معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهیا شدن زمینه برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با تنفس 2ساله و آمادگی بانک‌ها و صندوق‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات خبر داد.
کد خبر: ۵۲۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 17 November 2017
به گزارش تابناک : معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تعاونی‌ها درباره زمان آغاز اجرای طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و شرایط متقاضیان دریافت این تسهیلات گفت: همه متقاضیان دارای طرح‌های اشتغال‌زا در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، شرکت‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

سید حمید کلانتری افزود: تسهیلات مذکور با اولویت مناطق مرزی و عشایری پرداخت می‌شود تا در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع‌دستی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در مناطق موردنظر اشتغال ایجاد شود.

وی با بیان اینکه با ابلاغ «آیین‌نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی» امکان پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی فراهم شد افزود: البته ممکن است به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی اجرای طرح قرار داریم دستورالعمل این تسهیلات به تمام شعب مؤسسات عامل ابلاغ نشده باشد که ستاد مرکزی بانک‌ها و مؤسسات هر چه زودتر از ابلاغ دستورالعمل پرداخت به تمام شعب خود اطمینان حاصل کنند.

کلانتری بانک‌های کشاورزی، پست‌بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را از مؤسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اعلام کرد و درباره نحوه مراجعه متقاضیان گفت: افرادی که طرح‌های اشتغال‌زای دارای توجیه اقتصادی دارند می‌توانند در اولین گام با مراجعه به یکی از دو مرجع اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه یا یکی از مؤسسات عامل نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند.

وی افزود: بعدازاینکه متقاضی طرح و ایده خود را برای ایجاد اشتغال در مناطق مورد هدف به یکی از دو مرجع  مذکور ارائه داد، طرح از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی در کارگروه اشتغال استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تأیید یا عدم‌تأیید طرح به متقاضی اعلام می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در صورت تأیید طرح در کارگروه اشتغال و اعلام به متقاضی، موسسه عامل طبق آیین‌نامه باید حداکثر طی یک ماه نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند و در صورت تأخیر در پرداخت تسهیلات، موسسه به ازای هرماه تأخیر ملزم به پرداخت وجه به نرخ ۲ درصد مبلغ تسهیلات به متقاضی است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه وثایقی در قبال تسهیلات اشتغال روستایی از متقاضیان دریافت می‌شود گفت: قطعاً شرایط عمومی هر بانک و موسسه‌ای در پرداخت تسهیلات متفاوت است و در این زمینه دستورالعمل واحدی وجود ندارد اما در این زمینه تأکید شده تا فرایند اعطای تسهیلات از سوی مؤسسات عامل سخت‌گیرانه نباشد.

کلانتری گفت: البته کارگروه ملی متشکل از سازمان برنامه‌وبودجه، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح نظارت خواهند کرد.

تأکید ربیعی به جلسات هفتگی بانک‌ها برای پایش طرح

معاون وزیر کار گفت: طی جلسه‌ای که روز گذشته با شخص وزیر برگزار شد، مقرر شد تا بانک‌ها و صندوق‌های دخیل در اجرای طرح به‌صورت هفتگی جلسات هماهنگی برگزار و روند اجرای طرح را پایش کنند تا متقاضیان دارای شرایط دریافت تسهیلات اشتغال، سرگردان نشوند.

وی خطاب به متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی گفت: تأکید می‌کنیم این تسهیلات صرفاً به افرادی تعلق می‌گیرد که در مناطق روستایی و عشایری نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام کنند؛ علاوه بر این تسهیلات به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که منجر به ایجاد اشتغال شود و دارای توجیه اقتصادی نیز باشد.

بازپرداخت تسهیلات با دوره تنفس ۲ ساله

کلانتری با تأکید بر اینکه متقاضیان در طرح اشتغال‌زایی باید بازده اقتصادی را مدنظر داشته باشند، از دوره تنفس دوساله برای بازپرداخت این تسهیلات خبر داد و گفت: توصیه می‌شود متقاضیانی که به هر طریقی نمی‌توانند طرح توجیهی خود را تهیه کنند با کمک کارشناسان حوزه مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکار خود، طرح خود را تهیه کنند.

معاون وزیر تعاون گفت: برای کسانی در نظر دارند تسهیلات اشتغال را برای تأسیس تعاونی دریافت کنند تسهیل گرانی در محل ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها آموزش‌دیده شده‌اند که راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.






منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار