداث کرد؟ آب خوزستان برای شلتوک‌کاری به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود در حالی که کشت برنج در خوزستان ممنوع اعلام شده است.

حیدری با اشاره به سرانه استانداردهای فضای سبز گفت: سرانه استاندارد فضای سبز در کشور 15 متر برای هر نفر است ولی در خوزستان 12 متر برای هر نفر است و در استانی که آب کارون به آن منتقل می‌شود 27 متر برای هر نفر است. عدم تطابق گفتار با عملکرد ناقص وحدت است و این نگاه بخشی با وحدت ملی سازگار نیست.

وی خاطرنشان کرد: در وزارت نیروی دولت دوازدهم برنامه‌هایی در حال تصویب است که اگر پیاده شود واویلا خواهد بود. حوضه کارون و دز باید 18 میلیارد مترمکعب آب به خوزستان وارد کند ولی از این میزان تنها 8 میلیارد مترمکعب به خوزستان اختصاص داده‌اند و قصد خروج 55 درصد آن را دارند. در حوضه کرخه باید سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب داشته باشیم و همچنین برای حقابه هورالعظیم یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که قصد دارند از این دو شاخص تنها دو میلیارد مترمکعب آب به خوزستان اختصاص دهند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سدهای احداث شده و میزان برداشت آب از این سدها اظهار کرد: سدهای بسیاری در استان‌های بالادست به بهره‌برداری رسیده و برخی در حال اجرا و برخی در حال مطالعه هستند که یک میلیارد و 575 میلیون مترمکعب از آب کرخه را خواهند برد و در واقع 85 درصد آب کرخه را می‌برند.

آیت‌الله حیدری افزود: در حوضه هندیجان به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که اکنون تنها 565 میلیون مترمکعب آب اختصاص داده‌اند یعنی حدود 65 درصد آب مورد نیاز را خواهند برد.

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: با این میزان انتقال آب قطعا طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان تعطیل و آرزوی دیرینه احیای دو میلیون هکتار اراضی خوزستان به باد فنا خواهد رفت. همچنین کشاورزی خوزستان کاملا تعطیل و مهاجرت مردم و پدیده ریزگردها صد برابر خواهد شد. برای دفاع از حیثیت مردم ایران و مردم مظلوم خوزستان می‌ایستیم و جلوی این احجاف را می‌گیریم.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در خصوص برخورد با انتقال آب خوزستان انجام شده است، اظهار کرد: نامه‌ای با امضای هر 6 نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به محضر مقام معظم رهبری ارسال شده است. همچنین با کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی صحبت کرده و آن‌ها را به این مسائل آگاه کرده‌ایم و این روشنگری‌ها موجب شد بینش آنها به واقعیت نزدیک شود.

آیت‌الله حیدری بیان کرد: همچنین با رئیس قوه قضائیه در مورد تخلفات انجام شده صحبت کرده و درخواست اقدام از سوی آنان را داشتیم که مقرر شد شکایت خود را ارائه دهیم. از همه حقوقدانان درخواست همکاری داریم تا با مستندات شکایات خود را به دادگستری تحویل دهیم.

امام جمعه موقت اهواز گفت: اکنون موضوع انتقال آب خوزستان فراگیر و به گفتمان عمومی تبدیل شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جانبدارانه، غیرعلمی و بدون کارشناسی اظهارنظر کرده که موجب اعتراض بحق نمایندگان مجلس شده و ما نیز از آن‌ها دفاع خواهیم کرد.

وی بیان کرد: نقد خودمان جهت کم‌کاری و یا ضعف مدیریت صحیح است ولی قبول نقد موجب نمی‌شود که اظهارات معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب را قبول کنیم. زمانی که رئیس سازمان محیط زیست از وجود آب مازاد در خوزستان خبر می‌دهد خلاف وظایف خود را انجام داده است.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: اگر خوزستان آب مازاد دارد چرا تاکنون وزارت نیرو برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مجوز برداشت آب به خوزستان نداده است؟ چرا سال‌ها است که سازمان آب و برق به کشاورزان خوزستان مجوز کشت تابستانه نمی‌دهد؟ چرا ریزگردها وارد خوزستان شد و 54 درصد مراتع به دلیل کمبود آب خشک شده است؟

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه تنها راهکار حل یک ماهه معضل ریزگردها برگشت آب‌های انتقال داده شده است، گفت: نهال‌کاری در اراضی کانون گرد و غبار مانند آب نبات بزرگی است که با آن سر مردم خوزستان شیره می‌مالند.
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار