مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به درخشش دانشجویان در مرحله نهایی بیست و دومین المپیاد علمی دانشجویی کشوری؛ تشویق و ترغیب قشر جوان، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها را عامل اصلی این موفقیت دانست و گفت: امسال دومین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران در 40 رشته برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 10 October 2017
به گزارش ایسنا_ منطقه خوزستان، محمدرضا سیاهپوش ،‌ با بیان اینکه دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز سال گذشته را با موفقیت سپری کرد، اظهار کرد: ما متوجه شده‌ایم که به هر اندازه برای جوانان زحمت بکشیم، چند برابر آن نتیجه می‌گیریم و نتیجه کارها و تلاش‌هایی که برای آن‌ها انجام می‌دهیم را به طور تصاعدی در مدت زمانی کوتاه شاهدیم.

وی افزود: سال گذشته دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران علاوه بر برنامه‌های جاری که هر ساله اجرایی می‌شود، برنامه‌های جدیدی نیز اتخاذ کرد. از برنامه‌های سالانه، عضوگیری طبق شیوه‌نامه و برگزاری برنامه‌های متعدد در خصوص حفظ و پیشبرد دانشجویان استعدادهای درخشان مانند کارگاه‌های آموزشی توسط اساتید مجرب با ارایه گواهی‌های مستند و بهره‌وری علمی بالا، کارگاه‌های دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی و معرفت‌افزایی بود.

مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز  ادامه داد: علاوه بر این، بازدیدهای علمی برای این دانشجویان برگزار شد و سعی کردیم تا جای ممکن با صنایع مستعد استان آشنا شوند که مورد استقبال قرار گرفت. سال گذشته آیین تجلیل از استعدادهای درخشان نیز برگزار شد و سعی شد که آیینی در شان این دانشجویان برگزار و لوح‌های یادبود به آن‌ها اهدا شود.

سیاهپوش گفت: سال گذشته اولین المپیاد علمی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد که برنامه‌ریزی برای آن از سال‌های گذشته انجام شده بود. در سال 95 این المپیاد در 18 رشته در دانشگاه برگزار شد که حرکتی خوب برای ایجاد انگیزه و نشاط و ایجاد اهداف مضاعف در قشر جوان بود.

وی ادامه داد: در نتیجه این رقابت، منتخبان وارد مرحله نیمه‌نهایی بیست و دومین المپیاد علمی دانشجویی کشور شدند که در این مرحله دانشگاه شهید چمران در قطب 5 با استان‌های همدان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان و ... به رقابت پرداخت و بهترین نتایج را در بین این دانشگاه‌ها کسب کرد. در این مرحله از رقابت، 32 نفر از ظرفیت قطب 5 کشور جهت حضور در مرحله کشوری از دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند.

مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امسال 70 نفر از دانشجویان دانشگاه در مرحله نیمه‌نهایی شرکت کردند که افزایشی بیش از 90 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در برگزیدگان مرحله نیمه‌نهایی که بین استان‌های مختلف انجام شد، افزایش هفت برابری داشتیم که قابل توجه بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دانشگاه شهید چمران در بین دانشگاه‌های قطب 5 کشور به خوبی درخشید.

سیاهپوش با بیان اینکه مرحله نهایی المپیاد در تابستان 96 در تهران برگزار شد، گفت: دانشجویان دانشگاه شهید چمران موفق شدند در این المپیاد 11 رتبه زیر 15 را به خود اختصاص دهند؛ معمولا رتبه‌های زیر 15 در این المپیادها معیارهای ارزیابی هستند که امتیازاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در سال‌های گذشته تعداد نفرات برتر از دانشگاه شهید چمران دو تا سه نفر بودند.

وی گفت: ما به این حد بسنده نمی‌کنیم و متوجه شده‌ایم پتانسیل‌های بالقوه‌ای در دانشگاه وجود دارد که با به فعلیت رسیدن آن‌ها، دانشجویان می‌توانند افتخارآفرینی کنند. به همین دلیل برنامه‌ها برای امسال بسیار مدون‌تر هستند و این مسیر را با جدیت بیشتری پیش خواهیم رفت. انتظار ما این بود که در مدت طولانی‌تری به این مرحله برسیم اما مشاهده کردیم در طول یک سال به آن دست پیدا کردیم.

مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برنامه داریم برای امسال دومین المپیاد علمی دانشجویی را در سطح دانشگاه در 40 رشته برگزار کنیم که المپیادی بسیار بزرگ خواهد بود و امیدواریم دانشگاه شهید چمران در آینده بتواند در سطح استان نیز نقش‌آفرینی و به عنوان دانشگاه مادر استان، یک المپیاد علمی دانشجویی را بین تمام دانشگاه‌های استان برگزار کند.

سیاهپوش در خصوص عوامل موفقیت دانشگاه شهید چمران در این المپیاد، گفت: کاری که ما کردیم تشویق و ترغیب قشر جوان، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها با جدیت بود و باقی کار را خود جوانان انجام دادند. ما باید این احساسی که به غلط در قشر جوان ایجاد شده و موجب بی‌انگیزگی آن‌ها شده است را دور کنیم. قشر جوان پتانسیل‌های بالایی دارد که می‌تواند برنامه‌هایی که ما فکر می‌کنیم در درازمدت انجام خواهد داد، در کوتاه‌مدت به سرانجام برساند.

وی عنوان کرد: از وظایف ما این است که به قشر خاصی از دانشجو نگاه نکنیم، بلکه باید همیشه مسیرها را برای دانشجویان مهیا کنیم. در این المپیاد نیز محدویتی قائل نشدیم و اجازه حضور تمام دانشجویانی که داوطلب شرکت بودند را فراهم کردیم که حرکت خوبی بود. از مزایای برگزاری این المپیاد این است که بستر را برای پیشرفت تمام دانشجویان آماده می‌کند و مخاطب آن تمام دانشجویان هستند.

مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از مسوولان کشوری و استانی و به‌ویژه دانشگاهیان خواهشمندم توجه خاصی را نسبت به دانشجویان و جوانانی که مستعد و پرتلاش هستند، معطوف کنند. چرا که باید گاهی کارها را اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم پاسخ مطلوب دریافت کنیم. ما باید به جوانان اعتماد کافی داشته و به آن‌ها میدان دهیم.

سیاهپوش افزود: اگر ما برنامه‌ریزی کرده و مسیر را فراهم کنیم، مهره‌های اصلی اجرای این برنامه، خود جوانان خواهند بود که کار را بهتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم، انجام خواهند داد. این قشر جوان اکنون به شکلی احساس می‌کند مورد توجه قرار نگرفته که این برای آینده کشور مساعد نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار