با افزایش دما و گرمی هوا و ضرورت تامین آب خنک برای زائران بازگشته از سفر کربلا، هم اکنون یخ به مهمترین ، فوری ترین و ضروری ترین نیاز موکب داران مستقر در اطراف پایانه مرزی چذابه تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۲۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 09 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، حدود 400 موکب مستقر در اطراف پایانه چذابه و مسیرهای منتهی به این پایانه از ابتدای حرکت کاروان های زیارتی اربعین حسینی با مشکل تامین یخ رو به رو بوده به گونه ای که بسیاری از ساعات روز ، آب معدنی و نوشیدنی های دیگر نظیر آب میوه به صورت گرم بین زائران خسته از راه عرضه می شود.

برخی از موکب داران مستقر در اطراف پایانه چذابه می گویند بخشی از امکانات موتوری موکب ها برای تامین یخ از شهرهای بستان ، سوسنگرد و اهواز و انتقال به مرز اختصاص یافته است.

با این حال برخی شرکت های دولتی همچون شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و آب و فاضلاب خوزستان ، با گسیل چندین کامیون حامل یخ تلاش کرده اند نیاز موکب داران به یخ را در هوای گرم منطقه برطرف کنند.

ماموران نظارت بر بهداشت عمومی مستقر در چذابه ضمن نظارت بر نحوه عرضه مواد غذایی توسط موکب داران تاکید می کنند نگهداری مواد غذایی حتما باید در فضای خنک صورت گیرد تا مسمومیت غذایی برای زائران پیش نیاید.

در چند سال اخیر که اربعین در ماه های سرد سال واقع می شد نیازی به یخ برای موکب داران نبود ولی به نظر می رسد در سال های آینده که اربعین حسینی با ماههای گرم سال مصادف می شود یکی از چالش های اصلی موکب داران یخ و تامین وسایل سرمایشی خواهد بود.

گرما در خوزستان به صورت طبیعی تا اواخر آبان ماه خودنمایی می کند و پس از آن فصل سرما به تدریج شروع می شود.

جانشین کمیته جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان می گوید: در حد توان تلاش شده یخ مورد نیاز موکب داران را با استفاده از ظرفیت های استانی و کمک های خیرین تامین شود.

امیدوار آقایی اظهار کرد: در 10 روز اخیر دست کم 200هزار قالب یخ در اختیار موکب داران قرار گرفته ولی در صورت تداوم گرما نیاز است یخ بیشتری به منطقه چذابه ارسال شود.

وی گفت: هم اکنون به صورت روزانه ، یخ به منطقه ارسال و بین موکب داران توزیع می شود ولی با شتاب گرفتن بازگشت زائران ، نیازمند یخ بیشتری خواهیم بود که در این ارتباط هماهنگی هایی برای تامین یخ در چند روز آینده انجام شده است.

آقایی روند ارسال یخ به پایانه چذابه را در حد مطلوب توصیف کرد.

در سال های اخیر تامین آب پایدار و دائمی ، یکی از مشکلات و چالش های اساسی موکب داران بود و در این ارتباط بیش از 50 دستگاه تانکر آبرسان از شهرهای مختلف آب بهداشتی را برای پخت و پز موکب داران تامین می کردند.

به نظر می رسد یکی از برنامه های اساسی ستاد اربعین خوزستان تامین وسایل سرمایشی و مسقف کردن مواکب برای اسکان موقت زائران و استفاده از وسایل سرمایشی خواهد بود.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات می گوید: در اربعین سال آینده ، با جانمایی محل جدید استقرار مواکب در چهار کیلومتری پایانه چذابه ، امکان ساخت و ساز دائمی موکب ها(مراکز پذیرایی) فراهم می شود بنابراین با توجه به شرایط گرمی هوا ، با آمادگی بیشتری به استقبال اربعین و زائران حسینی خواهیم رفت.

گذرگاه های مرزی چذابه و شلمچه 2 کانون اصلی و رسمی تردد زائران اربعین حسینی هستند.

عزیمت منطم زائران اربعین حسینی از این 2 گذرگاه مرزی از سال 1390 شروع شد و هر سال بر عظمت و تعداد زائران افزوده شده است.

تاکنون بیش از 1.2 میلیون زائر اربعین حسینی از 2 گذرگاه مرزی شلمچه و چذابه از ابتدای ماه صفر تاکنون به نجف اشرف و کربلا معلی عزیمت کرده اند.

در چند روز اخیر روند بازگشت زائران اربعین حسینی به وطن از این 2 گذرگاه شتاب گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار