مدیرعامل شرکت گاز خوزستان:
مدیر عامل شرکت گاز خوزستان گفت: در حال حاضر در سطح کشور حدود 95 درصد جمعیت شهری و 75 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز رسانی هستند و در استان خوزستان نیز 96 درصد جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند .
کد خبر: ۵۱۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 04 November 2017
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، ناصر حسینی نژاد در نشست خبری که امروز 13 آبان‌ماه در حاشیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 50 سال از عمر صنعت گاز کشور می گذرد و این صنعت با راه اندازی پالایشگاه بیدبلند آغاز به کار کرد. توسعه خدمات در بخش گاز پس از انقلاب در همه استان ها به گونه ای که بتواند علاوه بر تبدیل سوخت، برای اقتصاد کشور مفید باشد شتاب گرفت .

وی افزود: پس از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی هزینه ها در کشور بالا رفت و دولت برای تأمین سوخت شهروندان به واردات سوخت مایع نیاز پیدا کرد. این امر باعث شد توسعه شبکه گازرسانی به عنوان راهکار اصلی در دستور کار قرار گیرد و سهم تأمین سوخت و واردات به کمترین حد خود برسد .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر در سطح کشور حدود 95 درصد جمعیت شهری و 75 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز رسانی هستند و در استان خوزستان نیز 96 درصد جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند .

حسینی نژاد با بیان اینکه توسعه شبکه گازرسانی علاوه بر اهداف ذکر شده، صادرات سوخت مایع و ارزآوری بیشتر را در پی داشته است، عنوان کرد: پیش از شروع فعالیت توسعه گازرسانی در شهرها و روستاها، در بسیاری از بخش های این حوزه نیازمند به واردات تجهیزات بودیم اما با توسعه گازرسانی، بازار کار برای دیگر صنایع نیز ایجاد شد . 

وی ادامه داد: کارخانه های لوله سازی، ساخت شیرآلات، قطعه سازی و اتصالات جزء صنایعی هستند که با توسعه گازرسانی در کشور ایجاد شدند و توسعه یافتند .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر وارد نیم قرن دوم فعالیت شرکت گاز شده ایم و نگاه به این صنعت تغییر کرده است. پیش از این می خواستیم برای ایجاد ارزش افزوده در بازه زمانی خیلی کم به سرعت تمام شهرها و روستاها را تحت پوشش شبکه گاز قرار دهیم و اکنون در سال‌های پایانی توسعه گازرسانی هستیم .

حسینی نژاد تصریح کرد: 95 درصد گاز مصرفی در خوزستان در بخش هایی است که منجر به ارزش افزوده می شود که این بخش ها مربوط به نیروگاه‌ها، صنایع فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع سیمان و سایر صنایع هستند .

وی گفت: صنایع باید به گونه ای باشند که از پوشش لوله های تاسیسات با کیفیت بالاتر، برای بالا بردن عمر تاسیسات استفاده ‌کنند. تکنولوژی های موجود در دنیا می تواند فرصتی برای صنعتگران ایجاد کند تا از این تکنولوژی در جهت بقا و ارتقاء جایگاه اقتصادی خود همچنین ارتقاء کیفیت تأسیسات و تجهیزات بکار گرفته شده استفاده کنند .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: نیاز داریم که تمام مصارف را به طور کامل ارزیابی کرده و مدیریت مصرف را در همه مناطق داشته باشیم. 

حسینی نژاد ادامه داد: صنعت گاز در جهان به سمت استفاده از لوله هایی با کیفیت بالاتر نسبت به قبل پیش رفته است. در کشور و استان خوزستان پوشش های مختلف برای لوله و تاسیسات مورد استفاده قرار گرفته است اما در حال حاضر رویکرد شرکت گاز به سمت پوشش هایی است که مخرب محیط زیست نبوده و سازگاری بیشتری با آن داشته باشد .

وی بیان کرد: امیدواریم با توسعه شبکه گاز و نگاه شرکت برای پوشش کامل گازرسانی همچنین بکارگیری سیاست استفاده از تولیدات داخلی، بتوانیم ارتباط خوبی با صنعتگران که به نوعی پوشش دهنده نیازهای شرکت هستند ایجاد کنیم تا بتوانیم در این زمینه شاهد رشد پایدار باشیم .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان اظهار کرد: گاز به عنوان یک ماده با ارزش تامین انرژی در دیدگاه جهانی و بویژه در کشورهایی که از این ماده کمتر برخوردار هستند، دارای اهمیت بسیاری است . 

حسینی نژاد ادامه داد: میزان تخریبی که ناشی از یک متر مکعب گاز متان در اتمسفر ایجاد می شود حدود ۲۵ متر مکعب CO2 است بنابراین در این زمینه نیاز است صنعتگران اطلاعات و تجهیزات را با مهندسی معکوس تولید کنند تا این تولیدات در تمام کشور مورد استفاده قرار بگیرد .

وی گفت: این کار صرف‌نظر از اینکه برای صنعتگران بازاری مطمئن و پرسود ایجاد می کند، برای شرکت گاز نیز به خاطر صیانت از محیط زیست و همینطور صیانت از ارزش واقعی انرژی که دارد بسیار موثر است .
مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه از بین تمام سوخت های موجود در جهان بجز سوخت های تجدیدپذیر، تمام سوخت‌های هیدروکربنی با آلایندگی همراه هستند، عنوان کرد: در حال حاضر گاز بهترین سوختی است که از ارزش حرارتی بالایی برخوردار بوده و کمترین آلایندگی را دارد و همه کشورها به دنبال تامین انرژی از طریق گاز هستند .

حسینی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر از ۷۸ شهر استان، ۷۶ شهر از نعمت گاز برخوردار هستند و شبکه گازرسانی دو شهر جدید قلعه خواجه و آبژدان نیز در حال اجرا است اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر بجای خط انتقال از تکنولوژی انتقال گاز فشرده به محل و توزیع آن در شبکه آبرسانی استفاده می شود . 

وی گفت: با نزدیک شدن به فصل سرما شاهد عدم توجه به نکات ایمنی و کنترل دود کش هستیم که هر سال به دلیل این بی توجهی حوادث جبران ناپذیری برای شهروندان رخ می دهد. هرسال علی رغم اطلاع رسانی های صورت گرفته شاهد تکرار حوادث هستیم و این نشان می دهد اطلاع رسانی های صورت گرفته کافی نیست .

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت گاز بدهی مشترکان عمده به این شرکت است، اظهار کرد: عمده این مشترکان که بدهی بالایی به شرکت گاز دارند، صنایع هستند. مبلغ گازبها جزء درآمدهای دولت است و این پول بصورت مستقیم به خزانه واریز می شود .
حسینی نژاد تصریح کرد: با توجه به شرایط استان، به منظور حفظ پایداری صنایع تعاملاتی با آن ها ایجاد می شود اما برخی از صنایع صرف نظر از کمک هایی صورت گرفته نسبت به انجام تعهدات خود کم توجه هستند. در صورتی که این کم توجهی ادامه پیدا کند، نام این صنایع و میزان بدهی آن ها رسانه ای خواهد شد .

وی با بیان اینکه عمده دلیل واردات گاز به خوزستان رشد صنایع از جمله نیروگاه ها و پالایشگاه ها در استان است، گفت : به طور متوسط روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه در استان تولید می شود در حالی که میزان مصرف بجز تزریق به چاه ها چیزی در حدود ۵۸ میلیون مترمکعب است .  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار