در 6 ماهه نخست سال جاری
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 10 هزار قلاده سگ در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده است.
کد خبر: ۵۱۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 18 October 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: در 6 ماهه اول سال جاری برای پیشگیری از بیماری هاری 10 هزار و 203 قلاده سگ صاحب‌دار در چهارمحال و بختیاری واکسینه شده است.

وی با بیان اینکه عامل ایجاد هاری یک نوع ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود و در تمام حیوانات خون‌گرم و انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند ادامه داد: ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌کند و مرگ در صورت ابتلا به هاری تقریباً قطعی است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ویروس هاری در حرارت ۵۰ درجه سانتی‌گراد در مدت ۱۵ دقیقه، در حرارت ۶۰ درجه در مدت ۳۵ ثانیه و در حرارت ۱۰۰ درجه سانتیگراد در مدت چند ثانیه از بین می‌رود افزود: برای ضدعفونی وسایل آلوده کافی است چند دقیقه آن‌ها را جوشاند یا با فنل و الکل شستشو داد.

نجاتی با اشاره به اینکه پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان به این بیماری مبتلا نخواهند شد و بیشتر مواقع هاری در حیوانات وحشی ظاهر می‌شود عنوان کرد: مهمترین راه انتقال هاری به انسان گاز گرفته شدن توسط حیوان هار است، بنابراین با لمس و نوازش، ضربه زدن، لیس زدن پوست سالم، بوسیدن و یا هر روش دیگر، امکان انتقال هاری وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که به دلیل شغلی، با حیوانات در تماس هستند باید علیه بیماری هاری واکسینه شوند گفت: فردی که توسط حیوان مشکوک به هاری گاز گرفته شود باید فوراً محل گارگرفتگی را با آب و صابون به مدت حداقل ۱۵ دقیقه شستشو دهد و سریعاً به یک مرکز درمانی مراجعه کند تا با واکسیناسیون هاری درمان شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شست‌وشوی زخم مربوط به گازگرفتگی حیوان و بخیه نکردن و بازبودن زخم بسیار مهم است و اساس پیشگیری و درمان هاری است ادامه داد: به صورت معمول واکسیناسیون تا ۶ روز پس از گازگرفتگی و قبل از بروز علائم بیماری هاری می‌تواند ۱۰۰ درصد بیماری را از بین ببرد اما پس از بروز علائم درمان، دیگر امکان‌پذیر نیست.

نجاتی با بیان اینکه زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در دستور کار متولیان آن است و با همکاری شهرداری‌ها انجام می‌شود اظهار داشت: افرادی که سگ در خانه نگه‍‌داری می‌کنند باید با مأموران دامپزشکی جهت واکسیناسیون آن‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار