دبیر انجمن انبوه سازان کشور:
دبیرانجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه خوزستان پس از مشهد بیشترین حاشیه نشینی را دارد گفت: خوزستان دارای 6 هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی است که یک هزار و 200 هکتار آن در اهواز بوده و 9 درصد بافت فرسوده کشور را داراست.
کد خبر: ۵۲۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 25 November 2017
فرشید پورحاجت شامگاه جمعه در حاشیه آخرین روز از نمایشگاه سراسری صنعت ساختمان در نمایشگاه بین المللی اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:صنعت ساختمان کشور در پنج سال گذشته دوران سختی را گذرانده و نه تنها برای تولید بلکه برای بخش بزرگی از جامعه که مصرف کننده هستند نیز شرایط سختی را ایجاد کرد.

وی افزود: افراد متقاضی خرید مسکن متاسفانه در چهار سال گذشته نتوانستند خود را به قیمت مسکن برسانند و باتوجه به این شرایط دولت تصمیم گرفت تا تقویت و تحریک تقاضا را در دستور کار جدی قرار دهد.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور ادامه داد: برای تقویت و تحریک تقاضا سه رکن را باید مدنظر داشته باشیم که این ارکان تقویت قدرت خرید متقاضی، تقویت قدرت خرید خانوار، و کاهش قیمت مسکن است.

وی بیان کرد:این فاکتورها به خانه دار شدن مردم کمک می کند که 2 شاخص نخست به اقتصاد کلان کشور بستگی دارد و معمولا دولت ها برای تسهیل امور بسته های مالی را به عنوان تقویت تقاضا درنظر می گیرند.

پور حاجت اظهار کرد: دولت ها به صورت معمول در قالب صندوق های مسکن و یا صندوق های پس انداز جوانان نسبت به تحریک و تقویت تقاضا در حوزه مسکن اقدام می کنند.

وی گفت: همچنین در این راستا برخی اقدامات تشویقی از جمله کاهش زمان رسوب سرمایه از یک سال به 10 سال و همچنین افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات برای خانه اولی ها انجام می شود.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور ادامه داد: تامین خانه برای خانه اولی‌ها و برنامه ریزی آن بر عهده دولت است اما برای سایر اقشار جامعه به نظر می رسد شرایط عادلانه ای در نظر گرفته ‌نشده چرا که محل تامین نقدینگی از محل حق تقدم مسکن یا اوراق بهادار درنظر گرفته شده است.

وی افزود: مردم برای تامین مسکن از محل اوراق باید هزینه های سنگینی را پرداخت کنند و فشار سنگینی با خرید اوراق به خریداران مسکن وارد می شود.

پورحاجت ادامه داد: شرایط در 10 ماه گذشته در زمینه تولید خیلی بدتر شده و متاسفانه از بهمن ماه پارسال تولیدکنندگان روزهای سختی را سپری کرده اند.

وی افزود: در چنین وضعیتی نیاز بود برای تامین و تقویت مالی بخش تولید تدابیری اندیشه شود اما اکنون کانال تامین مالی برای ما نیز مانند سایر مردم از اوراق تسه (اوراق تسهیلات مسکن) است.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور گفت: با توجه به اختلاف سود واقعی و سود اسمی، باید هزینه های بسیار سنگینی را پرداخت کنیم که این شرایط برای تولید مناسب نیست.

وی ادامه داد: لازم است شورای پول و اعتبار و مجلس شورای اسلامی یک بسته انگیزشی و تقویتی برای تولیدکنندگان و به ویژه مردم درنظر بگیرند چرا که با این شرایط نمی توانیم تقویت و تحریک را در تولید یا عرضه مسکن داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که شورای پول و اعتبار نرخ تسهیلات در زمینه تولید و یا فروش مسکن را 17.5 درصد اعلام می کند، نباید کاری کرد که این نرخ افزایش یابد.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور همچنین بر تقویت کانال خرید مسکن تاکید کرد و گفت: در 2 سال گذشته ، 2 میلیون مستاجر به مستاجران کشور اضافه شده که این آمار قابل قبول نیست.

وی افزود:هم اکنون متوسط هر متر مربع قیمت مسکن در تهران 45 میلیون ریال است چرا که بخش زیادی از هزینه تمام شده مسکن به هزینه ای برمی گردد که بخش تولید و مردم به دستگاه های مختلف پرداخت می کنند که سازمان نظام مهندسی و شهرداری مهمترین آنها هستند.

پور حاجت گفت: تمام دستگاه ها نرخ خدمات خود را در پنج سال اخیر به شدت افزایش داده اند اما شهرداری در 2 یا سه سال اخیر همکاری خوبی با ما داشته و نرخ را افزایش نداده ولی افزایش نرخ دریافت انشعاب آب و برق را در این سال ها شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ارایه خدمات در سازمان نظام مهندسی افزایش داشته و فقط تابستان امسال نرخ های این سازمان بالغ بر 30 درصد افزایش داشته که باید از آنها پرسید که آیا صنعت ساختمان نیز رشد 30 درصدی داشته و چنین نرخ گذاری هایی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

دبیر انجمن انبوه سازان کشور گفت:سازمان نظام مهندسی برای ساختمان های گروه الف ( یک و 2طبقه) بالای 100 درصد افزایش نرخ ارایه خدمات داشته که غیرقانونی است.

وی ادامه داد: باید این نرخ گذاری ها بررسی شود و اگر قرار است هر سازمان خودش نرخ گذاری کند که سنگ روی سنگ بند نمی شود.

پورحاجت بیان کرد: اکنون یک سری بسته های تشویقی در دل احیای بافت فرسوده درنظرگرفته شده که در این خصوص در جلسه مشترکی که با شهردار اهواز داشتیم اعلام کرد که آنچه در قانون 50 درصد دیده شده ما آن را تا 100 درصد تحویل شورا می دهیم تا بتوانند این بسته تشویقی را به بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی اختصاص دهند.

وی گفت:در شرایط کنونی و زمانی که بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان است باید با همکاری سایر مسئولان و دستگاه ها برای احیای بافت فرسوده در این استان زنجیروار تلاش کرد.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور همچنین در خصوص وارد شدن بیشترین خسارات زلزله کرمانشاه به مسکن مهر اظهارکرد: شاید در ظرفیت سنجی شرکت هایی که در حوزه مسکن فعالیت می کنند دقت لازم را نداشتیم اما با تسلیت به مردم ایران به نظر می رسد برای این موضوع وزارت راه و شهرسازی باید نظر نهایی و کارشناسی خود را اعلام کند.

هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان اهواز از 30 آبان به مدت چهار روز در اهواز برپا بود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار