معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند خبرداد:
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با بیان این‌که هدف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند توسعه صادرات است، گفت: مرز شلمچه ظرفیت بسیار بالایی در بحث صادرات، ترانزیت کالا و مسافری دارد و روزانه دو میلیون دلار از این مرز به کشور عراق صادرات انجام می‌شود .
کد خبر: ۵۰۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 09 October 2017
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، محمود ترک زاده در جلسه مشترک با یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق که روز گذشته در سالن جلسات معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به این‌که در گذشته به دلیل حضور داعش در استان بصره در امر صادرات مشکلات فراوانی را داشتیم اما اکنون شرایط استان بصره کاملا امن است و تعاملات خوبی را با این استان داریم. 
  
وی افزود: استان بصره به لحاظ فرهنگی، ساختار و قومیتی مشابه استان خوزستان است و استاندار بصره نیز اصلیت ایرانی دارد و مزیت خوبی وجود دارد که وی تجارت و اصول و فنون آن را به خوبی می‌شناسد و این مساله باعث شده تعاملات خوبی را با این استان داشته باشیم. 
  
ترک زاده با بیان این‌که عراقی‌ها بدنبال این هستند که بصورت سنتی معامله کنند، گفت: مشکلی که وجود دارد است که عراقی‌ها به معامله سنتی علاقه دارند و این امر یک امتیاز بسیار منفی است. 
  
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با بیان این‌که در منطقه آزاد اروند 130 واحد تولیدی در حال فعالیت است، گفت: این منطقه دارای دو شرکت تولیدی بزرگ فولاد است که یکی تولید کننده 600 هزار تن فولاد در روز و واحد دیگر 3 هزار تن در روز است

ترک زاده با اشاره به این‌که تجارت فلسفه اول کاری در منطقه آزاد اروند است، اظهار کرد: از گذشته پایه آبادان و خرمشهر بر معاملات و تجارت بوده است و در نظر داریم هر هفته یا به صورت ماهانه از افرادی که در امر صادرات و تجارت صاحب نظر هستند دعوت کنیم تا برای توسعه از آن‌ها راهکار بگیریم . 
  
وی با بیان این‌که هدف اول این سازمان صادرات است، گفت : با توجه به شرایط گمرکی و وجود ضوابط همه دغدغه و توجه معطوف به کشور عراق است و بدنبال آن هستیم تا راهکاری برای تعاملات بیشتر پیدا کنیم. سال‌های گذشته توافقاتی در رابطه با منطقه آزاد مشترک با کشور عراق انجام شده بود که توصیه ما نیز این مساله است. 
  
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به این‌که یکی از مهترین دغدغه‌های سازمان منطقه آزاد، لایروبی اروندرود است، ادامه داد: چنانچه لایروبی انجام شود خیلی از مشکلات در بحث توسعه صادرات حل می‌شود. 
  
ترک زاده گفت: خطوط ریل راه‌آهن تا مرز شلمچه انجام شده است اما عراقی‌ها مدام در حال سنگ‌اندازی هستند زیرا تمایلی برای اجرای ریل راه‌آهن ندارند و نیاز است تعاملات با طرف عراقی بیشتر شود. 
  
وی با اشاره به تردد بدون ویزای عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: با توافقاتی که صورت گرفته مقرر شده است تا عراقی‌های مقیم استان بصره بر اساس قوانین به مدت ده روز بدون ویزا در محدوده منطقه آزاد اروند تردد کنند. 
  
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: مرز شلمچه ظرفیت بسیار بالایی در بحث صادرات، ترانزیت کالا و مسافری دارد و روزانه دو میلیون دلار از این مرز به کشور عراق صادرات انجام می‌شود. 
  
ترک زاده بیان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار به کشور عراق از طریق مرز بین المللی شلمچه صادرات انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار