سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان عنوان کرد: در برخی استانها جرقه‌هایی زده شده که منجر به نتایج مثبت در روستاها شده و باید در روستاهای همدان نیز بازنگری را انجام دهیم البته شاید تاکنون به صورت علمی به این بعد نگاه نکردیم و به مطالعات نیز توجه نداشتیم ولی اکنون باید به این امر توجه کرد ضمن اینکه در بخش دهستان و شهرستان نیز نقشه راه را با استفاده از اصلاح نظام اداری در نظر گرفت.
کد خبر: ۵۱۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 20 October 2017
سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان گفت: ۵۰ میلیارد تومان سهم اولیه برای اجرای لایحه اشتغال و توسعه روستاها به همدان تخصیص یافت.

به گزارش تسنیم،ظاهر پورمجاهد در ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان همدان اظهار داشت: تمامی امکانات از جمله آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و زیرساخت‌ها در روستاها ایجاد شد ولی در حوزه برنامه ریزی برای اقتصاد خانوار روستاییان غافل بودیم و شاید به این مورد نپرداختیم.

وی بیان کرد: موضوع دانش بنیان و استفاده درست از فناوری در روستاهای همدان در برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گرفته ضمن اینکه نگاه ویژه بهره‌وری به مسئله اقتصاد روستاییان و عشایر در برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه باید به بخش کشاورزی به عنوان بخش قالب در شهرستان توجه کنیم گفت: تکمیل زنجیره تولید، شناسایی حلقه‌های مفقوده و غیره باید شناسایی شود تا به برنامه درست و منطقی دست پیدا کرد.

سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان عنوان کرد:در برخی استانها جرقه‌هایی زده شده که منجر به نتایج مثبت در روستاها شده و باید در روستاهای همدان نیز بازنگری را انجام دهیم البته شاید تاکنون به صورت علمی به این بعد نگاه نکردیم و به مطالعات نیز توجه نداشتیم ولی اکنون باید به این امر توجه کرد ضمن اینکه در بخش دهستان و شهرستان نیز نقشه راه را با استفاده از اصلاح نظام اداری در نظر گرفت.

پورمجاهد با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های ادارات باید به بخش خصوصی واگذار شود افزود: باید در حوزه گردشگری برای روستاهای هدف و غیره برنامه‌های خاص داشته باشیم و آنها را در قالب فعالیت اقتصادی در نظر بگیریم.

مدیر کل امور بازرسی استانداری همدان با اشاره به اینکه در مورد بیکاری سوء استفاده‌های زیادی می‌شود تصریح کرد: بیکاری معضلات بسیاری را به دنبال دارد بر این اساس چند کمیته اجرایی را برگزار و طرح‌های روستایی که در بانک کار آفرینی درخواست دریافت تسهیلات داشتند را پالایش کردیم که برخی طرح‌ها کامل نبود و نیاز به بازنگری داشت از طرفی برخی دیگر بدون توجیه اقتصادی و تنها پاراف نامه‌های دستگاه‌ها را در بر داشت.

پورمجاهد با بیان اینکه دستمان از طرح‌های دارای توجیه اقتصادی خالی است، عنوان کرد: هشت میلیارد تومان اعتبار در بانک سینا برای ارائه تسهیلات با سود 8 درصد وجود دارد اما طرحی برای پرداخت این اعتبار نیست و از سوی دیگر اضافه بر سهمیه طرح‌های متعددی برای صندوق کارآفرینی امید نیز ارسال شده است.

وی با تأکید بر اینکه همه مجموعه نظام به این نظر رسیدند که باید در اشتغال و تولید کار کرد افزود: کسانی که دلسوز نظام هستند باید در این راستا کمک کنند تا آسیب رفع شود.

پورمجاهد اعلام کرد: در لایحه اشتغالزایی و توسعه تولید برای روستاییان و عشایر دولت 1.5 میلیارد دلار معادل 5 هزار میلیارد تومان را برای استانها تخصیص داده است که این میزان در قالب تسهیلات با نرخ صفر درصد در راستای اشتغال روستایی هزینه می‌شود.

سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان با بیان اینکه چهار بانک می‌توانند در این زمینه و برای طرح مورد نظر ارائه تسهیلات داشته باشند گفت: بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق توسعه بخش کشاورزی و بانک کارآفرینی ارائه تسهیلات در این حوزه را برعهده دارند.

پورمجاهد بیان کرد: مؤسسات مالی معادل 5 هزار میلیارد تومان را نیز در این راستا باید هزینه کنند ضمن اینکه حمایت ویژه‌ای از طرح‌های دانش بنیان و فناورانه در نقاط محروم خاص که گستره زیادی را پوشش می‌دهد، می‌شود و دولت بخشی از اعتبارات دولتی را می‌تواند به عنوان یارانه اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه فضا برای کمک به طرح‌های خاص وجود دارد، افزود: در استان به ما اعلام شده که 50 میلیارد تومان سهم اولیه به استان همدان ابلاغ می‌شود و اعتبارات شناور در استان بین شهرستانها رقابت ایجاد شود.

سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان اظهار داشت: انتظار می‌رود مدیران برخی دستگاه‌ها سخت‌گیری‌ها را کاهش دهند تا بتوان در راستای ایجاد اشتغال پایدار گام‌های اساسی برداشت.

پورمجاهد اعلام کرد: با کارشناسان مانع سرمایه‌گذاری برخورد می‌شود به عنوان نمونه در هفته‌های اخیر با کارشناس دستگاهی که امور سرمایه‌گذار را معطل کرده بود برخورد جدی شد چراکه کارشناسان با دولت قرارداد دارند تا امور مردم را انجام دهند از سوی دیگر با بانکی که پرونده متقاضی دریافت تسهیلات تکمیل بود و پرداخت آن چند ماه به تاخیر افتاده بود نیز برخورد شد.

وی عنوان کرد: طرح دارای مشخصات است که در ابتدا باید مجوز فعالیت از دستگاه مربوطه گرفته شود و دوم محل اجرای طرح است که باید مشخص شود ضمن اینکه به نوع طرح و محتویات پرونده دقت شود.

سرپرست امور روستایی و عشایری استانداری همدان بیان کرد: در اکثر بخش‌های کشاورزی، صنایع دستی، صنایع کوچک و غیره در سطح روستا می‌توان طرح ارائه کرد ولی این تسهیلات به طرحی در بخش دام، طیور، مرغداری و دامداری به دلیل اشباع تعلق نمی‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار