مدیر کل پدافند غیر عامل استان خوزستان گفت: 220 دارایی حائز اهمیت در استان شناسایی شده است که باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم از این دارایی ها حمایت و صیانت کرد.
کد خبر: ۵۱۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱ 04 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، محمد حری شنبه بیان کرد: بیش از 2 هزار دارایی در استان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ، نفت و گاز و سایر زیرساخت ها در استان شناسایی شد که از این تعداد 220 دارایی با ارزش و دارای اهمیت مشخص شد.

وی گفت: این دارایی ها با همکاری دستگاه های مربوطه و مسئولان استانی جمع آوری شده است.

حری افزود: تهدیدات استان را نیز شناسایی و پنج تهدید اصلی در استان را مشخص کردیم این تهدیدات شامل نظامی و غیر نظامی و یا طبیعی هستند ، پنج تهدید اولویت بندی و مشخص شده که این تهدیدات به چه مکان ها و بخش هایی آسیب وارد می کند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان بیان کرد: شناسایی این تهدیدات در قالب مطالعات کاملا محرمانه در چهار جلد مصوب شده است که سازمان پدافند آن ها را تایید کرده و در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان قرار داده تا بر اساس این تهدیدات تدابیر لازم رابرای برنامه های توسعه ای استان لحاظ کنند.

وی از مهمترین کارهای پدافند غیرعامل در استان در یک سال گذشته رابه نتیجه رساندن طرح جامع پدافند غیر عامل عنوان کرد.

حری گفت: یکی از نیازهایی که از ابتدای کار پدافند غیر عامل در استان از سال 1392 احساس می شد این بود که یک برنامه در این حوزه داشته باشیم که اولویت های کاری خود را در این حوزه مشخص کنیم.

وی افزود: بر همین اساس این کار را از سال 1394 با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و برمبنای راهنمایی یک مشاور بومی شروع کردیم چرا که مشاور بومی بهتر می تواند تهدیدات و آسیب های استان را شناسایی کند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان اظهار کرد: خوزستان تنها استان در کشور بود که از مشاور بومی استفاده کرد و همین موضوع باعث شد که در شناسایی تهدیدات و آسیب های استان بیش از همه استان ها موفق شویم و فاز اول مطالعات را به نتیجه برسانیم سپس این مطالعات به عنوان یک الگو در سطح کشور ابلاغ و برای استان های دیگر به عنوان یک مدل مطرح شد.

حری با بیان اینکه بر اساس اولویت نقاط تهدید و آسیب ها را استان شناسایی کردیم تصریح کرد: فاز دوم این مطالعات به زودی آغاز می شود، مطالعات در فاز دوم ارائه راهکارهای عملیاتی برای مطالعات اولیه است.

*** تشکیل کمیته نظارتی پدافند غیر عامل در خوزستان
مدیر کل پدافند غیر عامل استان گفت: بعد از حادثه آتش سوزی پارسال در پتروشمی بوعلی استاندار خوزستان دستور دادند که کمیته بازرسی تشکیل شود تا به صورت مستمر سازمان های مختلف را به لحاظ رعایت الزامات پدافند غیرعامل و بخشی از الزامات HSE بررسی کند.

حری در ادامه بیان کرد: این کمیته برای مصون سازی و حفاظت از سرمایه های استان تشکیل شده چرا که مهمترین سرمایه، سرمایه انسانی است، این کمیته کار نظارتی دارد ونتایج آن به استاندار اعلام می شود و به دستگاه ها برای رفع موارد فرصت داده می شود.

حری بیان کرد: در اعتبارات استانی این الزام را داریم که هر اعتباری که از سازمان برنامه و بودجه استان موافقت نامه آن منعقد می شود باید ملاحظات پدافند غیر عامل را اعمال کنند، و خیلی از پروژه هایی که ملاحظات پدافند غیر عامل را نداشتند اجازه فعالیت به آن ها داده نشد ولی فرصت اصلاح را به دستگاه مجری دادیم.

مدیر کل پدافند غیر عامل افزود: بخش دیگری از کارهای پدافند غیر استان در یک سال گذشته بحث فرهنگ سازی و نهادینه کردن پدافند غیر عامل در نگاه برنامه ریزان و تصمیم گیران استان به شیوه های مختلف از جمله برگزاری دوره های مختلف و متنوع آموزشی توجیهی بود.

**وابستگی زیرساخت های خوزستان به برق
مدیر کل پدافند غیر عامل استان درادامه این گفت و گو افزود: اتفاق قطعی برق پارسال در بسیاری از نقاط خوزستان بر اثر گرد و غبار و رطوبت تلنگری برای همه مسئولان استان بود.

حری بیان کرد: مبحثی به نام تاب آوری در برابر بحران ها در پدافند غیر عامل وجود دارد که چگونگی برخورد با تهدیدات را نشان می دهد این اتفاق پارسال میزان تاب آوری زیر ساخت های استان را در زمان بحران نشان داد.

وی افزود: قطعی برق پارسال نشان از وابستگی شدید زیر ساخت های استان به زیرساختی مثل برق را نشان داد که یکی از زوایای آسیب پذیری های استان است و از نظر پدافند غیر عامل بالقوه یک تهدید محسوب می شود.

مدیر کل پدافند استان با بیان اینکه این اتفاق نشان داد که اگر دشمن بخواهد آسیب وارد کند از این راه می تواند وارد شود اظهار کرد: قطعی برق پارسال موجب شد که ابتدایی ترین خدمات را هم در حوزه های دیگر به مردم ندهیم و بسیاری از امکانات خدماتی به روی مردم قطع شود.

حری افزود: بحث پایداری شبکه و اینکه چرا شبکه برق استان ناپایدار بوده است و بحث وابستگی سایر زیر ساخت های استان به برق از فروردین ماه امسال با همکاری چندین دانشگاه استان و کشور مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر کل پدافند غیر عامل تاثیر گیری زیر ساخت های استان از یکدیگر و از برق به صورت دومینویی را یک موضوع جدید در سازمان پدافند غیر عامل کشور عنوان کرد و گفت: با این اتفاق سازمان پدافند غیر عامل درس های زیاد و تجربیات ارزشمندی را کسب کرد.

حری بیان کرد: این اتفاق برای کل کشور مستند سازی شد و همچنان در حال مطالعه هستیم ، 2 تیم تحقیقاتی در حال کار هستند و همچنان تحقیقات ادامه دارد ، چندین مستند تهیه شده و به مجموعه وزارت نیرو و دفتر ریاست جمهوری اعلام شده است.

وی عنوان کرد: اینگونه احساس شد که ابعاد بیشتری را باید مورد بررسی قرار دهیم ، همچنان در حال بررسی هستیم تا به زودی نتایج قطعی را جمع بندی و ارائه دهیم.

حری تهیه برق اضطراری در سازمان ها و دستگاه ها و بحث پایداری شبکه برق و استفاده از برق جایگزین در این مکانها را از مواردی عنوان کرد که بعد از اتفاق قطعی برق پارسال به طور جدی در استان در حال پیگیری است. 

وی با بیان اینکه بحث دیزل ژنراتور را به جد دنبال کردیم اضافه کرد: شرکت مخابرات استان را ملزم کردیم که موتور برق و دیزل ژنراتور را در قسمت های مختلف ایرانسل و همراه اول تهیه کنند که انجام دادند و نصب کردند در گذشته در زمان قطعی برق شرکت مخابرات تنها چهار ساعت شارژ برق برای پایداری وضعیت خود داشتند.

حری گفت: باقی دستگاه ها را تذکر دادیم و کتبی خواستیم که از برق جایگزین استفاده کنند و به صورت منظم در حال بررسی هستیم و دستگاه هایی که دیزل ژنراتور را تهیه نکرده باشند مشخص می کنیم.

***کوتاهی سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها در خوزستان دررعایت مبحث 21 مقررات ملی ساختمان
مدیر کل پدافند غیر عامل اظهار کرد: مبحث 21 مقررات ملی ساختمان(رعایت الزامات پدافند غیر عامل و ایمنی) لازم الاجرا است واداره کل پدافند غیر عامل مکرر از سازمان نظام مهندسی نظارت بر این مبحث را خواستار شده و چندین بار دوره آموزشی در این بخش برگزار شده است.

حری گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی در نظارت بر اجرای مبحث 21 مقررات ساختمانی در استان کوتاهی کرده است وشهرداری ها نیز در این مبحث نیز باید مثل باقی مباحث 22 گانه ای که ملزم به رعایت آن هستند این مبحث را نیز باید رعایت کنند .

وی با اشاره به منطقه منبع آب در اهواز و دو حادثه سقوط صخره و انفجار گاز در این منطقه در مهر ماه و آبان ماه امسال افزود: در این منطقه و بسیاری از نقاط اهواز شاهد شکل گیری ساختمان هایی هستیم که از منظر پدافند غیر عامل دارای استاندادرهای لازم نیست.

مدیر کل پدافند غیر عامل بیان کرد: در منطقه ای مثل کیانپارس که از مناطق مرفه اهواز است در ساخت و ساز الزامات پدافند غیر عامل رعایت نشده، با این حجم برج هایی که در این منطقه حال ساخت است و بدون در نظر گرفتن فضاهای آزاد و بدون در نظر گرفتن خروجی و معابر دز زمان حادثه، تخلیه مردم در این منطقه فاجعه آفرین است، در مناطق نوساز و مراکز خریدی اهواز رعایت کردن اصل پدافند غیر عامل بسیار اهمیت دارد که عمدتا مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شوند واین می تواند بسیارخطرساز باشد.

وی با بیان اینکه باید خانه های منطقه منبع آب اهواز جا به جا شوند گفت: کوچه های تنگ در این منطقه شرایط را برای امداد رسانی و خدمات رسانی به حادثه دیدگان بسیار سخت می کند.

حری با بیان اینکه دیگر نمی شود در بحث رعایت کردن الزامات پدافند غیر عامل چشم پوشی کرد افزود: هنوز هم بعد از چندین نوبت آموزش و نشست هایی که با دستگاه های مختلف برگزار شد شاهد این هستیم که مبحث 21 ساخت و ساز در استان رعایت نمی شود.

***حوزه سایبری مهمترین چالش بخش مردمی پدافند غیر عامل
حری گفت: در حوزه مردم بیشترین چالش در فضای سایبری است و بیشترین تهدیدات در این فضا است.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان عنوان کرد: در حوزه دانش آموزی با همکاری پلیس فتا در حال آموزش به مدارس هستیم.

وی عنوان کرد: از همه دستگاه ها خواستیم که در دوره های آموزشی پدافند غیر عامل شر کت کنند و با فضای مجازی و آسیب های آن آشنا شوند.

حری بیان کرد: اگر مردم و سازمان های مردم نهاد مطالبه گر باشند قطعا خود مردم بهتر از پدافند غیر عامل می توانند در امنیت شهر و زندگی خود نظارت داشته باشند و حتی حضور و شناخت مردم از پدافند غیر عامل می تواند باعث شود که دیگر شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار