معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح کارخانه آلومینیوم کاوه مسجدسلیمان مطرح کرد:
جهانگیری عنوان کرد: امروز واحدهای فولادی و واحدهای آلومینیومی در هر نقطه‌ای که می‌روند، به دلیل اینکه دارای صنایع پایین‌دستی هستند، می‌توانند باعث صنعتی شدن آن مناطق شوند.
کد خبر: ۵۳۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 12 December 2017

به گزارش تابناک: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح کارخانه آلومینیوم کاوه مسجدسلیمان اظهار داشت: امروز در سفر به استان خوزستان در شهرهای خرمشهر و مسجدسلیمان، شاهد افتتاح طرح‌های عظیم و مهم صنعتی کشور هستیم که هر کدام از این طرح ها که در قدیم افتتاح می شد در کشور به عنوان یکی از کارهای بزرگ صنعتی بر روی آن پروژه صحبت می شد.
 
وی ادامه داد: حرکتی که اکنون ما در کشور شاهد آن هستیم، به معنای آن است که بخش خصوصی و بخش دولتی کشور در زمینه سرمایه‌گذاری در رشته‌های خوب اقتصادی کشور فعال شده است.
 
جهانگیری بیان داشت: صد در صد کارخانه‌های فولاد را در گذشته، دولت احداث می‌کرد و بخش غیردولتی در این کارها حضور نداشت اما امروز با افتتاح کارخانه‌های فولاد در بخش‌های مختلف در کشور، تقریبا می‌توان گفت که دیگر دولت در این زمینه‌ها حضور ندارد و سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
 
وی با اشاره به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری آن‌ها را ابلاغ کرده تصریح کرد: اصل ۴۴ به معنای آن است که دولت نباید اینچنین سرمایه‌گذاری‌ها را که بخش خصوصی توان انجام آن‌ها را دارد، خود انجام دهد. و دولت باید خود را از رقابت با بخش خصوصی کاملا کنار بکشد و باید بگذارد تا بخش خصوصی با یکدیگر رقابت کنند و به سرمایه‌گذاری بپردازند.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت باید میدان رقابت درستی را با تعیین سازوکارها برای سرمایه گذار ایجاد کند، گفت:باید در این میدان هر کس به هر میزانی که خداوند به او استعداد و توان داده است، کشور را به حرکت درآورد.
 
جهانگیری با اعلام اینکه بخش خصوصی با امید و توانمندی به صحنه آمده و در این زمینه دولت نیز سازوکارهای لازم را فراهم کرده است و خواهد کرد یادآور شد: دولت منابع مالی و سیستم بانکی را نیز تجهیز می‌کند تا شرایطی به وجود آید که بخش خصوصی بتواند به فعالیت بپردازد.
 
وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد تا شرایطی را به وجود آورد که کسانی که می‌خواهند فعالیت کنند امکان دسترسی به منابع خارجی را داشته باشند.
 
جهانگیری اظهار کرد: در این زمینه دولت باید با دنیا تعامل و گفتگو کند و رابطه خوبی را با دنیا به وجود آورد. ما با دنیا کاری غیر از این نداریم.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم صادرات داشته باشیم تا کالاها را به بازارهای بین‌المللی که مدنظر داریم، صادر کنیم یا در صورت نیاز بتوانیم از آنجا تکنولوژی مورد نیاز خود را دریافت کنیم.
 
معاون اول جهانگیری در ادامه بیان داشت: باید در مواردی که منابع مالی زیادی نیاز داریم، بتوانیم آن منابع مالی را از کشور مورد نظر جذب و در درون ایران اشتغال ایجاد کنیم و کشور را توسعه دهیم.
 
وی گفت: دولت باید بسترسازی کرده و سازوکارهایی را فراهم کند تا بر اساس آن سازوکارها بخش خصوصی بتواند به خوبی به فعالیت بپردازد و کار کند. امید فعالیت را در بخش خصوصی و هم در بخش غیردولتی عمومی کشور می‌بینیم و در این زمینه باید از بنیاد مستضعفان که دو کارخانه را دیروز و امروز در استان خوزستان به بهره‌برداری رساند، صمیمانه تشکر ‌کنم.
 
جهانگیری افزود: بنیاد مستعضفان در بخش کارهای کشاورزی و خدمات‌رسانی به مردم محروم نیز اقدامات شایسته‌ای انجام داده و به خوبی و در ارتباط نزدیک با دولت در حال کار کردن است.
 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به نهاد های عمومی غیر دولتی اظهار کرد: نهادهای عمومی غیردولتی یک واقعیت هستند و هیچ جای دنیا این نهادهای خود را محدود نمی‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری که متعلق به نهادهای عمومی هستند، باید منابع خود را در توسعه کشور هزینه کرده تا مردم کشور بتوانند از این منابع استفاده کنند.
 
وی بیان کرد: سرعت حرکت توسعه صنعتی کشور، ‌سرعت خوبی است و این سرعت مختص به نقاط محدودی نیست. در گذشته زمانی که می‌خواستیم طرح‌های مهم صنعتی را افتتاح کنیم در مناطقی که زیربناهای صنعتی آن‌ها مهیا بود، این طرح‌ها افتتاح می‌شد اما امروز اینچنین نیست و در نقاط مختلف شاهد افتتاح طرح‌های صنعتی هستیم.
 
جهانگیری اظهار کرد: در حال حاضر یک کانون صنعتی بسیار مهمی در مسجدسلیمان در حال شکل‌گیری است. البته مسجدسلیمان یک شهرستان بزرگ و دارای مردمی بزرگ است و به تعبیری اولین‌های بسیاری از کارها در کشور است. صنعتی شدن مسجدسلیمان یک نویدی است که داده می‌شود و کارهای صنعتی در آن در حال شکل گرفتن است.
 
وی تصریح کرد: باید در کل کشور یک توازن داشته باشیم تا همه نقاط کشور مشکلاتش حل شود و نقاط مختلف توسعه پیدا کند و واحدهای صنعتی احداث شوند. باید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که دولت ایجاد کرده، حتی در روستاها نیز بخش خصوصی استفاده کند. در این زمینه مصوبه وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند تا 12 هزار میلیارد تومان با حداکثر کارمزد شش درصد در روستاها نسبت به سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای کوچک صنعتی اقدام و برای جوانان در روستاها شغل ایجاد کند.
 
جهانگیری افزود: این کار یک فرصت بزرگ است که دولت برای بخش خصوصی ایجاد کرده و باید بخش خصوصی واقعی از این فرصت استفاده کند زیرا اگر بخش خصوصی واقعی، بهره نبرد، یکسری افراد این پول بسیار خوب را که می‌تواند تبدیل به شغل شود را تبدیل به رانت می‌کنند و برای خود و دولت مشکل‌ساز می‌شوند.
 
معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: امیدواریم جریان صنعتی شدن کشور با سازوکارهای اقتصادی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی می‌شود، کشور را به حرکت وادار کند و بتوان بخش خصوصی را به صحنه این حرکت وارد کرد.
 
وی ادامه داد: آلومینیوم از رشته‌های مهم صنعتی و معدنی کشور است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. صنعت آلومینیوم جزو مهمترین صنایع زیرساختی کشور است و به همین دلیل در ایران پیش از انقلاب یک واحد صنعت آلومینیوم در اراک و یک واحد فولاد در اصفهان احداث شد که این دو واحد باعث صنعتی شدن این شهرها شدند.
 
جهانگیری در پایان عنوان کرد: امروز واحدهای فولادی و واحدهای آلومینیومی در هر نقطه‌ای که می‌روند، به دلیل اینکه دارای صنایع پایین‌دستی هستند، می‌توانند باعث صنعتی شدن آن مناطق شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار