رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از مرمت کاروانسرای بازار قدیم دزفول در سال آینده خبر داد .
کد خبر: ۵۲۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 12 November 2017
به گزارش ایسنا _ منطقه خوزستان، حجت‌الله آریایی، در این باره اظهار داشت: در سال گذشته هشت پروژه اجرایی و 2 پروژه مطالعاتی در خصوص مرمت بناهای دزفول با سازمان نوسازی و بهینه‌سازی شهرستان صورت گرفته است که کاروانسرای بازار قدیم دزفول در اولویت قرار دارد . 
  
وی در خصوص بخش‌های مرمتی این کاروانسرا بیان کرد: از بخش‌های باقی مانده می‌توان از گنبد خانه‌ها، تزیینات طاق و فضای گنبد و نقاشی موجود در کاروانسرا نام برد که این موارد را در اولویت کار مرمت قرار داده‌ایم . 
  
آریایی اضافه کرد: همچنین اجرای دیوار گنبدخانه ‎ ها تا پاتاق‌ها، عایق‌کاری و آجرکاری بام گنبدها، بازسازی اتاق‌های موجود بر روی هشتی‌ها، مرمت جان‌پناه و دیوار بیرونی، مرمت جان‌پناه و ضلع شرقی و سایر دیوارها، کف‌سازی بیرونی و داخلی، نازک‌کاری ایوانچه‌ها، اجرای نورپردازی و طراحی و نصب ‎ در برای حجره‌ها با توجه به بافت‌های معماری قدیم شهرستان دزفول انجام می ‎ شود. 
  
به گزارش ایسنای خوزستان، بازار قدیم یا بازار کهنه دزفول در گذشته مهمترین مرکز خدماتی دزفول مجاور محله قلعه قرار داشته ‌است و چنان ‌که در سفرنامه‌ها آمده ‌است این بازار به صورت میدان بوده‌ است و همه معاملات در آن انجام می‌گرفته ‌است. 
  
این مرکز خدمات شهری از طرفی مجاور مسجد جامع و از طرف دیگر به دو سر میدان ختم می‌شود. بازار در مرتفع‌ترین شیب شهر بنا شده ‌است و امتداد گذرهای محلات به بازار ختم می‌شود. مراکز محلات و گذرهای اصلی بازار شهر بر اساس توپوگرافی زمین شکل گرفته‌اند و حرکت پیاده از طریق گذرها همگی به بازار ختم می‌شود. 
قدیمی‌ترین بنای موجود در بازار دزفول مقبره شیخ اسماعیل قصری است که وفات او در سال ۵۵۵ هجری شمسی ذکر شده ‌است. اما دو دوره‌های اخیر به طور کامل بازسازی شده‌است. 
  
چهار راسته موازی بازار قدیم دزفول را تشکیل می‌دهند که هر یک مخصوص صنف خاصی بوده و عبارتند از: بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده فروشان و بازار خراطان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار