معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز:
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: مشکلات زیادی در مسیر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر قرار دارد و به همین دلیل اعلام زمان بهره‌برداری این پروژه کاری دشوار است.
کد خبر: ۵۱۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 17 October 2017
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمد صفری در حاشیه جلسه روز گذشته شورای شهر اهواز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین روند پیشرفت فیزیکی برخی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در سطح شهر اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح میدان شهید بندر (چهار شیر) در حقیقت پس از پروژه قطار شهری به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی در کلانشهر اهواز در حال اجرا است. 
  
وی ادامه داد با توجه به اینکه میدان شهید بندر محل اصلی تقسیم ترافیک شهری اهواز و شاید استان خوزستان است و همه شریان‌های ورودی و خروجی شهر از این میدان عبور می‌کند، این پروژه از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های عمرانی است که در سال‌های اخیر در اهواز به اجرا درآمده است و این موارد اهمیت میدان شهید بندر را بسیار بالا برده است. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر، تمام مسیرهای تردد را از چهار جهت تأمین می‌کند، تصریح کرد: با اجرای این پروژه دیگر شاهد هیچ توقف یا چراغ قرمزی در میدان شهید بندر نخواهیم بود و عملا ترافیک در این میدان، روان خواهد شد. 
  
صفری عنوان کرد: در حال حاضر در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان شهید بندر، تمرکز خود را بر پل اصلی این پروژه یعنی محور شرق به غرب و بالعکس قرار داده‌ایم. این پل تاکنون حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 80 درصد از قطعات عرشه این پل ساخته و تولید و حدود 70 درصد این قطعات نصب شده است. 
  
وی با اشاره به تاثیر وجود تأسیسات بسیار زیاد در میدان شهید بندر بر اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح این میدان بیان کرد: در میدان شهید بندر به علت عبور تعداد زیاد تأسیسات زیرزمینی مشتمل بر لوله‌های نفت، گاز، مازول و بنزین، کابل‌های فیبر نوری، لوله‌های آب و فاضلاب، حوضچه اصلی تقسیم کابل‌های مخابراتی استان خوزستان، دو تونل مترو و همچنین وجود اِلمان چهارشیر در این میدان و عبور شبکه برق فشار قوی از فراز آن، یک گالری از تمام تأسیسات ممکن در یک شهر را داریم. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز ادامه داد: بنابراین اجرای یک پروژه عمرانی با چنین وسعتی در این میدان با این حجم از تأسیسات، کاری بسیار دشوار است. البته در زمینه مشکلات و موانع پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر، تاکنون خیلی صحبت و مصاحبه‌ای نکرده‌ایم زیرا می‌خواهیم مردم تنها خروجی کار را ببینند. 
  
صفری با بیان اینکه مشاهده پیشرفت روز به روز عرشه پل اصلی این پروژه برای مردم امیدوارکننده است، افزود: ما پیام‌ها و امواج مثبت را در خصوص این پروژه از شهروندان می‌گیریم. در واقع بیان مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای این پروژه وجود دارد، مستلزم برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی چند ساعته است اما هیچکدام از این مشکلات را اعلام نکردیم زیرا بنا را بر تعامل و دستگاه‌های مختلف گذشته‌ایم. 
  
وی اظهار کرد: با حمایت استاندار و مدیران استانداری توانستیم از طریق ایجاد تعامل با دستگاه‌های مختلف نظیر شرکت آب و فاضلاب، شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت برق منطقه‌ای که تاکنون همکاری خوبی با ما داشته است و سایر دستگاه‌هایی که در میدان شهید بندر دارای تأسیسات هستند، موانع در مسیر این پروژه را یک به یک برطرف کنیم. امروز تقریبا می‌توان گفت که 90 درصد از مشکلات و موانع این پروژه رفع شده است. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز در خصوص تمهیدات انجام شده برای جلوگیری از ایجاد مشکل شبکه برق فشارقوی میدان چهارشیر برای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان گفت: برای تکمیل پل اصلی این پروژه یعنی دو دهانه باقی‌مانده پایه‌های پنج تا هفت به افزایش ارتفاع این شبکه برق نیاز داریم. با طرحی که توسط مشاور شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ارائه شد، سه دکل در این میدان به دکل تلسکوپی تغییر داده خواهند شد و ارتفاع آنها نیز افزایش خواهد یافت. 
  
صفری ادامه داد: این عملیات به نحوی انجام می‌شود که در مراحل نهایی و پایانی این پروژه یعنی بحث رمپ‌های پروژه، فاصله لازم بین شبکه برق فشار قوی میدان شهید بندر با آخرین سطح از این پروژه ایجاد شود. اکنون نیز در حال احداث فوندانسیون دکل‌های جدید هستیم و دکل‌ها خریداری شده‌اند. 
  
وی افزود: ظرف ماه آینده عملیات احداث فوندانسیون‌ها و نصب این سه دکل پیگیری خواهد شد. همچنین این شبکه برق فشارقوی را در آینده نزدیک جابه‌جا خواهیم کرد. برخلاف آنچه که در یک برنامه تلویزیونی و همچنین فضای مجازی مبنی بر آغاز پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر بدون چاره‌اندیشی برای شبکه برق فشار قوی بالای میدان گفته شد، ما از ابتدای پروژه تکلیف این موضوع را مشخص کرده بودیم و از آغاز می‌دانستیم که باید این شبکه برق را جابه‌جا کنیم. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز ادامه داد: در همان دوره نیز مطالعات لازم در این زمینه انجام و دکل‌های مورد نیاز خریداری شد اما به علت مواجهه با مشکلات برق اهواز در بهمن‌ماه سال گذشته و نرمال نبودن وضعیت برق شهر و پس از آن پیک مصرف برق در تابستان امسال، طی هماهنگی و توافق با شرکت برق منطقه‌ای مقرر شد که جابه‌جایی این شبکه برق فشار قوی در پاییز امسال انجام شود و در همین فصل، این شبکه جابه‌جا خواهد شد. 
  
صفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعلام زمان بهره‌برداری از پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر اظهار کرد: پیش‌بینی زمان بهره‌برداری این پروژه واقعا سخت است. مشکلاتی که در مسیر اجرای این پروژه پشت‌سر گذاشتیم، تمامی ندارند. هر روز جایی را حفر و لوله‌های جدیدی را پیدا می‌کنیم که صاحب این لوله‌ها مشخص نیست. در میدان چهارشیر لوله‌هایی یافتیم و در استعلامی که صورت گرفت تمام ادارات و ارگان‌های اهواز گفتند که این لوله‌ها در مالکیت آنها نیست. در نهایت ناچار به بریدن این لوله‌ها با شیوه‌ای ایمن شدیم. 
  
وی ادامه داد: مشکلات زیادی در مسیر پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر قرار دارد و به همین دلیل اعلام زمان بهره‌برداری این پروژه کاری دشوار است. با توجه به جلسه اخیر که در خصوص این پروژه با حضور استاندار و شهردار اهواز داشتیم، آقای کتانباف تمرکز خود را بر تکمیل این پروژه قرار داده است و اصرار دارد که پل اصلی پروژه یاد شده، خیلی سریع تکمیل شود. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم تا در صورت امکان در دهه فجر و در غیر این صورت تا پایان سال جاری، پل اصلی پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر را تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم و پس از آن احداث سایر پل‌های این پروژه یعنی پل‌های دو، سه، چهار و پنج را پیش ببریم. البته عملیات احداث پل دوم این پروژه باید تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی حتما جلو برود و مسائل و مشکلات این پروژه را نیز باید پشت‌سر گذاشت تا بتوانیم وارد فاز اجرا شویم. 
  
صفری در خصوص مشکلات مالی و اعتباری پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید بندر گفت: با توجه به اینکه این پروژه شامل پنج پل مجزا است که احداث و تجهیز این پل‌ها، یک تقاطع  چندسطحی را ایجاد می‌کند، این پروژه تمام مسیرها را پوشش خواهد داد. خوشبختانه با جلسه اخیر بین شهردار و استاندار منابع مالی لازم برای پروژه فراهم شده و پروژه با سرعت کار خود را ادامه خواهد داد. 
  
وی به آخرین روند پیشرفت فیزیکی پل ولایت اشاره و تصریح کرد: پروژه پل ولایت نیز مشکلات خاص خود را داشت. در این زمینه توافقی با قرارگاه جنوب غرب کربلا انجام شده است. در خصوص این پروژه، کارهایی باقی مانده که نیازمند انعقاد و ابلاغ متمم قرارداد آن است زیرا در حین اجرای اپروژه پل ولایت، تغییراتی در این پروژه اعمال شد. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز ادامه داد: برای مثال یک راست‌گرد و چپ‌گرد از این پروژه به کوی آل‌صافی زده شد، تا این منطقه محروم را از بن‌بست فعلی خارج کنیم و کوی آل‌صافی در جریان ترافیک شهری قرار بگیرد. در حال حاضر نیز عملیات احداث خود پل تمام شده و تنها احداث لوپ جنوب غربی آن مانده است و اکنون در مرحله روسازی هستیم. 
  
صفری در مورد زمان بهره‌برداری از پل ولایت بیان کرد: فکر می‌کنم نهایتا ظرف دو ماه آینده عملیات اجرای این پروژه به مرحله‌ای برسد که آماده اثبات شود و تا دهه فجر هم بتوانیم این پروژه را تکمیل کنیم و آن را به بهره‌برداری برسانیم. 
  
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر وضعیت کنونی پروژه پارکینگ طبقاتی خیابان طالقانی که مقرر بود در سال 93 به بهره‌برداری برسد، گفت: فاز اول این پروژه آغاز شد اما به دلیل فراهم نبودن املاک لازم برای تکمیل این پروژه مقرر شد فاز دوم بلافاصله پس از تملک املاک جلوی خیابان طالقانی آغاز شود. 
  
معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز ادامه داد: متأسفانه در این چند سال املاک لازم تملک و خریداری نشد و بر اساس طراحی که مجددا صورت گرفت، مقرر شد این پروژه با وضع و زمین موجود تکمیل شود. در حال حاضر فاز اول این پروژه تمام شده و فاز دوم را باید به مناقصه ببریم. ظرف یک ماه آینده پیمانکار تکمیل فاز دو پروژه پارکینگ طبقاتی طالقانی انتخاب و ظرف دو ماه آینده عملیات آن آغاز خواهد شد تا بتوانیم ظرف دو سال آتی، این پروژه را تکمیل کنیم. 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار