کد خبر: ۵۳۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴ 13 December 2017
مرحوم مهندس جمشيد داورپناه در سال پنجاه و هفت، پانزده سال داشتند كه در دي ماه آن سال برادر ايشان شهيد احمد داورپناه جواني بيست ساله و دانشجو بودند. شهيد احمد در روستاي رودزير از توابع باغملك با در دست داشتن عكس امام خميني كه آن زمان ممنوع بود و دادن شعار عليه شاه و راه انداختن تظاهرات به همراه چند جوان ديگر از جمله مرحوم جمشيد به سمت پاسگاهي كه در روستاي مجاور بود حركت كردند. ماموران پاسگاه كه از فعاليت هاي وي به ستوه آمده بودند به همراه رييس پاسگاه به استقبال آنها آمدند و پس از درگيري لفظي و فيزيكي به احمد شليك و وي را شهيد كردند كه سپس يكي از دوستان وي (شهيد اسكندر جاويدان) اقدام به دفاع كرد كه وي را نيز شهيد كردند و چند جوان ديگر نيز از جمله مرحوم جمشيد داورپناه و مظفر جاويدان جانباز شده و لقب جانباز انقلاب دارند. پس از اين درگيري مردم منطقه هجوم برده و همه
اعضاي پاسگاه را به هلاكت رساندند. شهيدان اين قيام اولين شهيدان شهرستان
هستند و پس از قيام (دي ماه ٥٧) كه حكومت هنوز برقرار بود مردم روستاي رودزير آواره و تحت تعقيب نيروهاي اعزامي از اهواز قرار گرفتند. بخت با آنها يار و شانس بزرگي آوردند كه انقلاب شد و رژيم تغيير كرد تا به خانه هاي خود بازگشته و پيكر پاك شهيدان را به خاك سپردند. روحانيت منطقه و استان از جمله آيت الله غروي و حجه الاسلام  طباطبايي و موسوي جزايري كه در جريان كامل فعاليت هاي آنها چه قبل و چه بعد از قيام بودند نيز از آنها حمايت مي كردند.
اين حركت دانشجويي به قيام دي ماه ٥٧ رودزير معروف است.

مدتي پس از انقلاب و اطلاع امام خميني از اين قيام، وي مردم منطقه را در قم به حضور پذيرفت و از آنها به خصوص خانواده اين شهيدان تقدير به عمل آورد.

به مناسبت درگذشت جانباز انقلاب مرحوم مهندس جمشيد داورپناه رياست فقيد اداره تعاوني روستايي شهرستان باغملك مجلس يادبودي در روز سه شنبه در اهواز برگزار گرديد كه وقتي آقاي موسوي جزايري متوجه برقراري مراسم يادبود ايشان در اهواز شدند درخواست كردند كه سخنران مراسم باشند و اين مراسم با حضور ايشان برگزار گرديد.
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار