معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه "دیابت" علت اصلی افزایش تعداد بیماران دیالیزی است، گفت: بیش از 1300 بیمار دیالیزی در خوزستان وجود دارد و سالانه 70 بیمار جدید نیز به این بیماران افزوده می‌شود.
کد خبر: ۵۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 15 November 2017
به گزارش ایسنا _ منطقه خوزستان، دکتر مهران ورناصری در دومین کنگره سراسری مراقبت از بیماری‌های مزمن با محوریت دیابت که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دیابت به عنوان بیماری خاموش به یک معضل بزرگ در قرن حاضر تبدیل شده و متاسفانه این بیماری روز به روز در حال گسترش است. 
  
وی افزود: در دنیای امروز بیش از 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و در حال حاضر حدود 200 میلیون نفر در جهان از دیابت خود خبر ندارند. 
  
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در کشور ما حدود پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، تصریح کرد: حدود 30 تا 35 درصد از موارد قطع عضو به علت بیماری دیابت انجام می‌شود. 
  
ورناصری گفت: آمار بالای بیماران دیابتی موجب تحمیل هزینه‌های زیادی در خصوص درمان، ویزیت‌های چشم‌پزشکی، دیالیز و ... شده است. 
  
وی با بیان اینکه دیابت علت اصلی افزایش تعداد بیماران دیالیزی است، عنوان کرد: بیش از 1300 بیمار دیالیزی در خوزستان وجود دارد و سالانه 70 بیمار جدید نیز به تعداد بیماران دیالیزی استان افزوده می‌شود. 
  
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: هر آنچه تجهیزات، پرستار و نیرو وارد سیستم شود نمی‌توانیم پاسخگوی حجم زیاد مشکلات بیماری دیابت باشیم بنابراین اصل اساسی در خصوص بیماری دیابت، آموزش و پیشگیری است. 
  
ورناصری بیان کرد: بهترین زمان آموزش در زمان قبل از بلوغ و زیر 15 سال است و بیشتر این آموزش‌ها باید در مدارس دخترانه انجام شود زیرا آن‌ها مادران آینده هستند و باید سبک زندگی سالم را آموزش ببینند. 
  
وی افزود: در جریان انجام یک آزمایش در آمریکا در خصوص افزایش بیماری دیابت، در یک پروسه 10 ساله مشاهده شد که آمار دیابت نوع دو در سن 10 تا 19 سال از رقم 0.7 درصد به میزان 10 برابر افزایش یافته است. این آمار در کشورهای دیگر نیز بررسی شد و به همین نتایج دست یافتند. 
  
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با بالا رفتن وزن احتمال ابتلا به دیابت نیز افزایش می‌یابد و موازی بودن این رابطه با بالا رفتن سن بیشتر مشاهده می‌شود. 
  
ورناصری گفت: سن دیابت رو به کاهش است و لازم است که در این زمینه مداخله صورت بگیرد تا مردم سبک زندگی‌شان را تغییر دهند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار