معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: بر اساس سرشماری سال 1395 استان ما رتبه نخست مهاجر فرستی در کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲ 11 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، داوود آقایی شنبه در شورای برنامه ریزی در استانداری خوزستان گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 بالغ بر 79 هزار و 171 نفر در بازه زمانی سال های 1390 تا 1395 از خوزستان به استان های اصفهان، تهران، البرز و یزد مهاجرت کردند.

وی گفت: این آمار نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و اغلب این مهاجرت ها به صورت خانوادگی و از افرادی با درآمد بالا و یا با تخصص بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درادامه بیان کرد: بیشترین مهاجرت ها به خوزستان در طی سال های 1390 تا 1395 نیزاز استان های لرستان و تهران برای کار و اشتغال بوده است.

آقایی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری اعلام شده در این سرشماری عنوان کرد: نرخ بیکاری خوزستان 14.3درصد از گروه سنی 10 سال به بالا عنوان شده است که بر اساس این آماراستان جایگاه پنجم کشور را در این بخش دارد، در سال های 1385 نرخ بیکاری استان 19.3 درصد ودر سال 1390 نیز 25.7 درصد اعلام شده است.

وی عنوان کرد: شهرستان های مسجد سلیمان با نرخ بیکاری 21.7درصد و لالی با 21.4 درصد بیشترین میزان بیکاری را در استان دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درادامه بیان کرد: همچنین در این سرشماری تعداد زنان و مردان متاهل در استان تعیین شد که 60 درصد جمعیت مردان در استان دارای همسر هستند که در این بخش رتبه 27 کشور و 61 درصد زنان در خوزستان دارای همسر هستند که در این شاخص نیز رتبه 26 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین با اشاره به آمار بیسوادی در استان بیان کرد: نرخ بیسوادی استان 13.7 درصد مشخص شده است که بالغ بر 564 هزار و 733 نفر در خوزستان بیسواد مطلق هستند.

آقایی درادامه بیان کرد: همچنین در این سرشماری عنوان شده است که 57.7 درصد واحدهای مسکونی در خوزستان نا ایمن هستند و از مصالح ساختمانی غیر استاندارد و ناامن در ساخت آنها استفاده شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: جمعیت استان در حال پیر شدن است و میانگین سنی استان 28.7 سال اعلام شده است که نسبت به آمار سال 1390 این آمار 2.9 درصد رشد داشته است.

آقایی بیان کرد: بر اساس این سرشماری نسبت تعداد مرد به زن در استان 103 به یکصد نفر است که شهرستان های دزفول و گتوند بیشترین تعداد مرد و شهرستان های ایذه، آغاجاری و خرمشهر کم ترین میزان مرد را دارند.

وی گفت: 75.5 درصد جمعیت استان شهر نشین هستند که بعد از استان های قم، تهران و البرز استان خوزستان بیشترین جمعیت شهر نشین را دارد و این آمار نسبت به سال 1390 افزایش یافته است.

آقایی همچنین درادامه افزود: خوزستان با چهار هزار و 707 نفر جمعیت غیر ساکن (عشایر) رتبه دهم کشور در این شاخص را دارد.

درادامه این نشست رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اعتراض به آمار اعلام شده از جمعیت عشایر استان بیان کرد: آماری که از جمعیت عشایر استان اعلام شده است درست نیست و این جمعیت خیلی بیشتر از این رقم است.

عباس پاپی زاده گفت: در صورتی که آمار درستی از جمعیت عشایر عنوان نشود امکان خدمات رسانی به این جمعیت هم وجود نخواهد داشت ، لازم است برای به دست آوردن آمار صحیح این جمعیت باید بازنگری مجدد از سوی دستگاه های مربوطه انجام شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی درادامه با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های جاده های استان بیان کرد: با توجه به اینکه خوزستان پتانسیل حمل بار از استان های کشور است نیاز است که راه های ارتباطی با استان های همجوار را توسعه داد.

پاپی زاده افزود: ازجمله مسیرهای مهم جاده های شهرستان های شمال استان است ازجمله جاده دزفول که خوزستان را به استان های مرکزی همچون اصفهان و چهار محال بختیاری وصل می کند این جاده پاشنه زاگرس نام دارد.

وی افزود: در چند سال گذشته پیگیری شد و حمایت های خوبی از سوی استان در وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت انجام گرفت که توانستیم بخش اول این جاده به طول هفت کیلومتررا احداث و بهره برداری کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی درادامه افزود: احداث بخش های دیگر این مسیرنیازبه انجام مناقصه و تعیین پیمانکار دارد که تا سه هفته آینده پیمانکاربخش دوم جاده به طول 14 کیلومتر مشخص می شود و تا یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی گفت: افتتاح این جاده یک جاده مسیر مهم و راه دسترسی به استان های مرکزی کشور خواهد بود و تا 2 سال آینده نتایج و بهره برداری های خوبی را از این پروژه خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا در شورای برنامه ریزی استان طرح هادی شهر تشان، طرح هادی ابوحمیزه و طرح جامع تفصیلی شهر جنت مکان و نیز اجرای 12 طرح عمرانی و اقتصادی در خوزستان به تصویب رسید.

در این شورا با ساخت کارخانه فولاد توسط یه سرمایه گذار آلمانی در محدوده ای به مساحت 30 هکتار در مسیر شوشتر- دزفول نیز موافقت شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار