با برپایی دکل حفاری ۹۳ فتح؛
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با ایجاد زیرساخت های لازم و برپایی دکل حفاری ۹۳ فتح گام اصلی جهت انجام عملیات تخصصی مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید از عمق آغاز شد.
کد خبر: ۵۲۷۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ 22 November 2017
 به گزارش تابناک خوزستان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، محسن پاک نژاد که برای نظارت مستقیم بر عملیات مهار و کنترل فوران چاه ۱۴۷ در موقعیت میدان نفتی رگ سفید به سر می برد، روز سه شنبه (۳۰ آبان ماه)  به هنگام شروع عملیات حفاری یک حلقه چاه امدادی روی لوکیشن C افزود: در نتیجه همت و هماهنگی میان متخصصان، کارشناسان و تیم های عملیاتی و پشتیبانی شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری، تمامی اقدامات  بر اساس برنامه تدوین شده ادامه دارد. 

وی در ارتباط با این مطلب گفت: با نصب و برپایی این دکل و گردش مته حفاری، در عمل وارد فاز اجرایی روش بستن چاه از عمق (B۰TTOM KILL) شدیم که بر اساس برنامه ریزی مهندسی حفاری در عمق حدود دو هزار و ۴۰۰ متری چاه در حال فوران مسدود و تحت کنترل قرارمی گیرد. 

پاک نژاد ادامه داد: این در حالی است که برای مهار و کشتن چاه از عمق، حفر دو حلقه چاه انحرافی پیش بینی شده و به همین منظور دستگاه حفاری  ۹۴ فتح نیز روی لوکیشن A برپا شده و این دکل حفر چاه دوم را از زوایه دیگر برای کنترل فوران به زودی آغار می کند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید با بیان اینکه تمام کارهای اجرایی کنترل فوران چاه بر محور برنامه ریزی های تخصصی و مهندسی است، اظهار کرد: گروه های مهندسی از هر دو شرکت در خصوص نحوه برپایی دکل، روش حفاری، وزن سیال، زوایای حفاری جهت دار و رفتار مخزن در جلسات متعدد جوانب کار را مورد ارزیابی های کارشناسی دقیق قرار داده تا در کمترین زمان ممکن این عملیات به نتیجه مطلوب برسد.
 
وی گفت: در خصوص بستن چاه از سطح (TOP KILL) نیز با ایجاد بسترهای لازم از جمله سیستم کولینگ، استخر های ذخیره و شبکه تامین آب برای خنک کردن پیرامون چاه و به کار گیری آتی واگن، مهارگران به کانون آتش وارد و طی روزهای گذشته بخش عمده ای از سازه و متعلقات دستگاه حفاری ۹۵ فتح را از میان شعله های آتش خارج کردند.

پاک نژاد افزود: این عملیات با حساسیت و دقت عمل بالا و با رعایت کامل نکات ایمنی انجام می شود زیرا حجم و حرارت آتش ناشی از فوران نفت و گاز بسیار بالا است و بر اساس بررسی های انجام شده دما در محور آتش به بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد می رسد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید با اشاره به اینکه با پاکسازی اطراف دهانه چاه عملیات مهار، کنترل و ایمن سازی آن وارد گام اجرایی می شود، اضافه کرد: هر چند تسریع در انجام موفق عملیات مهار چاه بسیار حائز اهمیت استاما مهمتر از آن تحقق این امر بدون بروز کوچکترین حادثه و آسیب رسیدن به نیروی انسانی است لذا دقت در کار همسو با سرعت عمل مورد تاکید است. 

وی به پیچیدگی عملیات مهار و سختی کار در درون آتش توسط مهارگران صنعت نفت اشاره کرد و گفت: فشار بیش از حد نفت و گاز، دمای بالای آتش، ذوب شدن تجهیزات و قطعات و در هم تنیدگی آنها در دهانه چاه، پاکسازی کانون آتش را از ضایعات دکل حفاری با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است، اما مهارگران مصمم هستند تا این کار دشوار را به سرانجام رسانده و زمینه عملیات اصلی کنترل از دهانه چاه را فراهم آورند. 

پاک نژاد یادآور شد: با توجه به اینکه در فرآیند اجرای عملیات مهار فوران چاه های نفت و گاز  تخصص های مختلف با رویکردهای تعریف شده بسته به شرایط چاه و موقعیت مخزن درگیر است از همکاران خواسته شده تا نسبت به مستند سازی کامل روند کار به منظور بهره گیری از تجارب به دست آمده در شرایط مشابه مبادرت ورزند.

بر اساس این گزارش، دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید روز یکشنبه (هفتم آبان ماه)، بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، دو تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند.

 میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (درشمال شرق)، رامشیر (درشمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (درجنوب غرب) محصور شده است.

 این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال ۱۳۴۵ آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-۲) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار