مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بزرگترین و پرحجم ترین وارد کننده نهاده های دامی استان خوزستان است که سالانه حدود 10 میلیون تن نهاده های دامی وارد می کند.
کد خبر: ۵۰۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 08 October 2017
به گزارش تابناک خوزستان، دکتر مصطفی کنار کوهی شنبه به مناسبت روز دامپزشکی در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: بر اساس آمار اداره کل شیلات خوزستان، سالانه بین 55 تا 60 هزار تن ماهی گرمابی، حدود 800 تن ماهی سردابی و حدود 800 تا یک هزار تن میگو در خوزستان تولید می شود.
وی افزود: هم اکنون 28 مزرعه پرورش میگو، 749 مزرعه فعال گرمابی و 243 مزرعه در مجتمع ها و 18 مزرعه فعال سردابی در خوزستان وجود دارد.

کنارکوهی ادامه داد: وظیفه ما این است که در 2 بعد دام و مزرعه فعالیت کنیم به عنوان مثال مزارع میگو را پیش از میگو ریزی بازرسی و نکات بهداشتی را ارائه کرده و پروانه فعالیت به صورت مشترک بین ما و شیلات صادر می شود. 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: هر ساله سندرم تلفات ماهیان گرمابی در رودخانه گرگر شوشتر مشاهده می شد اما امسال به دلایل مختلف کانون و گزارش بیماری وجود نداشت.
وی بیان کرد: پارسال، 63 هزار و 280 تن ماهی گرمابی و 885 تن ماهی سردابی در خوزستان تولید شد. 

کنار کوهی در خصوص بیماری تب برفکی گفت: امسال کانون تب برفکی در خوزستان وجود نداشت و موردی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: امسال تاکنون در گام نخست یک میلیون و 350 هزار نوبت سر دام سبک و 212 هزار نوبت سر دام سنگین واکسینه تب برفکی شدند و در گام دوم، دام سنگین در حال واکسنیه شدن است و تا پایان این فصل بیش از 400 هزار راس دام سنگین واکسینه می شوند.

وی اظهارکرد: در گام دوم تب برفکی دام سبک، سه میلیون و 500 هزار راس هدفگذاری شده است.

کنارکوهی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو گفت: پارسال 2 کانون بیماری در بهبهان و چوئبده آبادان گزارش شد اما امسال حجم عملیات سه برابر پارسال انجام شد و موردی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: خوزستان بزرگترین و پرحجم ترین وارد کننده نهاده های دامی است به صورتی که سالانه حدود 10 میلیون تن نهاده های دامی از بنادر خوزستان و به صورت اختصاصی از طریق بندر امام وارد می شود و اداره کل دامپزشکی از اصلی ترین دستگاه هایی است که نظارت بهداشتی بر این نهاده ها دارد.

وی بیان کرد: خوزستان پنجمین تولید کننده جوجه در کشور و هفتمین تولید کننده گوشت قرمز در کشور با حدد 3.5 میلیون راس دام سبک و 400 هزار راس دام سنگین است.

کنارکوهی افزود: در 800 واحد مرغداری فعال در خوزستان سالیانه 45 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می گیرد که فعالیت های بهداشتی آنها توسط دامپزشکی رصد می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون 9 کشتارگاه صنعتی طیور در خوزستان و یک کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز در اهواز فعال است.

وی ادامه داد: یک مجوز بهداشتی برای احداث کشتارگاه صنعتی در شمال اهواز صادر شده و کشتارگاه های خرمشهر، بهبهان، باغملک و دزفول نیز در حال ساخت هستند.

کنارکوهی اضافه کرد: خوزستان به عنوان یک استان پایانه ای در صادرات و واردات مطرح بوده و در بخش دام ، فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی دامپزشکی فعالیت می کند.

وی در خصوص کشتارهای غیر مجاز در سطح شهرها گفت: بر اساس دستورالعمل ها وظیفه داریم محل های تائید شده توسط اماکن و دارای پروانه فعالیت از طریق سازمان صنعت و معدن و تجارت و یا بقیه دستگاه ها را کنترل و نظارت کنیم و حجم پرونده هایی که در این خصوص در چند سال گذشته از طریق قوه قضائیه اقدام شده بیش از 500 مورد گزارش شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار