مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با اشاره به وضعیت نامطلوب دو منطقه گردشگری مال‌آقا و رباط (حضرت سلیمان) در این شهرستان گفت: به دلیل این که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به وضعیت گردشگری باغملک نگاه مدرن نمی‌شود و به صورت علمی برای گسترش صنعت گردشگری باغملک اقدامی نمی‌کنند این دو مکان از وضعیت نامطلوبی برخوردارند.
کد خبر: ۵۲۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 06 November 2017
به گزارش ایسنا _ منطقه خوزستان، یونس شفیعی، خاطرنشان کرد: البته تمامی این‌ مسایل به دلیل نبود تخصصی‌گرایی است. از جمله استفاده نکردن از دستاوردهای علمی در صنعت گردشگری در مناطق مختلف باغملک که به صورت بنیادی آنها را کار نکرده‌ایم. ضمن این که میراث فرهنگی استان به عنوان مرکز علمی باید راه‌کارهایی داشته باشد تا مردم علاوه بر استفاده از محیط برخی مسایل مالی، فرهنگی و اقتصادی شهرستان را پوشش دهند. 
  
وی ادامه داد: هم‌اکنون دو منطقه گردشگری مال‌آقا و رباط (حضرت سلیمان) به پاتوقی برای جوانان بی‌کار تبدیل شده است که این موضوع در بخش آسیب‌شناسی شهری قرار دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. 
  
شفیعی بیان کرد: با توجه به مکان بکری که مال‌آقا و رباط دارند می‌توان از راهکارهایی کمک گرفت تا آن جا از وضعیت پاتوق مانند خارج شود و به مقوله اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کند زیرا این دو مکان و به خصوص مال‌آقا دچار ناهنجاری‌های زیادی هستند. آتش‌سوزی‌هایی که در آن جا صورت می‌گیرد، نبود امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و پارکینگ خودرو باعث کاهش امنیت گردشگرانی شده که به آن جا سفر می‌کنند. 
  
مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی این دو مکان باارزش را به حال خود رها کرده و به ثبت نرسانده است تا مردمانی که در این مکان‌ها زندگی می‌کنند زمانی که افراد از شهرهای دیگر به آن جا سفر می‌کنند میزبان خوبی برای آنها باشند. ضمن این که میراث فرهنگی باید بروشورهایی جهت شناخت بیشتر آثار باستانی باغملک تهیه کند تا مردم علاوه بر این مکان‌ها از دیگر آثار باغملک نیز دیدن کنند. 
  
به گفته این دوستدار میراث فرهنگی: از دیگر مکان‌های گردشگری باغملک در بخش‌های مختلف می‌توان به امام‌زاده عبدالله از نظر مذهبی، شهر منجنیق از نظر آثار باستانی، و قلعه‌تل و ارگ ارغوانی از نظر معماری اشاره کرد. 
  
شفیعی یادآور شد: باغملک همچون شهر یزد روی قنات قرار دارد و همین دلیل این شهرستان موقعیت جغرافیایی خاصی دارد. 
  
وی یکی از علل آسیب رسیدن به میراث باغملک را نبود کارشناس متخصص در اداره میراث فرهنگی این شهرستان دانست و گفت: به دلیل این که در اداره میراث فرهنگی کارشناس متخصص وجود ندارد و نگاه تخصصی به میراث باغملک دیده نمی‌شود، همین امر باعث آسیب‌رسانی به میراث باغملک شده‌ است. مکاتبه‌هایی در خصوص توجه به میراث باغملک کرده‌ایم ولی به دلیل سیاست‌های انتخاب مدیران میراث که بیشتر سیاست‌مدار هستند بازده عملکرد آنها کاهش یافته است. 
  
این دوستدار میراث فرهنگی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در منطقه گردشگری مال‌آقا اظهار کرد: مال‌آقا باید درآمد اقتصادی داشته باشد تا جامعه گردشگری در آن جا گسترش پیدا کند. همچنین در آن جا باید جامعه‌شناسی صورت بگیرد تا نوع برخورد با گردشگری که به این مکان می‌رود تغییر کند. 
  
وی تاکید کرد: تا یک طرح مدون و جامعه‌نگر پیرامون صنعت گردشگری در موضع طبیعت‌شناسی مال‌آقا و رباط صورت نگیرد و تا بعد فرهنگی و اقتصادی و اهمیت صنعت گردشگری پیشرفت نکند هیچ ‌گونه تغییری در روند صنعت گردشگری باغملک صورت نخواهد گرفت. 
  
شفیعی یادآور شد: چهار سال پیش مدیرکل میراث فرهنگی استان را با حضور تمامی مسوولان دعوت کردیم و تمامی مشکلات میراث باغملک را در حضورشان شرح دادیم ولی شاهد هیچ ‌گونه اقداماتی نبوده‌ایم. از پارسال تا به الان که مدیرکل میراث استان تغییر کرد هیچ‌ گونه صحبت و جلسه‌ای با ایشان نداشته‌ایم. در صورتی که مدیرکل باید با تمام مراکز میراث و انجمن‌های رسمی جلسات شفاف و روشن برگزار کند تا مشکلات میراث که مشکلات مردمان آن شهرستان‌ها هستند برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار