رمضان صحرایی؛ دامدار دوستدار محیط زیست بهبهانی است که با وجود حمله چندین‌باره پلنگ‌های "منطقه شکار ممنوع بی‌بدیل" به دام‌هایش و اتلاف بیش از 20 راس گوسفند در این حمله‌ها، آسیبی به این پلنگ‌ها نرسانده است اما به دلیل اختلاف قوانین پاسگاه محل و محیط زیست، تاکنون هیچ خسارتی به این دامدار عشایری پرداخت نشده است.
کد خبر: ۵۰۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 08 October 2017
به گزارش ایسنا_ منطقه خوزستان، فرخ شیرعلی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان، با بیان اینکه بیش از پنج سال است که منطقه شکارممنوع بی‌بدیل در بهبهان تحت حفاظت این اداره قرار گرفته است، اظهار کرد: تقریبا دو سال قبل تصویر دو قلاده پلنگ در این منطقه توسط دوربین‌های فیلمبرداری ما ضبط شد. 
  
وی ادامه داد: در حاشیه منطقه شکارممنوع بی‌بدیل، روستای عشایری به اسم روستای پشکر وجود دارد که گاهی این دو قلاده پلنگ به محدوده این روستا خیلی نزدیک می‌شوند و در این دو سال، چهار یا پنج مرتبه به دام و گوسفندان دامدار عمده این روستا یعنی آقای رمضان صحرایی حمله کرده‌اند. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان افزود: بر اساس اظهارات این دامدار در مجموع این حمله‌ها حدود 20 تا 30 رأس از گوسفندان آقای صحرایی تلف شده‌اند اما این دامدار که دوستدار محیط زیست است، هیچ آسیبی به این دو قلاده پلنگ نرسانده است. 
  
شیرعلی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران خسارت ناشی از پلنگ‌ها به دام، دستورالعملی دارد. حمله پلنگ‌های منطقه شکارممنوع بی‌بدیل به گوسفندان نیز هر بار توسط خود دامدار یعنی آقای صحرایی به ما اطلاع‌رسانی شده و پس از بررسی‌هایی که ما انجام می‌دادیم، حمله پلنگ به گوسفندان این دامدار مورد تأیید قرار می‌گرفت زیرا بقایای ناشی از این حمله موجود بود. 
  
وی ادامه داد: گزارش اداره حفاظت محیط زیست از حمله پلنگ به گوسفندان یا دام باید مورد تأیید کلانتری یا پاسگاه محل نیز قرار بگیرد، تا بیمه به جبران خسارت ناشی از حمله پلنگ به دام بپردازد اما متأسفانه هیچکدام از گزارش‌های ما در خصوص حمله پلنگ‌های منطقه شکارممنوع بی‌بدیل به دام‌های آقای صحرایی توسط پاسگاه انتظامی شهر منصوریه تأیید نمی‌شود. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان افزود: این پاسگاه ادعا دارد که برای تأیید حمله پلنگ به دام‌های دامدار باید لاشه گوسفندان تلف شده را مشاهده کند و هر چه هم که ما می‌گوییم که پلنگ مانند گرگ نیست که لاشه را رها کند و برود، بلکه لاشه را همراه خود می‌برد، توجهی نمی‌کنند. 
  
شیرعلی تصریح کرد: متأسفانه تاکنون هیچ پولی بابت خسارت ناشی از حمله پلنگ‌های منطقه شکارممنوع بی‌بدیل به دام‌های این دامدار دوستدار محیط زیست پرداخت نشده است و باید فکر اساسی به حال این مساله کرد. البته ما با سازمان حفاظت محیط زیست مکاتباتی داریم تا پیشنهادات خود را به ما ارائه دهند و بتوانیم به نوعی برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار