12 سال از آغاز عملیات اجرایی ساخت پروژه قطار شهری اهواز می گذرد پروژّه ای که علاوه بر کلانشهر اهواز همزمان در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز نیز آغاز شد.
کد خبر: ۵۲۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴ 06 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، در حالی که خطوط مترو در این کلانشهرها به بهره‌برداری رسیده است قطار شهری اهواز همچنان در مراحل اولیه باقی‌مانده و روند کندی را دنبال می‌کند.

خط شماره یک به عنوان اصلی ترین خط از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول مسیر خط یک بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور 23 کیلومتر و شامل 24 ایستگاه است.

در ابتدا پیمانکار طرح شرکت کیسون بود که در ادامه به صورت مشارکتی با شرکت چینی نورینکو اجرای پروژه را برعهده گرفتند. با این وجود از همان ابتدا مشکلات بسیاری بر سر راه پیشرفت پروژه حادث شد که از مهم ترین آنها تأمین اعتبار و تخصیص فاینانس بود.

طبق قوانین حاکم بر پروژه‌های شهری در کشور، شهرداری و دولت هرکدام موظف هستند که 50 درصد از مبلغ قرارداد این پروژه کلان را تأمین کنند اما به گفته دولتمردان تا کنون تنها 80 میلیارد تومان به این پروژه کلان اختصاص داده است که این تخصیص اعتبار هم به صورت نقدی نبوده و زمین در اختیار پروژه قرار داده شده است. 

**قطار شهری با گذشت 13 سال تنها 30درصد پیشرفت داشته است 
نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه قطار شهری اهواز بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری اهواز است اظهار کرد: باوجود آنکه 13 سال از زمان آغاز اجرای این طرح می گذرد اما تاکنون تنها حدود 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

همایون یوسفی یکی از مهم ترین مشکلات این پروژه را تامین منابع مالی دانست و افزود: به دنبال حل این معضل از طریق تامین اعتبار و اوراق مشارکت هستیم. دولت برای سال جاری 560 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده است که به دنبال تحقق آن هستیم، همچنین مبلغ سه هزار میلیارد ریال نیز از طریق فروش اوراق مشارکت تزریق می شود.

وی با اشاره به اینکه قسمتی از خط یک متروی اهواز از زیر رودخانه کارون عبور می کند، تصریح کرد: 9 ایستگاه از خط یک مترو شامل ایستگاه زرگان تا فلکه ساعت تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. 

یوسفی با بیان اینکه کل متروی اهواز در چهار خط تعریف شده است، اظهار کرد: وظیفه ما در استان تکمیل خطوط و ایستگاه ها است و پس از آن دولت برای تجهیز ناوگان اقدام می کند.

**درخصوص تعداد دقیق ایستگاه های فاز نخست مترو اختلاف است
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفت و گو با ایرنا درخصوص تشریح آخرین وضعیت پروژه گفت: دستگاه های TBM ظرف دو ماه آینده راه اندازی مجدد می شوند قرارداد احداث دو ایستگاه نیز توسط شرکت کیسون با پیمانکار دست دوم منعقد گردیده است.

شهرام شاهین زاده با اشاره به اینکه خط یک پروژه قطار شهری در مجموع پیشرفت حدود 28 تا 30 درصدی دارد افزود: رشد پروژه در قسمت سیویل فاز یک نیز حدود 75 درصد است.

وی با اشاره به اینکه مجوز کلی صدور انتشار اوراق مشارکت در شورای چهارم صادر شد، یادآور شد: جزئیات طرح شامل قرارداد با بانک عامل و موسسه سرمایه گذار در شورای پنجم مصوب شد اما مجوز بانک مرکزی برای انتشار اوراق مشارکت منقضی شده و باید بار دیگر مجوز انتشار اوراق صادر شود.

شاهین زاده درخصوص زمان افتتاح فاز نخست پروژه خاطر نشان کرد: تعریف موقعیت فیزیکی از فاز نخست پروژه با اهداف شهردار متفاوت است. فاز بندی ما براساس موقعیت فیزیکی نقشه یعنی از فرودگاه تا ایستگاه فرهنگیان(پیش از مصلی) است که احتمالا تا پایان سال جاری و یا اوایل سال بعد قابل بهره برداری خواهد بود.

وی ادامه داد: شهردار اهواز معتقد است که در راستای خدمت رسانی بهتر و جذب مسافر باید فاز نخست تا ایستگاه نادری ادامه پیدا کند که به دلیل جابجایی لجستیک مصلی زمان بیشتری نیاز است که براساس روند پیشرفت فیزیکی کار پیمانکار تاریخ قطعی را به صورت روزشمار اعلام خواهیم کرد.

**توقف دوباره پروژه باعث سلب اعتماد می شود 
شهردار اهواز نیز راه اندازی نشدن حتی یک خط از متروی اهواز را ناراحت کننده خواند و یادآور شد: برای راه اندازی خط یک مترو شش هزار میلیارد اعتبار نیاز است که به این مبلغ باید هزینه تجهیز و ناوگان را هم باید اضافه کرد.

منصور کتانباف نصب با اشاره به اینکه پروژه مترو اهواز در یک سال گذشته متوقف شده و پیشرفت آن صفر بود، یادآور شد: در یک ماه چرخ های پروژه به حرکت درآمد اما ادامه این مسیر نیازمند تزریق پول است در غیر این صورت علاوه بر راکد شدن پروژه باعث بی اعتمادی پیمانکار می شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات پروژه متروی اهواز در گرو تزریق پول است اظهار کرد شاه‌کلید کار این پروژه پول است و با حرف ‌زدن اصلا نمی‌شود کاری انجام داد. تعارفی هم که نداریم. اگر بخواهیم تا 20 یا 24 ماه دیگر همین 9 کیلومتر از پروژه بهره‌برداری شود باید این مبالغ را پرداخت کنیم.

هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز تیرماه امسال در بازدید از پروژه قطار شهری اهواز با انتقاد از عملکرد پیمانکار متروی اهواز گفت: پیمانکار این طرح عملکرد شایسته ای نداشته و شهرداری به عنوان کارفرما باید هر چه زودتر تکلیف خود را با چنین پیمانکاری روشن کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار