شهردار اهواز گفت: تا تولید درآمد نداشته باشیم، نمی توانیم شهر را اداره کنیم.
کد خبر: ۵۳۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲ 17 December 2017
منصور کتانباف در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که امروز 26 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است. شهرداری یک بخش خصوصی است، اما یک بخش خصوصی عمومی. شهرداری نهاد غیردولتی است که به عنوان پیشانی دولت شناخته می‌شود.

وی افزود: تعدادی کلانشهر در کشور وجود دارد و قوانین کشور به سمتی حرکت کرده است که این کلانشهرها از منابع دولتی بی بهره شوند. دولت خود را موظف نمی‌داند حتی یک ریال به این شهرداری ها کمک کند، مگر در بحث مترو. در بحث حمل و نقل عمومی و دیگر موضوعات، دولت مدتی است که وظایف خود را یا انجام نداده یا به خوبی انجام نداده است.

شهردار اهواز تصریح کرد: برای خرید اتوبوس، دولت باید 82.5 درصد هزینه را پرداخت کند و 17.5 درصد توسط شهرداری ها پرداخت می شود اما تاکنون دولت یک ریال نیز به ما نداده است. تنها امسال یک وام با بهره در این خصوص به ما اختصاص داده شده است. در بحث حمل مسافر، دولت باید یک سوم هزینه بلیت مسافر را پرداخت کند. همچنین سهم اهواز از جرایم رانندگی حدود 40 میلیارد تومان می شود، اما ببینید که آیا از این منبع حتی چهار میلیارد تومان به شهرداری اختصاص یافته است؟

کتانباف گفت: منبع درآمد شهرداری‌ها بر اساس قوانین ارزش افزوده مشخص شده است. این قانون، قانون بسیار مترقی است اما بسیار بد اجرا می شود. در گذشته خود ما مراجعه کرده و عوارض را دریافت می‌کردیم. اما حالا تنها سهم ما را به ما می‌دهند ولی به ما نمی‌گویند کل درآمد حاصله چقدر بوده است. ما به حقوق‌مان دست پیدا نمی‌کنیم یا حداقل در این زمینه ابهام داریم و این مسأله ناشی از وجود اشکال در قانون است.

وی افزود: بخش عمده دیگر درآمد شهرداری‌ها از وصول عوارض است. درآمدهای ناپایدار، دیگر منبع درآمد شهرداری‌ها هستند که اصلا درآمدهای خوبی نیستند و شهرداری‌ها از روی ناچاری به این سمت حرکت می‌کنند. یکی از آن‌ها درآمد از عوارض ساخت و ساز است. هیچ شهردار آگاهی علاقمند نیست که این بخش قدرتمند شود. چرا که شاید با درآمد حاصل از آن، شهرداری روزمرگی‌های خود را اداره کند اما باید ده‌ها برابر برای اصلاح شرایط ناشی از آن در شهر هزینه کند.

شهردار اهواز ادامه داد: بهترین درآمد، درآمد پایدار است. درآمدی که مردم از قِبَل خدمات دریافتی پرداخت می‌کنند. تقریبا همه یا بیش از 50 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق صدور پروانه ساخت و ساز تأمین می‌شود. تعداد پروانه‌ها و زیربنا، کاهش محسوسی پیدا کرده است. اما هزینه‌های شهرداری پابرجا است. دفترچه بیمه پرسنل اتوبوسرانی به دلیل مشکلات مالی تمدید نمی‌شود. شهرداری 63 میلیارد تومان از تأمین اجتماعی طلبکار است.

کتانباف گفت: در سال 95، درآمد نقدی و غیرنقدی ما حدود 640 میلیارد تومان بود که 130 میلیارد تومان آن را درآمد غیرنفتی تشکیل می داد. بیش از این مقدار به پیمانکاران عمرانی بدهکار هستیم. به گونه ای که اگر یک سال 800 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و یک ریال از این درآمد را خرج نکنیم، باز هم نمی توانیم بدهی های خود را تسویه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرف زدن، شرایط شهر بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه با ثروت این اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌های اصلاح شرایط، دریافت وام است. برای قطار شهری در حال اخذ یک وام 300 میلیارد تومانی هستیم. مبلغی هم به سازمان قطار شهری پرداخت شده است اما برای وامی که دریافت می‌کنیم، باید هر ماه پنج میلیارد و 800 میلیون تومان اسکنت پرداخت کنیم. 36 ماه بعد نیز باید اصل مبلغ وام را پرداخت کنیم.

شهردار اهواز ادامه داد: تا تولید درآمد نداشته باشیم، نمی توانیم شهر را اداره کنیم. ما علاقمند هستیم که شرایط به گونه‌ای باشد تا ساخت و ساز در اهواز اتفاق بیافتد، اما عوارض دریافت نکنیم. شرایط ایده‌آل این است که پروانه ساخت و ساز رایگان بدهیم اما درآمد مستمر خوبی داشته باشیم.

کتانباف با اشاره به اعتراض اصناف به گذاشتن نیوجرسی در مقابل مغازه ها توسط شهرداری تصریح کرد: حداکثر تا فردا ابلاغ می‌کنم که نصب نیوجرسی برای گرفتن مطالبات ممنوع است. از اتحادیه ها نیز می‌خواهم بر اساس قوانین خود عمل کنند. ما نیوجرسی‌ها را جمع می‌کنیم تا همکاری را ببینیم. اگر همکاری از سوی اصناف برای پرداخت مطالبات شهرداری صورت نگیرد، از طریق قانون و با ابزار قانونی اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برخی پاساژها و ساختمان‌ها در شهر وجود دارند که نه در ساخت و ساز و نه در بهره وری ایمنی ندارند. هزاران نفر در آن پاساژ رفت و آمد می کنند. اگر به آن رسیدگی نشود، می تواند منجر به حوادثی مانند پلاسکو در اهواز شود. ما ملزم هستیم به ساختمان هایی که شرایط ایمنی مناسب ندارند، اخطار دهیم و در صورت عدم توجه آن‌ها را پلمب کنیم.

شهردار اهواز ادامه داد: اما به تنهایی نمی‌توانیم این کارها را انجام دهیم. ما مسئول جان مردم هستیم و باید از فعالیت ابنیه‌ای که ایمنی ندارند، جلوگیری کنیم.
 
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: کتانباف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار