مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: برای نخستین بار کشت زعفران در سطح 10 هکتار در این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۵۰۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 07 October 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، مصطفی هنرمندیان اظهار کرد:کار کشت زعفران از سه سال پیش به صورت آزمایشی در سطح کوچکی در شهرستان ایذه آغاز شده که در سال زراعی جدید برای نخستین بار در سطح بیش از 10 هکتار آغاز شد.

وی گفت: با توجه به اقلیم شهرستان،میزان بارندگی، حاصلخیزی خاک،ارتفاع از سطح دریا ، عرض جغرافیایی و عملکرد بسیار خوب در سه سال گذشته پیش بینی می شود در سال نخست بیش از 800 گرم در هکتار از مزارع ، زعفران برداشت شود.

هنرمندیان با بیان اینکه کشت زعفران در آینده به یکی از کشت های اصلی ایذه تبدیل خواهد شد، عنوان کرد:پیاز زعفران بیش از هفت سال محصول می دهد و عمده عملکرد اقتصادی آن از سال چهارم به بعد می باشد که پیش بینی می شود عملکرد در هکتار بیش از 10 کیلوگرم باشد.

وی تصریح کرد: کشت پیاز زعفران از 15شهریور ماه آغاز و تا 15 آبان ماه ادامه دارد ضمن اینکه برداشت نیز پس از 20 روز از اولین بارندگی در حوالی 15 تا 25 آذر ماه می باشد. 

وی افزود:رقم‌ پیاز مغزدار کشت شده در ایذه، مقاومت بیشتری در مقابل تنش‌ها، آفات و بیماری‌ها داشته و زعفران تولیدی از آن دارای عطر و طعمی عالی است و کیفیت و بازارپسندی خوبی دارد، همچنین نیاز آبی این گیاه نسبت به سایر گیاهان کمتر است.

هنرمندیان اضافه کرد: باتوجه به ‌نوپا بودن کشت، کار گروهی تحت عنوان ستاد فنی زعفران در اداره کشاورزی تشکیل شده تا در زمینه ترویج و آموزش های فنی همکاری لازم را با متقاضیان کشت زعفران داشته باشند.

وی در خصوص تسهیلات پرداختی به کشاورزان عنوان کرد: با توجه به آغاز زمان کشت زعفران در شهرستان ایذه کشاورزان برای اخذ تسهیلات مورد نیاز به واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی ایذه مراجعه کنند.

زعفران تولید ایذه که در سالهای اخیر به صورت آزمایشی کشت شده به دلیل کیفیت آب ، خاک و هوای معتدل از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

پیش بینی می شود ایذه در آینده به یکی از قطب‌های مهم تولید زعفران در جنوب کشور تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار