چگونه می‌توان بی آنکه خشم مردم و فعالان حقوق حیوانات برانگیخته شود، «سگ‌های ولگرد» را کشت؟ این پرسشی است که ظاهرا مدیران شهرداری یزد جوابش را به دست آورده‌اند!
کد خبر: ۵۱۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 26 October 2017
به گزارش تابناک یزد، به رغم آنکه زمان زیادی از آغاز به کار شوراهای شهر و شهرداران منتخب ایشان نگذشته، از یزد خبر می‌رسد، طرحی در دستور کار شهردار این دیار قرار گرفته که هدف از آن، حذف «سگ‌های ولگرد» از سطح شهر است؛ طرحی که ظاهرا اولویت بالایی برای اجرا داشته و از این روی، فرایند مناقصه برای اجرایش چند هفته پیش در دستور کار قرار گرفته است.

مناقصه ای که تیتر آن «زنده‌گیری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد شهر یزد» است و جدای شامل شدن عبارت نامانوس «سگ‌های ولگرد» و همچنین اولویت این طرح برای اجرا، ابهامات دیگری نیز به ذهن متبادر می‌کند. از جمله این ابهام بزرگ که سگ های زنده گیری شده را چگونه معدوم خواهند ساخت و اساسا اگر قرار بر معدوم سازی این حیوانات است، چرا زنده گیری می‌شوند؟

پرسشی که یادآور اتفاقات دردناکی است که پیشتر در نتیجه اجرای چنین مناقصاتی رخ داده و موجبات رنجش بسیاری از مردم را فراهم آورده است. امثال فیلم های منتشره از معدوم سازی سگ های ولگرد زنده گیری شده در یکی از استان های کشورمان با تزریق اسید و یا دفن سگ های زنده در آهک در استانی دیگر!

تصاویری سیاه و دردناک که خشم بسیاری از مردم و فعالان حقوق حیوانات را به دنبال داشت، بازتاب ناخوشایندی در رسانه های جهان داشت و دست آخر با ورود برخی دلسوزان به ماجرا و راه اندازی چند پناهگاه نگهداری از این حیوانات در برخی شهرها، این امیدواری را به وجود آورد که سگ کشی از کشورمان برای همیشه رخت بربندد.

رویایی که ظاهرا قرار نیست جامه عمل بپوشد و تنها نتیجه آن، پنهان کردن قسمت های زشت سگ کشی در کشورمان بوده است. این را می‌شود از عنوان مناقصه آغاز شده در شهرداری یزد دریافت که از یک سو به زنده گیری سگ ها اشاره دارد و از سوی دیگر، تأکید دارد فرجام این حیوانات، معدوم سازی است نه انتقالشان به پناهگاه و اقداماتی مانند عقیم سازی این حیوان ها.

این در حالی است که با تأمل در متن آگهی مناقصه یاد شده، متوجه خواهیم شد شیوه معدوم سازی سگ های زنده گیری شده و حتی شیوه زنده گیری این حیوانات به هیچ وجه دغدغه مسئولان شهرداری یزد نبوده است تا جایی که لازم ندیده اند در این خصوص توضیحاتی داده و مجریان این طرح را از آن آگاه نمایند، در حالی که جزئیات مالی این مناقصه بی کم و کاست در آگهی درج شده و حتی مصادره مبلغ سپرده برندگان در صورت انصراف ایشان از انجام کار هم هشدار داده شده است!

نکاتی که نشان می‌دهد چگونگی اجرای این پروژه برای مدیران شهر یزد به هیچ عنوان حائز اهمیت نبوده و تنها حذف سگ های ولگرد با کمترین هزینه برایشان اهمیت داشته و بس. انگار نه انگار که موضوع مناقصه، حیواناتی هستند که هرچند ولگرد لقب گرفته‌اند، این لقب نمی‌تواند و نباید موجبات قتل عامشان را فراهم آورده و تأکیدات فراوان قانونی و شرعی در خصوصشان را زیر پای بگذارد.

اشکالی که به نظر می‌رسید در نتیجه انتشار اخبار سگ‌کشی‌ها در سال های گذشته و حساسیت فراوان شکل گرفته در افکار عمومی در این خصوص، مسئولان متوجه اش شده و برای رفعش اقدام کنند؛ اما مناقصه سگ کشی در یزد نشان می‌دهد، همچنان پابرجاست و ظاهرا قرار نیست رفع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار